A közelmúltban fontos hír volt a magyar biztosítási szektorban, hogy megszületett az első blockchain-alapú biztosítási szolgáltatás. Mint megírtuk, az Allianz blockchain-alapú szolgáltatással tette ügyfélbarátabbá és gyorsabbá az utasbiztosítás kárrendezését. A szolgáltatás az ügyfeleknek valóban sokkal egyszerűbbé tette a járatkésés és -törlés esetén a kár kezelését, mivel a káresemény bekövetkezése után automatikusan és gyorsan hozzájuthatnak a feltételekben rögzített kártérítési összeghez. De mit jelent ez a biztosító szempontjából?
Sokkal egyszerűbb, mint talán kívülről látszik, mondta el lapunknak az Allianz Hungária CIO-ja, Nagyné Agárdi Györgyi. A folyamatok ugyanis a háttérben nem változtak, és a biztosítónak nem is kellett felépíteni egy speciális blockchain-infrastruktúrát. Bizonyos folyamatok (pl. a biztosításkötés) a hagyományos módon zajlanak. A szerződés nagy rugalmasságot biztosít az ügyfélnek, mondta a szakember, hiszen online felületen is meg lehet kötni pár perc alatt a szükséges adatok megadásával, az utazási célunknak és országnak megfelelően.
Ami most változik, ha az ügyfél az automatikus kárkifizetéssel járó légijárat-késési vagy -törlési szolgáltatást igénybe kívánja venni, akkor ezt bejelölve, a járat számát, a pontos indulási időpontját valamint a bankszámlaszámát kell megadnia. Az Insurwiz rendszerén keresztül ellenőrzik, hogy a megadott adatok valósak-e, azaz valóban létezik-e a megadott járat. Erre az ellenőrzésre az Insurwiz biztosít végpontot. Több járat megadására is van lehetőség, maximum hatot lehet rögzíteni.
Az utasbiztosítási ajánlat beküldése után a szükséges szerződésadatok automatikusan továbbítórnak az Insurwiz felé az általa megadott végponton, és járatkésés vagy -törlés esetén az Insurwiz blockchain technológiát alkalmazó rendszere automatikusan gondoskodik a kifizetéséről, így a kártérítés összege 24 órán belül megérkezhet a biztosított számlájára.
Korábban a kárigénylés hosszadalmas folyamat volt. Az ügyfélnek ugyanis mindenféle dokumentumokkal kellett – utólag – bizonyítania, hogy a káresemény bekövetkezett, ami külföldön nem mindenki számára egyszerű vagy megugorható feladat. A légitársaság rendszerint több hét után küldi az adott légijárat késésére vagy törlésére vonatkozó igazolást, ami alapján a biztosító elkezdheti a kár rendezését. Az ügyfél a szükséges dokumentumokat ugyan feltölthette egy online kárbejelentő felületen, ám utána az elbírálás (az adatok hitelességének ellenőrzése) a biztosító részéről is hosszadalmas, idő- és munkaigényes volt.
Nagyné Agárdi Györgyi COP, Allianz Hungária
Most viszont a procedúra lényegében ennek a pár adatnak a megadására egyszerűsödik a biztosítás megkötésekor, a többi automatikus. Innentől már csak banki átfutás kérdése, hogy az ügyfél megkapja a pénzét.
Mint az informatikai vezető mondta, a folyamat automatizálásához minden adott volt (online szerződéskötés, automatizált fizetési folyamatok stb.). Amit ehhez az Insurwiz hozzátett, egyszerűsítve mind a biztosító, mind az ügyfél életét, az a káresemény figyelése, a kártérítésre jogosult és a kifizetés kezelése.
API-n keresztül lesz a biztosító rendszerének "része"
A biztosító az Insurwiz rendszerét webszolgáltatásként veszi igénybe. Amikor az ügyfél megköti a szerződését a biztosítói felületen (mivel kevés adatot kell megadni, ezt akár menet közben, mobilon, akár a reptéren is megteheti), a megadott és szükséges adatokat a biztosító rendszere egy API-n keresztül átadja az Insurwiz blockchain-alapú rendszerébe, ahol pedig egy okosszerződés formájában privát etherium blokkláncon tárolják, magyarázta Agárdi Györgyi. A rendszer automatikusan figyeli a késéseket vagy járattörléseket, és ezek fennállása esetén automatikusan elindítja a kifizetési folyamatot.
Az informatikai vezető szerint ez egy jó modell, bármely biztosítónak nyitott a lehetőség, ha kialakít egy a káresemény hitelesítésének befogadására alkalmas automatizált háttérrendszert. Ráadásul további lehetőségek is lehetnek ebben a modellben. Példaként az autóval történő utazásokra köthető utasbiztosítást említette. Ezt Magyarországon kell megkötni, de csak külföldön érvényes. Ha például valaki kötne egy keretszerződést, akkor egy blockchain-alapú rendszerrel lehetne biztonságosan és megbízhatóan azonosítani a határátlépés pillanatait, így az ügyfélnek csak arra az időszakra kellene fizetnie, amíg ténylegesen külföldön tartózkodik.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak