A piaci adatok alapján a kiterjesztett valóságot a sokszor kényelmetlen sisakok helyett inkább menő napszemüvegeken keresztül szeretnék átélni a fogyasztók.
Hirdetés
 

Jelentősen, több mint 41 százalékkal növekszik idén a különböző XR-eszközök forgalma – olvasható az IDC héten megjelent szektoriális elemzésében. A kiterjesztett és virtuális valóság megteremtésére alkalmas termékcsoport lendületét most és a közeljövőben is alapvetően a felokosított szemüvegek adják, amelyek árban és használhatóságban is vonzóbbak a felhasználók szemében, mint a jellemzően komolyabb képességekkel rendelkező, ám körülményesebben kezelhető, bumfordi headsetek.

Az amerikai piackutató számításai szerint 2025-ben összesen 14,5 millió darab XR-eszköz kerülhet forgalomba, ami azt mutatja, hogy a terméktípus kezdi kinőni magát, és már nem sokáig lehet érdekes különlegességként említeni. Mindezt a lendületet a szállítók is igyekeznek kihasználni: egyre több és több márka tűnik fel a szépen terebélyesedő szektorban.

A piacot a növevő konkurencia ellenére egyelőre magabiztosan uralja a Meta, amely a Quest headsetekkel és a Ray-Ban divatmárkával közösen kiadott (nap)szemüvegekkel a fogyasztói igények széles spektrumát képes kielégíteni. A Facebook anyavállalata az IDC adatai alapján az idei harmadik negyedévben a forgalom bő 75 százalékát adta.

A teljesen külön ligában játszó Metát a Xiaomi követi 4,3 százalékos részesedéssel, míg a legnagyobb öt szállító maradék három képviselője (az XREAL, a RayNeo és a Viture) már csak 1-2 százaléknyi tortaszeletet tud felmutatni.  

Eltérő pályán

Hogy mennyire más dimenzióban mozog a szemüvegek és a headsetek forgalma, azt jól szemlélteti, hogy a bő 40 százalékos idei összpiaci növekedéshez utóbbiak nagyjából 43 százalékos csökkenéssel "járulnak hozzá". A serpenyő másik oldalán viszont ott van a szegmens maradék része, amely több mint 210 százalékot ugrik 2025-ben.

 

Az XR-szektor várható alakulása terméktípusok szerint (forrás: IDC)


Az elkövetkező évekre előretekintve kicsit kiegyensúlyozottabbá válhat a két termékcsoport viszonya. Az IDC szakértői arra számítanak, hogy a frissen debütáló modelleknek köszönhetően jövőre a headseteknél is megindulhat egy újabb növekedési szakasz, leginkább a videójátékosokra, a designerekre és az oktatási célú megrendelésekre támaszkodva. Mindeközben a szemüvegek gyártóinak is lesz mit keresnie, hiszen a jóslatok alapján éves átlagban közel 30 százalékkal hízhat ez a termékkör a 2025-2029-es időszakban.

(Fotó: Meta)

Konzumer tech

Az Oracle hullámvasútja mutatja, milyen ingatag az MI-be vetett hit

Az adatbázisóriás papírjai tegnap mintegy 13 százalékot zuhantak néhány, a vártnál kicsit rosszabb szám bemondását követően.
 
Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.