Nem kell blockchain rendszert építenie egy biztosítónak, hogy a technológia része legyen a biztosítási ökoszisztémájának, mondta lapunknak az Allianz CIO-ja.

A közelmúltban fontos hír volt a magyar biztosítási szektorban, hogy megszületett az első blockchain-alapú biztosítási szolgáltatás. Mint megírtuk, az Allianz blockchain-alapú szolgáltatással tette ügyfélbarátabbá és gyorsabbá az utasbiztosítás kárrendezését. A szolgáltatás az ügyfeleknek valóban sokkal egyszerűbbé tette a járatkésés és -törlés esetén a kár kezelését, mivel a káresemény bekövetkezése után automatikusan és gyorsan hozzájuthatnak a feltételekben rögzített kártérítési összeghez. De mit jelent ez a biztosító szempontjából?

Sokkal egyszerűbb, mint talán kívülről látszik, mondta el lapunknak az Allianz Hungária CIO-ja, Nagyné Agárdi Györgyi. A folyamatok ugyanis a háttérben nem változtak, és a biztosítónak nem is kellett felépíteni egy speciális blockchain-infrastruktúrát. Bizonyos folyamatok (pl. a biztosításkötés) a hagyományos módon zajlanak. A szerződés nagy rugalmasságot biztosít az ügyfélnek, mondta a szakember, hiszen online felületen is meg lehet kötni pár perc alatt a szükséges adatok megadásával, az utazási célunknak és országnak megfelelően.

Ami most változik, ha az ügyfél az automatikus kárkifizetéssel járó légijárat-késési vagy -törlési szolgáltatást igénybe kívánja venni, akkor ezt bejelölve, a járat számát, a pontos indulási időpontját valamint a bankszámlaszámát kell megadnia. Az Insurwiz rendszerén keresztül ellenőrzik, hogy a megadott adatok valósak-e, azaz valóban létezik-e a megadott járat. Erre az ellenőrzésre az Insurwiz biztosít végpontot. Több járat megadására is van lehetőség, maximum hatot lehet rögzíteni.

Az utasbiztosítási ajánlat beküldése után a szükséges szerződésadatok automatikusan továbbítórnak az Insurwiz felé az általa megadott végponton, és járatkésés vagy -törlés esetén az Insurwiz blockchain technológiát alkalmazó rendszere automatikusan gondoskodik a kifizetéséről, így a kártérítés összege 24 órán belül megérkezhet a biztosított számlájára.

Korábban a kárigénylés hosszadalmas folyamat volt. Az ügyfélnek ugyanis mindenféle dokumentumokkal kellett – utólag – bizonyítania, hogy a káresemény bekövetkezett, ami külföldön nem mindenki számára egyszerű vagy megugorható feladat.  A légitársaság rendszerint több hét után küldi az adott légijárat késésére vagy törlésére vonatkozó igazolást, ami alapján a biztosító elkezdheti a kár rendezését. Az ügyfél a szükséges dokumentumokat ugyan feltölthette egy online kárbejelentő felületen, ám utána az elbírálás (az adatok hitelességének ellenőrzése) a biztosító részéről is hosszadalmas, idő- és munkaigényes volt.

Nagyné Agárdi Györgyi COP, Allianz Hungária

Most viszont a procedúra lényegében ennek a pár adatnak a megadására egyszerűsödik a biztosítás megkötésekor, a többi automatikus. Innentől már csak banki átfutás kérdése, hogy az ügyfél megkapja a pénzét.

Mint az informatikai vezető mondta, a folyamat automatizálásához minden adott volt (online szerződéskötés, automatizált fizetési folyamatok stb.). Amit ehhez az Insurwiz hozzátett, egyszerűsítve mind a biztosító, mind az ügyfél életét, az a káresemény figyelése, a kártérítésre jogosult és a kifizetés kezelése.

API-n keresztül lesz a biztosító rendszerének "része"

A biztosító az Insurwiz rendszerét webszolgáltatásként veszi igénybe. Amikor az ügyfél megköti a szerződését a biztosítói felületen (mivel kevés adatot kell megadni, ezt akár menet közben, mobilon, akár a reptéren is megteheti), a megadott és szükséges adatokat a biztosító rendszere egy API-n keresztül átadja az Insurwiz blockchain-alapú rendszerébe, ahol pedig egy okosszerződés formájában privát etherium blokkláncon tárolják, magyarázta Agárdi Györgyi. A rendszer automatikusan figyeli a késéseket vagy járattörléseket, és ezek fennállása esetén automatikusan elindítja a kifizetési folyamatot.

Az informatikai vezető szerint ez egy jó modell, bármely biztosítónak nyitott a lehetőség, ha kialakít egy a káresemény hitelesítésének befogadására alkalmas automatizált háttérrendszert. Ráadásul további lehetőségek is lehetnek ebben a modellben. Példaként az autóval történő utazásokra köthető  utasbiztosítást említette. Ezt Magyarországon kell megkötni, de csak külföldön érvényes. Ha például valaki kötne egy keretszerződést, akkor egy blockchain-alapú rendszerrel lehetne biztonságosan és megbízhatóan azonosítani a határátlépés pillanatait, így az ügyfélnek csak arra az időszakra kellene fizetnie, amíg ténylegesen külföldön tartózkodik.

Piaci hírek

3D-ben nyomtatott karácsonyi csoda

Charlotte, a balesetben megsérült teknős egy gyógyászati célú hámot kapott ajándékba, amellyel a remények szerint újra úgy úszkálhat majd, mint egészséges társai.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.