Az Egyesült Királyságban készült átfogó kutatás szerint öt vállalkozásból kettőt ért valamilyen adatbiztonsági incidens az elmúlt év során.

Az Egyesült Királyság digitális ügyekért felelős minisztériuma évente elkészíti a Cyber Security Breaches Survey elnevezésű tanulmányt, amely a régió cégeinek, nonprofit szervezeteinek megkérdezésével próbál aktuális helyzetjelentést adni a kibervédelemmel, internetes támadásokkal kapcsolatos állapotokról.

A kevesebb valószínűleg több

A tavaly októbertől idén januárig tartó telefonos és személyes megkérdezésben mintegy 1500 cég, közel 500 nonprofit szervet és majdnem 400 oktatási intézmény vett részt. Összességében a vállalatok 39 százaléka számolt be arról, hogy adatvédelmi incidens, támadási kísérlet célpontja volt az elmúlt 12 hónapban. Ahogy a korábbi években megfigyelhető volt, a nagyobb cégméret egyben sokkal nagyobb kitettséggel jár. A közepes méretű és nagyobb vállalatoknál ugyanis ez az arány 65 százalék körül alakult. 

Érdemes megjegyezni, hogy a 2020-as (tehát közvetlenül a koronavírus elszabadulása előtt készített) beszámolóban még magasabb, 46 százalékos volt az adatbiztonsághoz köthető támadások említési aránya. A mostani jelentés azonban kiemeli, hogy ettől még bőven nem lehet kijelenteni, hogy javult a helyzet. Az igazsághoz valószínűleg az ellentettje áll közeleb, mivel a távmunkára kényszerített cégeknél általában rosszabbodott a biztonsági ellenőrző rendszerek, védelmi intézkedések hatékonysága. Például a válaszadók mindössze 35 százalékánál működnek védelmi monitorozást végző eszközök, ami jelentős romlás az egy évvel korábbi 40 százalékhoz képest. Hasonlóan gyengült a felhasználók ellenőrzése is (38-ról 32 százalékra).

Zavarosban halásznak

Az adatszivárgást, hekkelést elszenvedő szervezetek nagyjából negyede heti rendszerességgel kénytelen ilyen jellegű ügyekkel foglalkozni, azaz az "ostrom" gyakorlatilag folyamatosan zajlik. A különböző incidensek közül toronymagasan vezetnek az adathalászattal (phishing) kapcsolatos ügyek. Hozzáférési adatokat, kritikus információkat különböző trükkökkel megszerezni kívánó akcióba az incidenst jelentő vállalatok 83 százaléka futott bele. Meglehetősen gyakori még a hamis azonossággal való online vagy emailes visszaélések előfordulása is. Utóbbiakról a cégek bő negyede számolt be.
 

Az Egyesült Királyság cégeinél és nonprofit szervezeteinél észlelt különböző visszaélések aránya 
(forrás: Cyber Security Breaches Survey 2021)


Szintén nem elhanyagolható tényező, az ezekkel okozott károk nagysága. Az incidenst jelentő cégek és szervezetek nagyjából ötödénél történt konkrét vagyoni, illetve egyéb kár - például adatvesztés. További harmaduk pedig úgy látja, annak ellenére, hogy nem volt sikeres az ellene indított internetes akció, ám annak ténye is elegendő volt ahhoz, hogy negatívan érintse a szervezet működését. Például azért, mert pótlólagos időt, erőforrást kellett áldozni a védelem megerősítésére, az incidens kivizsgálására.

A jelentést készítő állami szakemberek egyébként az incidensekkel okozott károk nagyságát 8 500 font körülire becsülik esetenként. Értelemszerűen ez az átlagos összeg nagyobb cégek esetében magasabb, ám nem olyan sokkal, hiszen a megjelölt 13 400 fontnyi tétel egy nagyvállalatnál nem számít különösebben nagy összegnek. Persze ha mindez hetente történik, az már ott is fáj.

Biztonság

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.