Messze az ipari központoktól hipermodern autógyárat építenek a kínaiak. Hamarosan az európai piacra is betörhetnek a fejlett világból összelegózott gyártástechnológiák tudatos használatával.

Míg Németország és Dél-Korea autóiparának munkásai állásaik megtartásáért küzdenek, addig Kína egyik legfiatalabb autómárkája új autógyárat épít a semmi közepén. Robotok hada és 1800 fős munkaerő.

Újgenerációs gyártási modell

Háromórányi autózásra Pekingtől, Csangcsiakou (Zhangjiakou) területén épül a legújabb Lynk & Co létesítmény, mely a Geely és a Volvo Cars technológiáját és gyártási tudását ötvözi. A közel kétmilliárd dolláros befektetés már a közeljövőben komoly kihívást jelenthet a piac hosszú múltra visszatekintő, régi szereplői számára.

Ráadásul a projekt nagyon is mobilis. A gyárvezető Tung Hsziangpej (Tong Xiangbei) szerint újgenerációs gyártástechnológiáról van szó, melynek köszönhetően az új gyárat szinte bárhova lehet telepíteni, ahol van áram és közlekedési infrastruktúra. A Hopej (Hebei) tartomány egyik legnagyobb városa, a négymillió lakossal bíró Csangcsiakou ideális hely ennek demonstrálására.

A magyar fülnek teljesen ismeretlen, mégis, Budapest több mint dupláját kitevő populációval bíró település egy erősen robotizált üzemmel gyarapodik. Az autonóm egységek által el nem végezhető feladatokra pedig könnyen találnak emberi erőforrást, nyilatkozta a korábban a Fordnál dolgozó kínai szakember.

A Lynk & Go révén a Geely a Volvo tipikus ügyfélkörénél fiatalabbakat és kevésbé tehetőseket célozza, akik még mindig igénylik a kifinomult megoldásokat és a modern technológiát. A Lynk & Co járművek jelenleg is versenyeznek a GM, a Peugeot és más, külföldi autógyártók termékeivel Kínában. És ez még csak a kezdet: a Geely tervei szerint a következő években Európában is bemutatkozhatnak az első kínai modellek.

Robot robot hátán

A Csangcsiakouban épülő komplexum a Lynk & Co 02 SUV városi terepjáróit és a Lynk & Co 03 szedánjait fogja gyártani a tervek szerint. Az 1800 emberi munkás mellett erről közel 300 robot gondoskodik majd – az első fázisban.

Megvannak ugyanis már a következő szakasz tervei is. A gyár kibővítésével 3 ezer embernek ad majd munkát az üzem, és éves szinten nagyjából 200 ezer autó előállítására lesz képes. Összevetésképpen: ezek a számok az érett piacokon teljesítő autógyártó üzemekre jellemző adatok.

A gyárban Kuka robotok dolgoznak a járművek alvázának hegesztésén. Vagyis pont ugyanazon gyártótól veszik a kínaiak a technológiát, mint amelytől a Daimler AG is a Mercedesek előállításához. Emellett az amerikai Rockwell Automation és a német Robert Bosch biztosítja a végső összeszerelő sor működéséhez szükséges technológiát.

Az ABB robotja gondoskodik a szélvédők autókba való behelyezéséről, tehermentesítve ettől a nehéz feladattól az emberi munkásokat. Az amerikai Atlas Copco eszközgyártó csavarozó gépe pedig a kerekek megfelelő rögzítéséért felel, munkája során eltárolva az alkalmazott erő mértékét és kiértékelésre elküldve az adatokat a "felhőben ülő" szervernek.

Más autógyárakkal szemben a Csangcsiakouban készülő üzemben nincsenek emberek által vezetett, földgázzal üzemelő targoncák vagy vontató járművek, amik a szükséges alkatrészeket szállítják a gyártósorokhoz. A feldolgozandó elemeket ember nélküli, automatizált gépek juttatják el a munkaállomásokhoz, cobotként a humán alkalmazottak keze alá dolgozva.

Csak magabiztosan

Azzal a tudatos döntéssel, hogy a nagyobb ipari központoktól távolabb hozzák létre a gyárat, a munkaerő utaztatásának problémájával is szembe kellett néznie az üzemeltetőnek. Egyes alkalmazottak 500 kilométeres távolságra élnek a létesítménytől, így ésszerű döntés volt helyben történő elhelyezésük.

Amin azt Tung Hsziangpej elmondta, cége saját házakat épít a dolgozóknak, hogy azoknak ne kelljen naponta 4-5 órát ingázással tölteniük. Ez kétségtelenül extra befektetési költséget jelent, de azért van előnye is annak, hogy a semmi közepén készül a gyár. Bármerre terjeszkedhetünk – foglalta össze az üzemvezető a lényeget.

Cloud & big data

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.