Ahogy az várható volt, az Európai Unióban korábban elfogadott, de teljes szigorukkal csak most élesedő, digitális piacokat és szolgáltatásokat szabályozó új rendelkezések (Digital Markets Act - DMA, Digital Services Act - DSA) kapcsán az érintett technológiai óriások igyekeznek mindent bevetni.
A megnövelt erőfeszítések ezúttal nem voltak hiábavalóak, tegnap ugyanis kiderült, hogy az Apple és a Microsoft néhány terméke is felmentést kapott a nagy online platformokra vonatkozó szigorú követelmények alól. A döntést az illetékes Európai Bizottság öt hónapos vizsgálata előzte meg. Ez zárult azzal a megállapítással, hogy sem az iMessage, sem a Bing, az Edge és a Microsoft Advertising nem tekinthető kapuőr-szolgáltatásának.
A határozat alapján a fenti szolgáltatásokra nem vonatkoznak olyan komolyabb kritériumok, mint például a harmadik felek megoldásaival való együttműködés és interoperabilitás biztosítása, illetve annak a garantálása, hogy a felhasználók a lehető legkönnyebb módon tudjanak szolgáltatót váltani.
Ellentétes nézetek
A témával kapcsolatban egy a Reutersnek nyilatkozó trösztellenes szakértő jó jelnek minősítette, hogy a Bizottság képes "figyelembe venni a piaci realitásokat", azaz csak azért nem ragaszkodik a kapuőri matricák kiragasztgatásához, mert egy-egy szolgáltatásnak sok felhasználója van. Mindez arra utal, hogy Brüsszel képes az önmegtartóztatásra és nem kívánja túlszabályozni a gazdasági folyamatokat.
A Coalition for Open Digital Ecosystems (CODE) ugyanakkor más véleményen van. A többek között a Google-t, a Meta Platformst és a Qualcommot is soraiban tudó szervezet szerint a döntés "aláássa a DMA célkitűzéseit, valamint azt a potenciált, hogy minden európai számára javítsa a választékot és ösztönözze a piaci versenyt".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak