Extrém kicsi és extrémen tartós jeladó csip – amit akár le is nyelhetünk –, digitális iker és blockchain technológia segíti, hogy valódi Parmigiano Reggiano sajttal krémesíthessük a rizottót.

Csúcstechnológiával védenék a világhíres olasz sajtot, a Parmigiano Reggianót a hamisítástól a parmezántermelők és -kereskedők. Ez az olasz gasztronómia egyik legrégebbi terméke – a sajtról már Boccaccio is megemlékezik a Dekameronban –, ennek megfelelően kifinomult. Ám előállítása drága, és a termelőknek elegük lett abból, hogy a piacaik közel felét lenyúlják a hamisítók.

Az eredetvédett (csak meghatározott területen, alapanyagból és eljárással készíthető, jelen esetben Emilia-Romagna és Lombardia néhány városában, pl. Párma és Mantova környékén készített) híres olasz kemény sajtot a Parmigiano Reggiano Consortium (PRC) szerint közel 2,4 milliárd dollár értékben értékesítik világszerte, de a hamisított parmezánok piaca is közel ekkora: 2,1 milliárd. Parmigianót hamisítani ugyanis nem ördöngösség: sajtszakértők szerint például szinte megkülönböztethetetlen a hazai hiperekben és szuperekben is kapható – és egyébként szintén eredetvédett – Grana Padanótól, amely 30-40 százalékkal is olcsóbb lehet a Parmigiano Reggianónál; a többi meg már csak körítés kérdése.

Az 1934-ben alapított konzorcium eddig is próbálkozott technológiai megoldásokkal, hogy a hamisítást visszaszorítsa – egyelőre kevés sikerrel. Mint a Food&Wine írja, a sajtok kemény felületére már vagy két évtizede nyomtattak egyedi alfanumerikus termékkövető kódot, de az nem sok eredményt hozott. Most viszont valódi csúcstechnológiát vetnek be: összefogtak a holland Kaasmerk Mateckel, amely sajtokon alkalmazható, az élelmiszerbiztonsági előírásoknak megfelelő ún. kazein temékcímkéket gyárt, valamint az amerikai p-Chippel, amely digitális nyomkövető technológiát fejleszt. Az amerikai cég a miniatűr jeladó csipjeit kombinálja a blockchainnel és a digital twin technológiával. A blockchain alkalmazása az élelmiszerbiztonság javítására egyébként nem újdonság. A Walmart már 2018-ban bevezette saját blockchain-alapú rendszerét, amely az élelmiszerek eredetét tette visszakövethetővé a termelőig.

A nem ehető digitális iker

A módszer leírva pofonegyszerű: a p-Chip mikrojeladóját beleágyazzák a Kaasmerk Matec kazeincímkéibe. A jeladót összekapcsolják az átlagosan 40 kilós sajtguriga blokklánc segítségével létrehozott digitális ikrével. Ez a láthatatlan szkennelhető "élelmiszercímke" kisebb, mint egy sószemcse, rendkívül tartós, így képes biztosítani a termék nyomon követhetőségét a termelőtől a kiskereskedőig. A módszert a termékkövetés és az eredetvédelem új generációjaként jellemezte a p-Chip vezére, Joe Wagner, aki szerint a megoldás a készletnyilvántartást is egyszerűsíti.

A PRC egyelőre az utolsó tesztelési fázist végzi: ebben a negyedévben kb. 100 ezer Parmigiano Reggianóra kerül fel az új csipezett sajtcímke, és csak a tapasztalatok kiértékelése után döntenek arról, hogy alkalmazását kötelező elemévé teszik-e a sajtgyártásnak.

Persze a hamisítás megelőzése nem csak üzleti szempontból fontos. A termékkövető rendszer tesztjéről kiadott közlemény idézi a konzorcium elnökét, Nicola Bertinellit, aki arról beszél, hogy a Parmigiano Reggiano a világ egyik legrégebbi és leghíresebb sajtja, az olasz élelmiszeripar szimbolikus terméke, amelynek fő védelmezője a Parmigiano Reggiano Consortium.

Mindenesetre van abban valami ironikus, jegyzi meg a Food&Wine, hogy csúcstechnológiai eszközökkel védenek egy évszázados gasztronómiai örökséget. Már csak arra kell vigyáznunk, hogy ne a mi gyomrunkban kössön ki a nyomkövető csip, mert esetleg a PRC ellenőrei minket is sajtnak néznek.

Cloud & big data

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.