Az Amazon hangvezérelt digitális asszisztense, az Alexa nemrégiben még a vállalat egyik leggyorsabban növekvő üzlete volt, de ebből mára az lett, hogy az idén már 10 milliárd dollár körüli veszteséget termelhet a cégnek. A Business Insider nemrég belső információkra hivatkozva számolt be róla, hogy az idei év első negyedévet az Alexát és az Echo eszközöket is magában foglaló "Worldwide Digital" üzleti egység 3 milliárdos működési veszteséggel zárta, amelynek nagy részét éppen az utóbbiak okozták. Bár az egész projekt 2014-es indulásakor az volt a cél, hogy ezen keresztül lendítik majd fel még jobban az Amazon mindenféle értékesítését, a dolog eddig nem alakul a tervek szerint.
Az Alexa legfőbb problémája nem a sokat emlegetett biztonsági incidensekből és aggályokból fakad, hanem abból, hogy hiába hoz heti szinten milliárdnyi interakciót, ha azok nagyrészt nem bevételezhetőek. A Business Insider adatai alapján az Alexa és az Echo már 2018-ban is körülbelül 5 milliárd dolláros mínuszban volt, miközben az Amazon 10 ezernyi alkalmazottja dolgozott ezeken a termékeken. A lap forrásai szerint 2019 végére befagyasztották a felvételeket, a következő évtől pedig Jeff Bezos, az Amazon alapítója és akkori vezérigazgatója sem felügyelte tovább személyesen a fejlesztéseket. Az alkalmazottak szerint Alexa elvesztette a fényét, a vállalaton belül az új kedvenc pedig már a virágzó egészségügyi üzletág.
Nagyon jól megy, csak pénzt nem hoz
A BI arról ír, hogy az Amazon eszközökért és szolgáltatásokért felelős vezetője már 2019-ben a biztonság és a bevonódás erősítését tartotta szükségesnek, hogy az Alexa a következő szintre léphessen. Az idézett nyilatkozatban azonban hiába ígért a veszteségek ellenre is jelentős beruházásokat, az Amazon a felhasználók számát tekintve csak a harmadik (bár nem sokkal lemaradva) a Google Assistant és az Apple Siri mögött. A névtelenül idézett amazonos forrás az Alexát "a képzelet hatalmas kudarcának" nevezte, egy elszalasztott lehetőségnek, miközben a cégnél a múlt héten bejelentett tömeges elbocsátások is főleg ezt a részleget érintik.
Indulásakor az Alexa még úttörő szerepet játszott a vállalat üzleti modelljének alakításában: az Amazon nem azon keresztül akart pénzt keresni, hogy hogy minél több hardvert ad el digitális asszisztensekkel, hanem azon keresztül, ahogy az emberek használni fogják azokat. Utóbb viszont kiderült, a felhasználók legtöbbször az időjárást kérdezgetik vagy zenét játszatnak az okosotthoni eszközökkel, ami az Amazonnak nem nyújt elég lehetőséget a monetizációra. Augusztus óta több vezető is távozott a részlegtől esetenként több évtizedes amazonos karriereket hagyva maguk mögött, a zűrzavar pedig már az ügyfélszolgálat minőségében is visszaköszön: a BI szerint az egyik hang alapú utasítás hibáját Indiában több mint 200 napig, az Egyesült Államokban pedig 35 napig észre sem vették, mire egyáltalán nekiálltak volna kijavítani.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.
2025.03.18. Symbol Budapest
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak