Úgy tűnik, egyre nehezebb trükközéssel profitot termelni a Black Friday álcája alatt. A fogyasztók tudatosabb viselkedése mellett a hazai hatóságok is fokozottan figyelnek a korábban számos problémát hozó vásárlási őrületre.
Akciós hazugságok
Ahogy arról korbban mi is beszámoltunk, az idei ünnepi szezon hungarikumja az egész hónapra elnyújtott Fekete Péntek volt. Egy akciós napnál jöbb a több - gondolhatták a kereskedők, ám közülük nem egynél fog kopogtatni az illetékes hatóság. A területért felelős államtitkár a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában közölte, hogy már folyamatban vannak eljárások a hónapban végzett ellenőrzések alapján.
A webáruházakat többek között megtévesztő hirdetések és árképzéssel kapcsolatos problémák miatt vizsgálják, de sok panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez azért is, mert a kiszállítás tényleges ideje nem egyezett a vállalt határidőkkel. A fogyasztóvédelmi próbavásárlások és ellenőrzések során idén többször felmerült a becsalogató hirdetések témája is. Ilyen lehet az, ha a vásárlásra buzdító banneren ingyenes szállítás díszeleg, ám a fizetésnél kiderül, hogy ez csak bizonyos rendelési össze felett igaz. Ez a jogszabályok szerint megtévesztő reklámnak minősül, így az ezzel reklámozó kereskedők hatósági eljárásra számíthatnak.
Az sincs rendben, amikor egy áruház hirdetésében azt hangsúlyozta, hogy csak egyetlen napon biztosítja a fekete pénteki kedvezményt, ám később újra meg újra, majdnem minden novemberi pénteken ugyanerre hivatkozva kínált akciós termékeket – az ilyen esetekben is hatósági intézkedés várható.
A tapasztalatok szerint ebben az évben is előfordult, hogy csak bizonyos termékcsoportokat akcióztak le vagy a cégek feltételhez kötötték a kedvezményt. A szakemberek találkoztak olyan esettel is, hogy egy webáruház csupán a saját applikációban kínálta a meghirdetett, 70 százalékos kedvezményt, az online boltban viszont már nem biztosították azt. Illetve volt olyan üzlet is, amelyik teljesen átalakította az oldalát, hogy ezzel is megnehezítse a vásárlók dolgát, hogy tisztább képet alkossanak arról, mennyire is akciós egy-egy konkrét ajánlat. A trükkös árképzés ellen egyébként mindig érdemes árösszehasonlító oldalakat használni, ahol a legtöbb esetben a termék korábbi átlagárának alakulást is megtaláljuk.
Drága elütések
Azért nem minden kereskedő próbált kitolni a vásárlóival. Voltak, akik ilyen-olyan okokból, de saját maguk alatt vágták a fát. Egy hazai példa volt az az eMAG-on árult mosógép, amelyet - vélhetően egy elütés miatt - a normál ár nagyjából tizedéért lehetett a kosárba tenni. Nemzetközi kitekintésben említhető az a szépségiparban érdekelt svéd cég, amelynek boltjában 93 százalékos kedvezménnyel lehetett kapni pár óráig egy okos maszkot. Ennek kapcsán tízmillió dolláros veszteséget emleget a cég - nem éppen korrekten, hiszen maximum a gyártási költséget lehetne tiszta veszteségként számolni, ám a rendelések után kalkulált teljes áras elmaradt bevételt aligha.
A PR-trükknek is vélhető hiba következményeit egyébként a gyártó vállalja, és mindenki megkapja az okos maszkját, mint ahogy a mosógépeknek is örülhettek az időben kapcsolók.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak