A Canalys becslése szerint a kínai okostelefon-piac az idei első negyedévben minden idők legnagyobb visszaesését könyvelhette el: a 91 millió eladott készülék éves összehasonlításban 21 százalékos csökkenést jelent. A tíz legnagyobb szállító közül nyolcnak csökkent a forgalma, közülük hárman – Samsung, Gionee, Meizu – pedig kevesebb mint fele annyi okostelefont adtak el az év első három hónapjában, mint 2017-ben.
A piacvezető Huawei ezzel szemben 2 százalékos erősödéssel tudta le a kínos időszakot, és már az első negyedévben a piac közel negyed részét tudhatta magáénak. A Xiaomi ehhez képest valósággal szárnyalt: a korábbi ötödik legnagyobb gyártó 37 százalékkal több okostelefont értékesített az előző év megfelelő időszakához képest, és ezzel leszorította a lista negyedik helyéről az Apple-t. A harmadik és negyedik Oppo és Vivo 10 százalék körüli csökkenéssel számolhat.
Mindezek alapján elmondható, hogy a négy vezető kínai gyártó részesedése a teljes piac látványos visszaesése közepette is növekedett, vagyis a legnagyobb vesztesek az "egyéb" kategóriába sorolt márkák voltak – ahová a Canalys statisztikájában most már az Apple is tartozik. A vezető négyes a teljes piac közel háromnegyed részén (egész pontosan 73 százalékán) trónol, amelyre a piackutató szerint már nem igazán jellemző az egészséges verseny.
A konszolidációból a legnagyobbak profitálnak
A Canalys elemzése alapján a gyártók egyre élesebb küzdelme azt eredményezte, hogy azok elkezdték lemásolni egymás termékportfólióját, sőt piacraviteli stratégiáját is. A marketing és az értékesítési csatornák menedzsmentje azonban egy Kína méretű régióban irtózatosan költséges dolog, amit csak a legnagyobbak bírnak el – a Huawei, az Oppo a Vivo vagy a Xiaomi éppen ezért megtalálják a számításukat a zsugorodó piac konszolidációjában, szemben a kisebb gyártókkal.
A kínai okostelefon-piac két egymást követő negyedév csökkenése után április és június között már ismét növekszik valamelyest, amit a vezető márkák új csúcsmodellekkel igyekeznek meglovagolni. A túlkínálatot ennek ellenére már nagyon igyekeznek elkerülni, a Canalys szerint pedig egy stagnáló időszakot követően az érdemi növekedés feltétele a K+F tevékenység ismételt fókuszba állítása lesz, ahova a marketingköltségek egy részét is átcsoportosítják.
Kínában egyébként 2010 óta első ízben 2017-ben esett vissza az okostelefonok forgalma, amelynek a Canalys elemzése szerint az 5G-képes készülékek 2019-ben esedékes megjelenése ad majd lendületet. Eközben a nagy gyártók igyekeznek belépni az orosz vagy a japán piacra is, miközben erősíteni próbálják jelenlétüket Délkelet-Ázsiában. Kína 2012 óta számít a világ legnagyobb okostelefon-piacának, ahol az USA már csak a harmadik, miután a szállítások volumenét tekintve 2017 harmadik félévében a négyszer népesebb India is megelőzte.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak