Itt van, megérkezett: az okostelefon-piac lassulása már kimutathatóan érinti a szegmens szereplőit. Hiába szárnyaltak a Samsung első negyedéves bevételei és nyeresége, a vállalat arra figyelmeztet, hogy rázós időszak előtt áll a telefonok értékesítése. Dél-koreai beszámolók szerint már érezhető az érdeklődés lanyhulása a Galaxy S9 és S9 Plus iránt.
Nagyon kell a memória
Mielőtt kitérnénk a mobilokra, nézzük meg a csipgyártás eredményeit. 20 százalékos bevételnövekedésről és 58 százalékos üzeminyereség-bővülésről adott hírt a Samsung, köszönhetően a memóriacsipek iránti csillapíthatatlan étvágynak. Az okostelefonoktól a szerverekig, gyakorlatilag minden szegmensben folyamatosan nő az igény a lapkák iránt.
Az első negyedévben ebben a szegmensben 43 százalékkal nőtt a bevétel, 16 milliárd dollárnyit fialva a Samsung számára. A vállalat összesített félvezetőipari üzletága 33 százalékos növekedést produkált, megközelítve ezzel a 20 milliárd dolláros eredményt. A dél-koreaiak közlése szerint a grafikus vezérlők nagy szerepet játszottak a növekedésben, amit pedig a kriptovaluták bányászatának mostanáig tartó láza pörget.
Nem alakult ilyen jól a kijelzőgyártással foglalkozó szegmens eredménye, főleg azért, mert az iPhone X eladásai döcögnek az elvárthoz képest. Az Apple okostelefonja a Samsung OLED-panelét tartalmazza, így közvetve a dél-koreaiak is érdekeltek a mobil szegmensben egyébként legnagyobb riválisuknak számító vállalat sikerében. Ezen a téren viszont reménykeltő lesz a második félév, elsősorban az új iPhone-ok őszi megjelenésének köszönhetően.
(Túl)érett a piac?
Jó ideje komoly kihívást jelent az okostelefon-piac szereplőinek a többi gyártótól való megkülönböztethetőség fenntartása, kialakítása. Ki a jobb kamerában, ki az arcfelismerésben, más az integrált digitális személyi asszisztensben, a mesterséges intelligencia alkalmazásában látja a kitörési pontot. Az emberek többsége azonban leszokóban van az évenkénti telefoncseréről, nagyon nagyot kell villantani ahhoz, hogy a felhasználók a korábbi, alig használt modelljüktől megváljanak.
Ez a lassulás nem csak a Samsungot érinti tehát, a Gartner beszámolója szerint a teljes iparágban kifejti hatását. Amint azt fent már jeleztük az OLED-kijelzők kapcsán, az Apple is kénytelen szembenézni azzal, hogy kevesebb iPhone X fogyott a vártnál (jövő héten hivatalos adatokkal is szolgál majd a vállalat).
Emiatt a Samsung a második negyedévre vonatkozóan profitfigyelmeztetést adott ki, vagyis várhatóan csökkenni fog a szegmensből származó nyeresége a korábbi adatokhoz képest. Annak ellenére, hogy a Galaxy okostelefonok kilencedik generációja alig egy hónapja mutatkozott be, tehát még pörgetnie kellene az eladásokat.
Az első negyedév mindazonáltal jól alakult: az értékesítés – 23 százalékos növekedéssel – elérte a 20,8 milliárd dolláros szintet. Ez az eladások első négy hete alatt 8 millió leszállított készüléket jelent, ami megegyezik az eggyel korábbi generáció adataival, viszont némileg elmarad a Galaxy S7 eredményéhez képest.
Jók a számok, de többet vártak
Míg nagy riválisa, az Apple jelentős mértékben függ az okostelefonok értékesítésének eredményeitől – a cég bevételeinek kétharmadát az iPhone-ok adják –, addig a Samsung heterogénebb termékskálával bír. Ennek eredményeként a dél-koreaiak első negyedéves bevételének "mindössze" felét adták az okostelefonok, ráadásul a nyereség zöme (75 százalék) nem itt, hanem a további növekedés előtt álló csipgyártó üzletágban keletkezett.
A vállalat teljes első negyedéves bevétele 50,6 milliárd dollár lett, üzemi nyeresége pedig 14,4 milliárd dollárt tett ki. Ez némileg alacsonyabb a vártnál, hiszen a vállalat egy hónapja még arra számított, hogy ezek az értékek 55 milliárd és 14,7 milliárd dollár körül fognak alakulni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak