A hatalmas számokból az is kiderül, hogy a Facebook automatizált szűrői egyre hatékonyabbak a kamu profilokkal és a felhasználásis szabályokat sértő tartalmakkal szemben.

A Facebook szerdán tette közzé legfrissebb átláthatósági jelentését, amelyben a 2019 április-szeptemberi időszak statisztikáival szemlélteti, hogy milyen jelenségek ellen és milyen eredményességgel lép fel a közösségi hálózat felhasználási feltételeinek érvényesítésére. A Community Standards Enforcement Report című beszámoló ezúttal már a Facebook márkája alatt futó Instagram működését is lefedi, és újabb területekre bontva közöl számokat az oldalak saját szabályait sértő vagy általában véve törvénytelen gyakorlatok szűréséről.

A leginkább szembetűnő és a szalagcímekben is megjelenő adat ezúttal is a problémás fiókok törlésére vonatkozik. Legutóbb tavasszal írtunk róla, hogy az akkori jelentés szerint a facebooknak már milliárdos nagyságrendben kell eltávolítania azokat a profilokat, amelyek célja a kéretlen hirdetések vagy felhívásokterjesztése, vagy egyszerűen csak bebizonyosodik róluk, hogy nem áll valós felhasználó a létrehozott fiók mögött. A számok meredek emelkedése mögött az egyetlen pozitívum, hogy jelzi a gépi szűrés hatékonyságának javulását is.

Ennek ellenére ijesztően hangzik, hogy a most vizsgált féléves periódusban a Facebook 3,2 milliárd profilt volt kénytelen törölni, ami több mint duplája volt az előző év megfelelő időszakában közölt 1,55 milliárdnak, a 2019 január és szeptember közötti időszakára vetítve pedig már 5,4 milliárdnál tartanak. Érdemes megjegyezni, hogy ezek legnagyobb része sosem élesedik, vagyis a rendszeren már a fiókok létrehozásának kísérlete sem megy át az aktuálisan 2,5 milliárd havi szinten aktív felhasználóval rendelekző közösségi hálózatban.

A tízezerből négy is néggyel több a kelleténél

Az elmúlt két negyedév trendjeiről szólva a Facebook maga is kiemeli azt a fejlődést, ami a hamis vagy visszaélésszerűen működő profilok észlelésének és blokkolásában tapasztalható. Ez ma már azt jelenti, hogy az automatizált rendszer napi szinten több millió ilyen kísérletet akadályoz meg, és a tartalmi moderálás hatékonyságát is javítja, miután a létrehozásuk után percekkel lefülelt fiókok nyilván nem fejthetnek ki szabálytalan aktivitást sem. Ennek is köszönhető, hogy az idei negyedévek során fokozatosan csökkent a működő profilok elleni szankciók száma.

Április és szeptember között egyébként így is 11,4 millió esetben léptek fel a gyűlöletbeszéd tilalmát megszegő bejegyzésekkel szemben, 11,6 milló alkalommal távolítottak el a gyerekek szexuális kihasználásával kapcsolatos tartalmakat, és ezúttal már 2,5 milliós nagyságrendben szűrték ki az öngyilkosságra vagy valamilyen önveszélyes cselekedetre felhívó posztokat, illetve az áldozatokat támadó megnyilvánulásokat. Fontos szempont, hogy a Facebook szerint az ilyesmire sokszor már azelőtt sor kerül, hogy az inkriminált tartalom elérhetővé válna más felhasználók számára.

A társaság arról is beszámolt, hogy a szóban forgó hat hónapban 4,4 millió esetben léptek fel a drogkereskedelemmel összefüggő megjelenésekkel szemben, emellett 98,5 százalékos (Facebook) és 92,5 százalékos (Instagram) hatékonysággal azonosították a terrorista propagandát. Ezt további összefüggésbe helyezi, hogy a vállalat szerint a kamu profilok szűrésében már 99 százalékos a rendszer proaktív közbelépésének eredményessége, vagyis a korábbaikhoz képest mindenképpen látványosan megnehezítik az ilyen jellegű tartalmak terjesztését.

A Facebook mostani becslése szerint a közösségi hálózatban vagy az Instagramon minden tízezer megtekintés között mindössze négy olyan akad, ami a felhasználási szabályokat valamilyen módon sértő posztokat jelenít meg. A kritikusok szerint apersze abban a nagyságrendben, amelyben a Facebook mozog, még ez is elfogadhatatlanul magas arány, az amerikai hatóságokat pedig a Messenger és a WhatsApp adatforgalmának végpontok közötti titkosításától veri ki a víz: a múlt hónapban az FBI igazgatója például a szexuális ragadozók megvalósult álmának nevezte az ilyen módon működő üzenetküldőket.

Közösség & HR

Hadat üzent az adatporszívózó MI-fejlesztőknek a Cloudflare

A cég alapból kitiltja ügyfelei oldaláról a minél több internetes információt felszippantani akaró MI-botokat. A tartalomgyártó weboldalak üzemeltetői pedig egy új szolgáltatásnak köszönhetően "belépő díjat" szedhetnek a webet pásztázó robotoktól.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.