Az Alza.hu üzemeltetőjének közel 900 millió forintot kell fizetnie, mert az elmúlt években megtévesztően reklámozta Black Friday-akcióit. Pár éve az Extreme Digital egy hasonló ügyet potom 20 millióval megúszott.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára korábbi Black Friday-akciók tisztességtelen reklámozásával kapcsolatban. Ahogy a hivatal közleményéből kiderül, a kimagasló bírság elrettentő jelleggel lett kiróva, amivel a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakok során tapasztalt megtévesztő reklámokat igyekeznek kigyomlálni.

Akár bírság is lehet belőle

A versenyhatóság egy beérkezett panasz alapján az Alza 2018. január és 2019. február közötti, összesen hat alkalommal meghirdetett Black Friday-akciójának reklámkampányait vizsgálta. A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, "akár 80%-os" kedvezményeket ígért a fogyasztóknak a televízióban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben és online módon megjelentetett reklámjaiban.

A vizsgálata megállapította, hogy a hirdetésekben megjelölt 80% vagy azt meghaladó kedvezmény kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk, valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatóak.

További probléma, hogy a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1 százaléka) volt elérhető legalább 80 százalékos kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10 százalékára kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek. Az Alza kedvező kínálata így messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80 ezer termék érhető el.

A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melyet a reklámkampányokból elért bevételre alapozott. Az indoklás szerint a bírság meghatározásakor súlyosító körülmény volt, hogy az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatosan egyértelműek az elvárások a joggyakorlatban. Ennek ellenére a vállalkozás az eljárás megindítása után is tovább használta az „akár 80%-os” szlogent. A hatóság további 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg.

A bírság mellett a cég vállalta, hogy vállalati megfelelési programot vezet be a jövőbeni jogsértések megelőzésére, és igazolja azt a versenyhivatal felé.

Emelték a tétet

Az ügy kapcsán mindenképpen érdemes felidézni egy 2017-es döntést is. Akkor az Extreme Digital hirdetési kampányáról állapította meg a hatóság gyakorlatilag szinte ugyanazt, mint most az Alza akcióinál. Bár az eltelt idő mellett az ügyek részleteiben rejlő eltérések (például piacméret, jogsértések száma, együttműködési készség stb.) miatt sem feltétlenül lehet egyenlőség jelet rakni a két történet köze, ugyanakkor a három évvel ezelőtt kiszabott 20 millió forintos bírság így is meglehetősen furcsán mutat a mostani, közel 900 milliós tétel mellett. Úgy tűnik, a GVH tényleg nem a levegőbe beszél, amikor elrettentő mértékű büntetést emleget.

Az Alza nem a legjobbkor próbálta meghajlítani a jogszabályi kereteket, de könnyen lehet, hogy nem ez lesz az egyetlen, vagy akár legsúlyosabb ügye a GVH-val. A hivatal a koronajárvány első hullámának kellős közepén adott 2,5 milliárdos bírságot a Booking.com-nak fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért. A cég többek között "agresszív értékesítési módszerek" alkalmazása miatt kapta a történelmi léptékű büntetést. Pontosan ezzel kapcsolatban indult idén egy másik eljárás az Alzával szemben, amelynek kimenetele ugyancsak megterhelheti majd az üzemeltető pénztárcáját.

Piaci hírek

Nem csak a Reddit próbálja reklámokkal teleszórni saját platformját

A nemrég tőzsdére vitt vállalkozás új hirdetési formát jelentett be, miközben mások a jutalékot megkerülve igyekeznek átlagos posztként eladni a robotok termelte reklámszöveget.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.