Az új iPhone-okal új szolgáltatás is érkezett, az Apple Pay. Iparági elemzők évek óta erre a pillanatra vártak. Mit változhat meg, változik egyáltalán bármi is?

A szerdai, két új mobilt, illetve egy okosórát is leleplező bejelentést követően nagyon sokan fellélegezhettek. Az Apple is beszállt az NFC alapú fizetésbe, teljessé vált a piac, minden jelentős platformon elérhetővé vált a mobiltelefonos, érintésmentes fizetés. A megoldás szállítók számára most indul az igazi verseny, hiszen egészen addig, amíg az Apple nem bontott zászlót az NFC alapú fizetés mellett, teljes volt a bizonytalanság.

Near Field Communication

Az NFC a "Near Field Communication", azaz a rövid hatótávú kommunikációs technológia rövidítéséből alkotott mozaikszó. Használata jellemzően mobil eszközök között történik úgy, hogy az átvitelhez (fizetés, információ csere, utasítás átadás) nincs szükség fizikai kontaktusra, mindössze közel kell tartani az eszközöket egymáshoz. Az NFC alapú fizetés legnagyobb előnye a gyorsaság, másodpercek töredéke alatt létrejön a kapcsolat és az eredeti elképzelések szerint a kártyaleolvasó terminálok offline módban működnek, így a valós terhelés csak percekkel később, a pénztártól távozás ideje alatt történik meg.

Az érintésmentes fizetés világában a tranzakciók általában a kis összegű, 25 dollár (kb. 5 000 forint) értékű vásárlásokat jelenti, efölötti összeg esetén már újra előkerül a PIN kód és onnantól kezdve az NFC –re épített megoldás elveszíti az előnyét, újra a lassabb azonosítási mód határozza meg a vásárlási élményt.

Fizetés mobillal, érintésmentesen

Az Apple Pay NFC alapú fizetése bankkártyás fizetés emulációjára épül, azaz egy meglévő bankkártyához kötött a terminálon történő fizetés. A bankkártya adatokat gépelés nélkül, a telefon kamerájának segítségével lehet rögzíteni az iPhone szoftverének segítségével. A tranzakciók jóváhagyása valószínűleg az ujjlenyomatra épülő TochID segítségével fog történni, így talán arra is lehetőség van, hogy a PIN kód mentes fizetés összeghatára megegyezzen a bankkártya limitével.

Az érintésmentes fizetés sokak számára egyelőre érthetetlen és szükségtelen funkciónak tűnik, azonban az elfogadóhelyek és helyszínek növekedésével várhatóan nagy ütemben fog csökkenni az ellenállás. Ki ne szeretne sorban állás nélkül, pusztán a mobil használatával BKK bérletet venni a beengedő kapun, amikor az lejárt? Vége lehet az SMS szám és rendszám pötyögésnek parkoláskor, elegendő lesz a mobilt közel rakni az automatához és kész is a vásárlás. A példákat a végtelenségig lehetne sorolni, tény, hogy az érintésmentes fizetés és mobilfizetés előtt nagy távlatok vannak.

De valóban ezt várta a piac?

Nehéz megfogalmazni, mit is várt a piac az Apple mobilfizetési megoldásától, hiszen egy komplex, több szereplős iparágról, megoldásról van szó. Azon túl, hogy oda lehet érinteni a mobilt a Túró Rudi automatához és a pénzel való bajlódás nélkül, azonnal megkapjuk a tejcsokis verziót, jóval nagyobb lehetőségeket rejt az, hogy a felhasználók egy (sőt, több) Apple termék használatával fizetnek.

Mostantól ott a lehetőség az Apple előtt, hogy az igen erős vevőkörének exkluzivitást adjon a különböző termékek, szolgáltatások mellé, a saját brandjével erősítve a vásárlási hajlandóságot. A PassBook alkalmazás már jól bejáratott megoldás, mostantól azonban már nem csak hűségkártya használatot, de a fizetési szokásokat is első kézből ismerheti meg.

Ehhez az Apple Paynek képernyő függetlenné kellene válnia, azaz nem csak a telefonon, de weboldalakon, mobilfelületeken is működnie kell a TouchID-s tranzakció engedélyezésnek. Úgy tűnik, hogy ezt a ziccert nem hagyta ki az Apple, az Apple Pay tehát nem csak az NFC fizetésről szól, szólhat, hanem egy olyan fizetési megoldásról, aminek egyik – jelentős - eleme az iPhone.

Nem véletlen, hogy az Apple Pay bejelentésekor az PayPal részvények ára esni kezdett (a cikk írásakor közel 3% esésnél tart). Az Apple Pay legjelentősebben a multi displayes fizetésre hathat, vagyis arra a folyamatra, amikor a notebookon vagy asztali számítógépen kezdeményezett vásárlás esetén a mobiltelefonon ér véget a fizetési folyamat, a jóváhagyás pedig egy biztonságosabb, zártabb rendszerben történik mint a webes, bankkártyás fizetés.

Az Apple Pay esetén a TouchID adhat extra biztonságot: pl. hiába szerzik meg a bankkártya adatokat, ha jóváhagyás lehetetlen (kérdés, hogy az iCloud kontra pucér fotók ügy mennyire ingatta meg az Apple felhasználók hitét a biztonságos megoldásokban – a szerk.) További extra védelmet jelenthet az is, ha a következő generációs Mac gépek NFC kompatibilisek lesznek és otthoni „POS terminálként” működhetnek és így a számítógépen indított vásárlás a telefonunk odaérintésével tudjuk jóváhagyni (majd a TouchID-vel véglegesíteni a fizetést).

Hol a pénz?

Az Apple Pay megoldás semmilyen forradalmi elemet nem tartalmaz. Jelenleg nem ismert olyan eleme, amit az Apple fejlesztett volna ki, azaz Tim Cook és csapata egy olyan területre lépett be, amit mások már alaposan felfedeztek, feltérképeztek és találtak működő üzleti modellt. Az Apple két ponton találhat meg az új bevételi forrást: a legegyszerűbb a tranzakciós díjakból részesedés.

Az USA piac mérete:

  • 46.7 milliárd kártya tranzakció évente
  • $1.82 billió dollár forgalom
  • egy tranzakción átlagosan $0.24 költséget számolnak el a bankok
  • egy tranzakción átlagosan $0.04 a haszon

Matekosok már talán ki is számolták, hogy mekkora a haszon (46.7 milliárd szorozva $0.04). Ebből az összegből tud az Apple elhozni valamennyit, vagy beépíteni a saját hasznát a tranzakciókba. A másik új bevételi csatorna a fenti tranzakciószám növelése a már említett vásárlói körre építve. Ehhez érdemes tudni, hogy az amerikai bankkártya használat teljes átalakulás alatt van, ezzel együtt az USA területén történő bankkártyás fizetés nagyrészt még mindig a mágnes csík lehúzásával valósul meg.

Ráadásul a bankkártya terminálok esetében is lehetnek különbségek a kereskedők felé történő elszámolásban, így gyakori, hogy ugyanazon a kereskedelmi egységben 2-6 bankkártya terminál is üzemel, és mindig a plasztik lapnak megfelelő terminálon húzzák le a kártyát a kereskedők. Erre helyzetre épít például a Square és erre a helyzetre építhet az Apple is. Az Apple Pay a Squarehez hasonlóan bármilyen NFC-vel szerelt Apple terméket pénztárgéppé alakíthat, akár egy iPhone-t is elénk rakhat a pincér és máris fizethetünk az iPhone-unkkal.

Természetesen a magyarországi használat nem biztos, hogy ennyire futurisztikus lesz, egy iPhone nem biztos, hogy probléma nélkül kapna NAV engedélyt. Az érintésmentes fizetés előtt azonban minden ajtó nyitva áll, ahol PayPass-szal lehet fizetni, ott feltehetően nincs technikai akadálya az Apple Pay használatának.

Nyertesek, vesztesek

Habencius István
Checkiners Kft., nfc.hu

A nyertesek az olyan innovatív cégek mint pl. a MasterCard, aki tovább erősítheti pozícióit a műanyag bankkártya korszakon túl, vagy éppen azok a partnerek, akiket az Apple bevont az indulásba és az újdonsült iPhone 6 felhasználókat a boltjaikba tereli. Nagy nyertes lehet a holland NXP, aki az NFC chipeket (is) szállítja az Apple számára és igazi sikertörténetek várhatnak azokra a mobiltárca megoldást készítőkre, akiknek sikerül pluszt adni az Apple Pay élményhez.

A vesztesek listája már nem ennyire egyértelmű. Mindenképp vesztes lehet a PayPal: amennyiben az Apple Pay képes lesz olyan szolgáltatást nyújtani, ami részleteiben is megegyezik a PayPal-lel (webes fizetés), akkor erős versenytárs érkezett. Vesztesek lehetnek azok a mobilszolgáltatók akik szintén szeretnének a fentebb részletezett kártyás tranzakció díjakból részesedni és idáig sikeresen fejlesztettek SIM kártya alapú NFC fizetési megoldást. Az Apple feltehetően nem, vagy csak szigorú feltételek mentén fogja ezeket a cégeket beengedni a platformjára.

És jelenleg vesztesnek tűnnek az iPhone 6 vásárlók is. A jelenlegi információk alapján az Apple csak a fizetéshez használja az NFC-t, NFC tag leolvasáshoz, NFC eszközök párosításhoz nem. Ha ez így van, akkor az a furcsa helyzet állt elő, hogy az Apple NFC csak a pénzzel kompatibilis.

De azzal tökéletesen.

Mobilitás

Nem vicc: a Tesla már értékesebb, mint a Volkswagen

A Tesla jelenleg a világ második legértékesebb autógyártója: a napokban a német VW-t is megelőzte, és már csak a Toyota van előtte. Mindez azonban elsősorban a befektetői reményeket, nem pedig a valós eredményeket tükrözi.
 
Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.