Nagyszabású együttműködést jelentett be az Amazon, amelynek keretében Nagy-Britannia légügyi hatóságával karöltve igyekeznek közelebb hozni a napot, amikor az online vásárolt termékeket önvezérelt repülő szerkezetek viszik célhoz.
Keresik a megoldást
A drónos postaszolgálat éles bevetésére egyelőre sem technikai, sem jogi oldalról nem áll rendelkezésre a megfelelő háttér. Az amerikai nagyvállalat ezeken egyszerre akar átlendülni. A brit civil légügyi hatóság nem csupán áldását adta új tesztek elvégzésére, de a szakértők és jogalkotók igyekeznek a projektet arra is kihasználni, hogy egy működőképes, egyúttal biztonságos szabályozási környezetet alakítsanak ki. Utóbbi elengedhetetlen ahhoz, hogy az Amazon közel három éve belengetett Prime Air szolgáltatása megvalósulhasson.
Az Amazon három fő csapásirányt jelölt ki a teszteknek. Vizsgálják, miként lehet megbízhatóan üzemeltetni a drónokat látótávolságon kívül vidéki és külvárosi környezetben, alapos próbának vetik alá a szerkezet biztonságáért felelős, az objektumok elkerülését felügyelő rendszert, illetve azt is tesztelik, hogy több, magas fokon automatizált drónt miként képes egy szem emberi felügyelő egyszerre kontroll alatt tartani.
Amerika szigorú
A cég számára azért is különösen fontos a mostani megállapodás a britekkel, mert hazai terepen komoly hátráltató tényezőt jelent a nem olyan rég nyilvánosságra hozott új szabályozói környezet. Az amerikai hatóságok ugyanis egyelőre nem látják elérkezettnek az időt a drónok nagyüzemi bevetésének. Hamarosan életbe lépő tervezetük teljesen kizárja a Prime Air egyesült államokbeli bevezetését. Így a maximum 2,5 kilós csomagokat 25 kilométerre eljuttató gépek egyelőre maximum Európában tűnhetnek fel.
Egy sikeres együttműködés, majd egy esetlegesen problémamentes éles angliai bevezetés viszont erős ütőkártya lehetne az Amazon kezében, amivel hatékonyabban tudna otthon lobbizni a szabályozói környezet megváltoztatásáért.
Földön már megy
Sokkal földhöz ragadtabb formában azonban már Európa-szerte elindult az automatizált kiszállítás éles tesztje. Egy észt startup ugyanis most júliustól kezdett bele a gépesített csomagszállításba több nagyvárosban. Az apró holdjárókra hasonlító kerekes járművek Londonban, Bernben, Hamburgban és Düsseldorfban immár valódi partnercégek igazi megrendeléseit juttatják célba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak