A héten tartják a repülőgépipar legnagyobb szabású rendezvényét, a több mint százéves múltra visszatekintő Paris Air Show-t. A kétévente megrendezett seregszemléhez nagy reményeket fűznek a Volocopter vezetői is, akik elektromos hajtású, egyhelyből fel- és leszállni képes járművük (eVTOL) képességeit igyekeznek kidomborítani mind a felhasználók, mind a szabályozásról döntő testületek, mind a befektetők felé.
A német cég az egyik legnagyobb reménységnek tekinthető egy olyan piacon, amely ugyan még nem is létezik, de máris nagyjából 200 szereplő igyekszik megtalálni a megfelelő konstrukciót, hogy a közeljövőben gyümölcsöző üzletet építsen rá. És ez a bizonyos közeljövő most már tényleg nagyon közelinek tűnik, mivel a Volocopter egy év múlva, a szintén Párizsban rendezendő nyári játékok egyik különleges attrakciója szeretne lenni azzal, hogy a vállalkozóbb kedvű látogatókat légi taxival utaztatja a helyszínek között.
A Reuters beszámolója ugyanakkor megjegyzi, hogy a körülmények nem feltétlenül kedvezőek. Egyfelől még egyetlen megoldás sem kapott működési engedélyt, másrészt pedig a befektetői érdeklődés is látványosan megcsappant az utóbbi évben. Tavaly például az első félévben még 1,2 milliárd dollárnyi tőkét kaptak az eVTOL-megoldást fejlesztő cégek, ám ez az idei első hat hónapban 710 millióra, azaz alig több mint a felére apadt. Nem kis részben azért, mert a befektetők mostanában inkább a dróntechnológiában látnak nagyobb fantáziát (azaz pénzt).
Elsőként lépnék át a startvonalat
A Volocopter vezetősége a negatív hatások és bizonytalanság ellenére nagyon bízik benne, hogy ők lehetnek a piacon az elsők, akik megkapják a légügyi közlekedési hatóság engedélyét a kereskedelmi műveletek megkezdésére. Ehhez kulcsfontosságú lesz jól szerepelni a gépnek a pár hét múlva esedékes intenzív időjárási teszteken. Amennyiben a németek megkapják az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség tanúsítványát, az vélhetően az egész szektorra nézve katalizáló hatással lesz.
Versenytársai többségétől a Volocoptert a szélesebb fókuszú megközelítése különbözteti meg. A vállalat ugyanis nem csupán a repülők tervezésére koncentrál, hanem az azokat kiszolgáló és működtető teljes ökoszisztémára. A járművekkel párhuzamosan a Volocopter az infrastruktúrát is tervezi. Már 2019-ben előálltak egy taxiállomás-prototípussal, amely a teljes földi kiszolgáló hátteret biztosítja (ügyfélszolgálat, műszaki ellenőrzések stb.), valamint hozzá azt a mobil appot, amivel az utasok a szolgáltatást igénybe vehetik (rendelés, fizetés stb.). 2020-ban pedig egy limitált számú elővételi akciót is tartottak azok számára, akik elsőként szeretnék kipróbálni a közlekedés új módját. Igaz, az akkori tervekhez képest máris csúszásban vannak, hiszen három évvel ezelőtt 2-3 éves céldátumot adtak az indulásra.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak