A legfrissebb összesítések szerint tavaly üzleti célú okostelefonokból 392 millió darabot adtak el a világon, ami a teljes piac 27,8 százaléka, 2020-ban viszont már több mint 606 milliót adnak el ilyen célokra – derül ki a Strategy Analytics elemzéséből. Egyelőre a magánszámlára vásárolt üzleti telefonok dominálnak, részesedésük eléri a teljes üzleti piac kétharmadát.
A céges vásárlások gyorsan nőnek
A jövőben a vállalatok által vásárolt eszközök majd egyre nagyobb teret hódítanak el az üzleti célú, de magánszámlára vásárolt készülékektől. A céges vásárlások növekedésének ées átlaga a következő években meghaladja a 9 százalékot. Az ok a szakértők szerint meglehetősen prózai: annak ellenére, hogy már jó pár éve jelen van az üzleti életben a saját eszközök munkahelyi használata (BYOD), a legtöbb helyen a mai napig nem sikerült kialakítani a magas fokú biztonsági elvárásoknak megfelelő BYOD előírásokat és stratégiát. A másik oldalon viszont ott vannak a költségmegtakarítási szempontok: szakértők szerint azok tartják majd életben hosszabb távon is a saját eszközök munkahelyi használatát.
Ebben az évben (is) Kínában és az Egyesült Államokban adják el a legtöbb üzleti okostelefont. A két ország adja a termékkategória világpiacának a felét. Az évtized végén az Észak-Amerikában értékesített okostelefonok nagyjából felét veszik magánszemélyhez, akik valamilyen mértékben üzleti célra is felhasználják majd az eszközt. Ázsiában a magáncélú eladások a teljes piac negyedére rúgnak majd, de ez darabszámban az amerikai piac háromszorosát jelenti majd.
Tavaly egyébként mintegy 7,3 százalékkal bővült az üzleti célú okostelefonok értékesítése a világon, a legnagyobb arányban az utolsó negyedévben. Akkor mintegy 116,8 millió darab talált gazdára, az előző negyedévhez képest 24,3 százalékkal több. Az üzleti szegmensben is az androidos telefonok a legelterjedtebbek, ezek adták a tavalyi utolsó negyedéves eladások közel 60 százalékát. Az iOS-es eszközök részesedése megközelítette a 38 százalékot, míg a windowsos telefonok aránya 2,4 százalék, a Blackberry operációs rendszerűeké viszont épphogy elérte a fél százalékot. Az üzleti szegmensen belül a céges számlára vásárolt okostelefonoknál viszont egyértelmű az Apple iOS fölénye, mivel a váűllalatok biztonságosabbnak tartják.
Mi a helyzet itthon?
Itthon is készül felmérés az üzleti célú mobiltelefon-használatról, amiben szerepelnek a céges felhasználású hagyományos mobilok is. A kutatást végző IDC Magyarország elemzőjétől, Tóth Lászlótól megtudtuk, hogy 2015-ben üzleti célra 2,36 millió új okostelefont adtak el, ebből 2,13 millió volt magán vásárlású, a többi céges beszerzés. Emellett még mintegy 586 ezer hagyományos mobilt is vettek vállalati felhasználásra, de ebből mindössze 66 ezer volt céges vásárlás. Öt év múlva viszont éves szinten már várhatóan 2,75 millió okostelefont vesznek Magyarországon üzleti célra, de a vállalkozások által vásárolt eszközök aránya alig növekszik: a tavalyi 230 ezerhez képest mindössze 236 ezer darabot vár a kutató cég. Az évtized végén az üzleti felhasználású hagyományos mobilok piaca nálunk éppen hogy meghaladja majd a 400 ezret, aminek a zöme, több mint 380 ezer, magánvásárlás lesz – derül ki a hazai kutatásból.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak