A nagy forgalom mellett hatósági vizsgálatot is hozhat jó pár hazai kereskedőknek a novemberi akciózás. Máshol egy technikai hibából lett tízmillió dolláros veszteség.
Hirdetés
 

Úgy tűnik, egyre nehezebb trükközéssel profitot termelni a Black Friday álcája alatt. A fogyasztók tudatosabb viselkedése mellett a hazai hatóságok is fokozottan figyelnek a korábban számos problémát hozó vásárlási őrületre.

Akciós hazugságok

Ahogy arról korbban mi is beszámoltunk, az idei ünnepi szezon hungarikumja az egész hónapra elnyújtott Fekete Péntek volt. Egy akciós napnál jöbb a több - gondolhatták a kereskedők, ám közülük nem egynél fog kopogtatni az illetékes hatóság. A területért felelős államtitkár a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában közölte, hogy már folyamatban vannak eljárások a hónapban végzett ellenőrzések alapján.

A webáruházakat többek között megtévesztő hirdetések és árképzéssel kapcsolatos problémák miatt vizsgálják, de sok panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez azért is, mert a kiszállítás tényleges ideje nem egyezett a vállalt határidőkkel. A fogyasztóvédelmi próbavásárlások és ellenőrzések során idén többször felmerült a becsalogató hirdetések témája is. Ilyen lehet az, ha a vásárlásra buzdító banneren ingyenes szállítás díszeleg, ám a fizetésnél kiderül, hogy ez csak bizonyos rendelési össze felett igaz. Ez a jogszabályok szerint megtévesztő reklámnak minősül, így az ezzel reklámozó kereskedők hatósági eljárásra számíthatnak.

Az sincs rendben, amikor egy áruház hirdetésében azt hangsúlyozta, hogy csak egyetlen napon biztosítja a fekete pénteki kedvezményt, ám később újra meg újra, majdnem minden novemberi pénteken ugyanerre hivatkozva kínált akciós termékeket – az ilyen esetekben is hatósági intézkedés várható.

A tapasztalatok szerint ebben az évben is előfordult, hogy csak bizonyos termékcsoportokat akcióztak le vagy a cégek feltételhez kötötték a kedvezményt. A szakemberek találkoztak olyan esettel is, hogy egy web­áruház csupán a saját applikációban kínálta a meghirdetett, 70 százalékos kedvezményt, az online boltban viszont már nem biztosították azt. Illetve volt olyan üzlet is, amelyik teljesen átalakította az oldalát, hogy ezzel is megnehezítse a vásárlók dolgát, hogy tisztább képet alkossanak arról, mennyire is akciós egy-egy konkrét ajánlat. A trükkös árképzés ellen egyébként mindig érdemes árösszehasonlító oldalakat használni, ahol a legtöbb esetben a termék korábbi átlagárának alakulást is megtaláljuk.

Drága elütések

Azért nem minden kereskedő próbált kitolni a vásárlóival. Voltak, akik ilyen-olyan okokból, de saját maguk alatt vágták a fát. Egy hazai példa volt az az eMAG-on árult mosógép, amelyet - vélhetően egy elütés miatt - a normál ár nagyjából tizedéért lehetett a kosárba tenni. Nemzetközi kitekintésben említhető az a szépségiparban érdekelt svéd cég, amelynek boltjában 93 százalékos kedvezménnyel lehetett kapni pár óráig egy okos maszkot. Ennek kapcsán tízmillió dolláros veszteséget emleget a cég - nem éppen korrekten, hiszen maximum a gyártási költséget lehetne tiszta veszteségként számolni, ám a rendelések után kalkulált teljes áras elmaradt bevételt aligha.

A PR-trükknek is vélhető hiba következményeit egyébként a gyártó vállalja, és mindenki megkapja az okos maszkját, mint ahogy a mosógépeknek is örülhettek az időben kapcsolók.

Konzumer tech

Lego-válogatásra is jó az MI

Egy ausztrál mérnöknek elege lett a fárasztó szortírozásból, így inkább összelegózott egy önműködő válogatógépet.
 
PR-interjú

A digitalizáció a kezünk alá dolgozik

Néhány év alatt organikus fejlődés révén vált távközlési vállalatból infrastruktúra alapú infokommunikációs szolgáltatóvá az Invitech. A társaság bevételeinek meghatározó részét mára a vállalati szolgáltatások üzletág adja. Vezetőjével az irányváltás hátteréről és a jövő lehetőségeiről beszélgettünk.

Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.