Az elektromobilitás terjedésének egyik fontos akadálya a töltést segítő infrastruktúra esetlegessége, vagyis a felhasználók félelme attól az egyelőre nem életszerűtlen jelenségtől, hogy leendő elektromos autójukból anélkül fogy majd el a delej, hogy esélyük lenne elérni egy közelben lévő töltési pontot. Így az is világos, hogy az aggályok eloszlatásához nagyban hozzájárulhat, ha a világ legnagyobb és legnépszerűbb térképszolgáltatása alapfunkcióként kínálja jelöli meg a közelben lévő töltőket, tekintet nélkül arra, hogy az ember milyen meghajtású járművel közlekedik éppen.
A Google még tavaly októberben jelentette be, hogy a Maps (Google Térkép) világszerte jelölni fogja a megfelelő szolgáltatók által üzemeltetett töltőállomásokat, így a Tesla vagy a Chargepoint egységeit, és néhány helyen a lokális alternatívákat is felteszi melléjük, mint amilyen az amerikai SemaConnect vagy EVgo, illetve az Egyesült Királyságban működő Chargemaster. A hasznos adatokat tulajdonképpen minden, a lényeget érintő keresőkifejezéssel elő lehet csalni a Google térképein – kezdetben csak a mobil alkalmazásban, de azóta már a desktop változatban is.
Az időpontra érkezés egyelőre utópia
A Maps a már megszokott módon nem csak az állomások helyét jelöli, de járulékos információval is ellátja a sofőröket. Így elvileg megmutatja, hogy a töltők milyen portokat használnak, milyen teljesítménnyel töltik a járműveket, lehetőséget ad a felhasználói értékelések átfutására, sőt a fényképek mellett azt is jelzi, hogy fizikailag melyik üzleti egység ad helyet a keresett szolgáltatásnak. Egy dologra azonban (eddig) nem volt képes: nem listázta, hogy a tötési pontoknak milyen a foglaltsága, márpedig a sok eszkimó és kevés fóka esetében ezt ugyanilyen fontos lenne tudni.
Egy-egy állomáson ugyanis könnyű azzal szembesülni, hogy a várakozás nem csak percekig, de akár órákig tarthat – feltéve, hogy a töltőknek otthont adó létesítmények éppen nyitva vannak. A Google szerdai bejelentése szerint azonban erre a problémára is lesz megoldás: a Chargemaster, az EVgo és a SemaConnect, utóbb pedig a Chargepoint állomásai mellett már jelzik a foglaltságot is, részletezve, hogy a rendelkezésre álló töltők közül éppen hányat lehet igénybe venni (például 1/2). Az adatok eszerint már mobil és desktop képernyőkön, illetve a Google Maps for Android Auto alatt is megjeleníthetők.
forrás: www.blog.google
A minden számítást keresztülhúzó várakozásra természetesen az lenne a legjobb megoldás, ha a töltőállomások szaporodása mellett időpontot is lehetne foglalni, hiszen hiába tudja valaki, hogy a tőle néhány kilométerre lévő port éppen szabad, ha odaérve azzal szembesül, hogy valaki néhány másodperccel megelőzte. Az elektromos rollerekben utazó Lime éppen néhány napja jelentette be egy hasonló szolgáltatás pilotját: a társaság legkevesebb 15 perccel az érkezés előtt lehetőséget ad majd a járművek lefoglalására.
Ennek a kivitelezése nyilván sokkal összetettebb problémát jelent az elektromos autók töltésében, de a kommentárok szerint mindenképpen meg kell majd oldani, hogy ne a hektikus kiszolgáló infrastruktúra riasszon el bárkit az elektromos járművek megvásárlásától. Más kérdés, hogy globálisan még a Google fenti projektje is inkább pilotnak tekinthető, hiszen az elektromoblitás adaptációja nem csak az amerikai vagy brit piacon múlik – nálunk például még mindig az az "önbevallásos" rendszer működik a töltőknél is, ami sok más szolgáltatással kapcsolatban, vagyis egy Google Maps keresés legfeljebb tájékoztató jelleggel mutatja meg a közelben lévő összes néhány töltési lehetőséget a tágabb környezetünkben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak