Az Amazon hangvezérelt digitális asszisztense, az Alexa nemrégiben még a vállalat egyik leggyorsabban növekvő üzlete volt, de ebből mára az lett, hogy az idén már 10 milliárd dollár körüli veszteséget termelhet a cégnek. A Business Insider nemrég belső információkra hivatkozva számolt be róla, hogy az idei év első negyedévet az Alexát és az Echo eszközöket is magában foglaló "Worldwide Digital" üzleti egység 3 milliárdos működési veszteséggel zárta, amelynek nagy részét éppen az utóbbiak okozták. Bár az egész projekt 2014-es indulásakor az volt a cél, hogy ezen keresztül lendítik majd fel még jobban az Amazon mindenféle értékesítését, a dolog eddig nem alakul a tervek szerint.
Az Alexa legfőbb problémája nem a sokat emlegetett biztonsági incidensekből és aggályokból fakad, hanem abból, hogy hiába hoz heti szinten milliárdnyi interakciót, ha azok nagyrészt nem bevételezhetőek. A Business Insider adatai alapján az Alexa és az Echo már 2018-ban is körülbelül 5 milliárd dolláros mínuszban volt, miközben az Amazon 10 ezernyi alkalmazottja dolgozott ezeken a termékeken. A lap forrásai szerint 2019 végére befagyasztották a felvételeket, a következő évtől pedig Jeff Bezos, az Amazon alapítója és akkori vezérigazgatója sem felügyelte tovább személyesen a fejlesztéseket. Az alkalmazottak szerint Alexa elvesztette a fényét, a vállalaton belül az új kedvenc pedig már a virágzó egészségügyi üzletág.
Nagyon jól megy, csak pénzt nem hoz
A BI arról ír, hogy az Amazon eszközökért és szolgáltatásokért felelős vezetője már 2019-ben a biztonság és a bevonódás erősítését tartotta szükségesnek, hogy az Alexa a következő szintre léphessen. Az idézett nyilatkozatban azonban hiába ígért a veszteségek ellenre is jelentős beruházásokat, az Amazon a felhasználók számát tekintve csak a harmadik (bár nem sokkal lemaradva) a Google Assistant és az Apple Siri mögött. A névtelenül idézett amazonos forrás az Alexát "a képzelet hatalmas kudarcának" nevezte, egy elszalasztott lehetőségnek, miközben a cégnél a múlt héten bejelentett tömeges elbocsátások is főleg ezt a részleget érintik.
Indulásakor az Alexa még úttörő szerepet játszott a vállalat üzleti modelljének alakításában: az Amazon nem azon keresztül akart pénzt keresni, hogy hogy minél több hardvert ad el digitális asszisztensekkel, hanem azon keresztül, ahogy az emberek használni fogják azokat. Utóbb viszont kiderült, a felhasználók legtöbbször az időjárást kérdezgetik vagy zenét játszatnak az okosotthoni eszközökkel, ami az Amazonnak nem nyújt elég lehetőséget a monetizációra. Augusztus óta több vezető is távozott a részlegtől esetenként több évtizedes amazonos karriereket hagyva maguk mögött, a zűrzavar pedig már az ügyfélszolgálat minőségében is visszaköszön: a BI szerint az egyik hang alapú utasítás hibáját Indiában több mint 200 napig, az Egyesült Államokban pedig 35 napig észre sem vették, mire egyáltalán nekiálltak volna kijavítani.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak