
Nem csökkent, de nem is élénkült a hazai vállalkozások innovációs aktivitása 2025 második félévében a K&H innovációs indexe szerint. Bár a főindex az elmúlt három évben csak minimálisan mozgott 27 pont körül, több területen is kedvező elmozdulásokat látnak a pénzintézet elemzői, azaz az összkép ha még nem is rózsás, világosabb, mint egy éve.
A magyar vállalatok óvatosan terveznek, de közben egyre nagyobb arányban valósítanak meg tényleges fejlesztéseket. A húzóerő továbbra is a digitális innováció: a mesterséges intelligencia alkalmazása például rekordot döntött, a nagyvállalatok esetében pedig megállt az első féléves visszaesés, értékelte az eredményeket Lóska Gergely, a K&H informatikai és innovációs vezetője.
Ellenmondásos részletekből áll össze a szebb kép
A megvalósult innovációs alindex eredményei javuló képet mutatnak. Az elmúlt két évben egyre több – leginkább a szolgáltató szektorban, valamint a 300 millió és 1 milliárd forint közötti árbevétellel rendelkező – vállalat vezetett be új vagy jelentősen továbbfejlesztett terméket, szolgáltatást. Szintén pozitív, hogy a kelet-magyarországi cégek körében az innovációs aktivitás trendszerűen nőtt.
A további fejlesztéseket végrehajtó vállalatok aránya két éve növekszik, és már 60 százalék fölött jár. Különösen a logisztikai és szállítási folyamatok fejlesztésénél élénkült az aktivitás, ahol az előző félévhez képest is 6 százalékpontos volt a növekedés. Jelentős fejlesztések történtek a backoffice, a vállalati működést támogató belső folyamatok, a vezetői folyamatok, valamint a humánerőforrás területén is.
Ezzel szemben a tervezett innovációk indexe, amely a leginkább hatással van a főindexre, valamelyest csökkent az első félévhez képest. Itt is van azonban pozitív jel: a 4 milliárd forint feletti árbevételű vállalatok körében megállt a korábban mért visszaesés. Összességében a nagyvállalati szektor pozitívabban látja a jövőt, mint a kereskedelmi szektor vagy a kelet-magyarországi cégek, melyek továbbra is óvatosak a következő évre tervezett innovációk terén.
Összességében nem változtak szignifikánsan a következő egy évre vonatkozó várakozások: a vizsgált cégek 38 százaléka tervezi, hogy új fejlesztéseket vezet be. Az elemzők szerint mindez arra utal, hogy sok vállalat az elmúlt időszakban már megvalósította azokat a fejlesztéseket, amelyekre a működés stabilizálásához vagy optimalizálásához szükség volt, a rövid távú innovációs tervezésben pedig jelenleg inkább a kivárás dominál.
Ha innováció, akkor az digitális
Az elemzés kiemeli: a digitális innováció továbbra is a vállalati fejlesztések egyik legerősebb motorja. Az elmúlt két évben minden második vállalkozás végrehajtott valamilyen digitális fejlesztést – ez az egyik legmagasabb arány a kutatás történetében. A digitális alindex emelkedése különösen a kereskedelmi cégek és az 1,1–2 milliárd forint közötti árbevételű vállalkozások körében látványos. A mesterséges intelligencia terén pedig teljes a fordulat 2024 második feléhez képest.
Ami a jövőt illeti: az innováció élénkülését vetít előre, hogy a közepes méretű (1,1–4 milliárd forint közötti árbevétel) vállalatok körében számottevően nőtt az írott innovációs stratégiával rendelkezők aránya. Mindez azt sugallja, hogy a cégek hosszabb távon és tudatosabban építik be az innovációt a működésükbe, még akkor is, ha a rövid távú tervezés egyes szegmensekben óvatosabbá vált.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak