Egy globális kutatás szerint az elmúlt két évben a nem informatikai területen dolgozóknál a technikai tudás mellett az IT-val kapcsolatos hozzáállás is sokat javult.

Egy vállalati döntéshozók között végzett globális kutatás eredményeiről számolt be a ManageEngine. Az informatikai vállalat megbízásából készített IT at Work: 2022 and beyond elnevezésű tanulmány elkészítéséhez összesen 3300 céges döntéshozót kérdeztek meg. Utóbbiak között nagyjából fele-fele arányt képviseltek az informatikai részlegen dolgozók, illetve a más üzleti egységek vezető beosztású alkalmazottai, így a válaszokból mindkét oldal nézőpontja kirajzolódhatott azzal kapcsolatban, hogy milyen változások történtek az elmúlt két év során.

Demokratizálódási folyamat

A jelentés egyik fontos megállapítás, hogy manapság már egy szervezeten belül szinte mindenkinek köze van ahhoz, hogy hogyan választják ki, telepítik, konfigurálják és használják a technológiát. Az informatika demokratizálódását és fejlettségét mutatja, hogy a cégeknél már nem ritka például a mesterséges intelligencia alkalmazása (ez a minőségellenőrzés (24%) és a pénzügy (21%) területén a legmarkánsabb) Az észak-amerikai válaszadók háromnegyede pedig arról számolt be, hogy vállalatuknál ösztönzik a nem informatikai képzettségű alkalmazottakat arra, hogy low code/no code platformok segítségével saját alkalmazásokat fejlesszenek. Ezzel a lehetőséggel leginkább a marketingesek élnek a beszámoló szerint.

A vállalatok digitalizációját és az informatikai "szétterítését" nagyban meggyorsította a koronavírus hozta kényszerhelyzet. Ezt mutatja, hogy a megkérdezettek elsöprő többsége (82%) szerint javult az együttműködés az IT és a szervezet más részlegei között a két évvel ezelőtti állapotokhoz viszonyítva. Visszaesésről ugyanakkor mindössze 2 százaléknyian nyilatkoztak.

A lezárások és a távmunka elterjedése rászorította a dolgozókat a technológiai eszközök, alkalmazások megismerésére és használatára. Ám ennek ellenére az üzleti döntéshozók továbbra is a képzés (48%) és az alapvető technikai ismeretek (47%) hiányát jelölték meg a dolgozók előtt álló fő akadályként a rendelkezésre álló technológiák kihasználásánál. Ha csak az informatikai részlegek vezetőinek válaszait nézzük, ott nagyjából ugyanez és ugyanilyen arányban kerül elő problémaként, azaz a kollégák digitalizációs képességeinek fejlesztésében továbbra is nagy potenciál rejlik a technológia adta lehetőségek minél teljesebb értékű kihasználásában.

Irány a decentralizáció

A fentebb tárgyalt folyamatok az informatika decentralizációja felé tolják a szervezeteket. Ebben leginkább Észak-Amerika jeleskedik, ahol az IT-vezetők nagyjából háromnegyede mondta azt, hogy náluk már így működik az informatika. Ennek ellenére az informatikai vezetők a túlzott decentralizáció veszélyeit is látják. Itt a három legnagyobb aggodalmat az informatikai biztonság fenntartása (56%), a szolgáltatási minőség megőrzése (41%) és a folyamatos támogatás megbízhatósága (37%) jelenti.

Ettől függetlenül a döntéshozók úgy vélik, hogy a decentralizáció eredményeként az IT szerepének fontosságát az üzleti oldal sokkal jobban felismeri (57%), közel 90 százalékuk pedig egyetért azzal, hogy az IT-osztály sikere közvetlen összefüggésben van a szervezet általános eredményességével.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.