Az üveges tekintet, a leereszkedő szemhéjak vagy a leesett áll mind olyan jelek, amelyekből más emberek számára is nyilvánvaló lehet, ha valaki többet ivott a kelleténél. Az ausztrál Edith Cowan Egyetem kutatói által kifejlesztett technológia ugyanezeket a tüneteket kutatja a járművek belső kameráinak segítségével, hogy megelőzze az ittas vezetésből származó baleseteket: az általuk kidolgozott gépi tanuló rendszert a szabványos kamerafelvételek alapján próbálja belőni a sofőrök véralkoholszintjét az arcvonások, a tekintet iránya vagy a fejtartás elemzésével.
A TechSpot beszámolója szerint a kutatók egy beltéri szimulátor és egy csomó önkéntes segítségével tesztelték a rendszert, utóbbiak befolyásoltságát a józan, az alacsony és a súlyos kategóriákba sorolva. Az MI a tesztek során jól teljesített, állítólag még a kis mértékű alkoholfogyasztást is képes volt azonosítani az esetek 75 százalékában, megakadályozva a járművek beindítását. Bár a 75 százalék nyilván messze van a 100 százaléktól, a cikkből kiderül, hogy ezeknek a kezdeti eredményeknek is nagy jelentőségük lehet a hasonló rendszerek továbbfejlesztésében.
Kívül-belül telepítenék
A sofőrök arcvonásainak vizsgálata annyiban jelentene előrelépést a pedálhasználat, a kormányzási minták vagy a jármű sebességének elemzéséhez képest, hogy az utóbbiakra már csak menet közben kerülhet sor, amikor nem feltétlenül hatékony a balesetek megelősését tekintve. késő lehet megelőzni a balesetet. A kamerás MI-technológia azonban már akkor képes lehet megakadályozni a járművek elindulását a 3D-s vagy akár infravörös képek (sőt a vezető háta mögül készített felvételek) kiértékelésével, ha úgy értékeli, hogy az ittasan ült a kormányhoz.
A tudósok úgy látják, hogy a következő lépések az algoritmus használatához szükséges képfelbontással kapcsolatosak, hiszen ha a technológia alacsony felbontású videókkal is működik, akkor telepíthető lesz az út menti térfigyelő kamerákhoz, hogy a hatóságok jobb eredménnyel azonosíthassák az ittas vezetőket. Kérdés, hogy az egyre több (akár biometrikus) információt gyűjtő járművekből hiányzik-e még egy megfigyelő rendszer, és ki szeretne olyan autót, amelyik maga dönti el, hajlandó-e elindulni – és ha igen, akkor folyamatosan rögzítse adatainkat az utazás során.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak