A gördülékeny működésnek vannak a webáruház profiljától független alapkövetelmények, így érdemes velük megismerkednünk már a vállalkozás beindítása előtt. (x)

Mitől működik jól egy webshop, mire érdemes gondolni az induláskor és hol érdemes a probléma után kutatni, ha nem úgy működik a webáruházunk, ahogyan azt elvárnánk? A gördülékeny működésnek vannak alapfeltételei. Ezek a webáruház profiljától független követelmények, melyekkel érdemes megismerkednünk már a vállalkozás beindítása előtt, majd folyamatosan figyelemmel kísérnünk a napi működés közben is.

1. A kínálat

A sikeres webáruházban a keresett termék jó áron érhető el. A mondat triviális, pedig három olyan állítást is tartalmaz, ami létfontosságú egy online áruház esetében.

Olyan árucikkek forgalmazására érdemes webáruházat alapítani, melyekre van fizetőképes kereslet. Ha egy terméket senki nem forgalmaz a piacon, az nem feltétlenül annak a jele, hogy megtaláltuk a piaci rést, ahol érvényesülhetünk, sajnos elég valószínű, hogy ez azért van, mert nincs érdemi kereslet a termékre. Termékek kínálatba emelésekor mindenképpen végezzünk előzetes piackutatást, ahol felmérjük a hasonló termékek elérhetőségét rivális vállalkozásoknál. Jelentős számú konkurencia esetén árversenyre kell berendezkednünk, kevés hasonló termék esetén pedig várhatóan szűkösebb keresletre.

A piacon gyakorlatilag bármi eladható, csak nem mindegy, milyen áron. A webáruház a költségeit és a nyereségét a beszerzési és eladási ár közötti különbözetből fedezi, így a már fent említett piackutatás során kiemelkedően fontos, hogy feltérképezzük a versenytársak árait. Ha ismerjük saját költségeinket, a piacon elérhető árakat, és van elképzelésünk arról, hogy milyen haszonra szeretnénk szert tenni, akkor megfelelő árat tudunk kialakítani termékünk számára, azaz annyiért adjuk, amennyiért nekünk is megéri, de még a vásárló és megrendeli.

Ha megfelelő terméket tudunk megfelelő áron kínálni, akkor a következő fontos tényező, hogy az adott termék valóban elérhető legyen. Az ideiglenes készlethiány, az 1-2 hetes rendelési határidő a vásárlók többségét eltántorítja, hiszen a fogyasztó most szeretne a termékhez jutni és nem később, pláne nem bizonytalan időpontban. Ezért termékeinkből a várható rendelési számokhoz igazodó mértékű készlettel is rendelkeznünk kell, hogy az igényeket a lehető legrövidebb időn belül tudjuk kielégíteni.

2. A honlap

Webáruházunk technikai hátterének is megfelelőnek kell lennie. Szükségünk van egy gyorsan működő, reszponzív (a felhasználó eszközének képernyőméretéhez igazodó), fejleszthető és más szolgáltatókhoz integrálható webshop motorra, amit kellő mértékű tárhely és frappáns domain cím egészít ki. Fejleszthetünk saját webshop motort is, de általában jobban járunk, ha egy bevált szolgáltatótól vásároljuk vagy béreljük az alapokat.

Ha rendelkezésre áll a technikai háttér, akkor azt jól kell kihasználnunk. Könnyen felismerhető, szerethető, önazonos design mellett áttekinthető, kereshető, logikusan szűrhető és egyértelmű felületet kell kialakítanunk. A termékekről minél részletesebb leírást és képet kell feltöltenünk. Fontos, hogy a potenciális vásárlók minél több, de könnyen befogadható információt kapjanak a fizetési lehetőségekről, a szállítás menetéről és az esetlegesen felmerülő problémák kezelésének mikéntjéről is.

3. Fizetési lehetőségek

Ha már megszületett az elhatározás a fogyasztóban, hogy tőlünk vásárolna, érdemes nem elbizonytalanítani azzal, hogy ezt csak körülményesen teheti meg. Mivel minden vásárló más, így többfajta fizetési lehetőség biztosítása nagyobb vásárlói rétegnek igényeinek fog megfelelni. A legegyszerűbb és leggyorsabb fizetési mód, ha a vásárló magán az oldalon tud bankkártyával fizetni, érdemes tehát ezt lehetővé tennünk. Ugyanakkor sokan nem bíznak kellően az online rendszerekben, ezért más módokat választanak. Máig sokan kedvelik a banki átutalást, de a legnépszerűbb az utánvét.

Az utánvét biztosítása jelentős vásárlói réteg elérését jelenti, ugyanakkor megszervezése többletmunkával és költséggel jár a kereskedő számára, hiszen ilyenkor a futárnál vagy átvételi ponton történik a fizetés, amit a partnernek kell továbbítania a webáruház felé. Utánvét esetén is még két fizetési móddal kell számolnunk – készpénzzel vagy bankkártyával terminálon keresztül –, és optimális esetben mindkettőt lehetővé kell tennünk. Az utánvétkezelés lehetősége és költsége fontos szempont lehet a futár vagy fulfillment partner kiválasztásánál.

4. Marketing

A webáruházak állandó költsége a marketing és a keresőoptimalizálás, hiszen ezek segítségével érhetnek el a fogyasztókhoz. Az interneten mindenről rengeteg információ érhető el, így ebben a információs zajban kell elérnünk célközönségünket. Ezt célzott marketingeszközökkel, hirdetésekkel tehetjük meg konkrét akciók és termékek esetében, de ha hosszú távú, általánosan jó láthatóságot szeretnénk, akkor a keresőoptimalizálást sem hagyhatjuk ki.

A keresőoptimalizálás arra törekszik, hogy meghatározott szavakra indított keresés esetén a felhasználó a mi webáruházunkat találja meg a Google vagy más keresőmotorok használatakor. A keresőmotorok a jó minőségű, friss és releváns tartalmakat részesítik előnyben, amikor a honlapokat listázzák találati oldalukon. A keresőoptimalizálás így kevésbé egy-egy konkrét és rövid idejű akció népszerűsítésére alkalmas, sokkal inkább arra, hogy bizonyos termékcsoportokra indított keresésekkor akadjon a felhasználó webáruházunkra. Miként a hagyományos marketingnek, a keresőoptimalizálásnak is számos részterülete és eszköze van, ami felhasználható a jobb eredmény érdekében.

Akár keresőoptimalizálásról, akár más jellegű marketingtevékenységről van szó, annak céltudatosnak és eredményét tekintve mérhetőnek kell lennie. Marketingre bármennyi pénz elkölthető, de a befektetett összegnek általában kell szolgálnia a vállalkozás gazdasági céljait. Tényeken és nem megérzéseken alapuló marketingterv készítése és követése a siker egyik tényezője.

5. Logisztika

Ha a fentiek már jól működnek még minden elcsúszhat azon, hogy az online térből kilépve nem működik optimálisan webáruházunk kiszolgáló rendszere. Ennek a kiszolgáló rendszernek a legfontosabb eleme webáruházunk logisztikája. A termékeket a beszállítótól való érkezés után olyan módon kell tárolnunk, hogy azok hozzáférhetőek legyenek egy rendelés beérkezése esetén. A termékek tárolás közben nem károsodhatnak, nem amortizálódhatnak. A rendeléseket fogadni kell, majd az azoknak megfelelő termékeket kigyűjteni raktárunkból. A kigyűjtés (komissiózás) után rendelésenként szakszerűen kell csomagolnunk azokat, majd intézkednünk a gyors kiszállításról. Minderről naprakész és precíz dokumentációt kell vezetnünk, hogy készletnyilvántartásunk minden pillanatban friss legyen, és ne legyen fennakadás a kiszolgálásban vagy a termékek rendelkezésre állásában.

A fentiekből is látszik, hogy a webáruházak logisztikai tevékenysége jelentős munkaidő-ráfordítást igényel a kereskedőtől. A raktározáshoz kapcsolódó tevékenységek, valaminbt a rendelések és a visszáruk gyors, pontos és a nyilvántartás számára is követhető kezelése jelentős teher lehet, és számtalan hibázási lehetőséget rejt magában. Ha a webshop logisztikája nem működik optimálisan, romlik a webáruház hatékonysága, ami végső soron növeli a költségeket, és csökkenti a vásárlói elégedettséget – hiszen romlik a pontosság, és lassul a kiszolgálás.

Minél több feladatot automatizálunk a logisztikában, annál könnyebben fog működni a webáruházunk. Éppen ezért ezeket a feladatokat részben vagy teljesen gyakran kiszervezik. A webshopok igényeire formált, a teljes logisztikai feladatsor teljesítését magában foglaló szolgáltatás neve fulfillment. Ha webáruházunk üzemeltetéséhez fulfillment partnert választunk, akkor a logisztikai tevékenységek egésze elválasztható a napi működés többi elemétől, ezáltal növelhető a hatékonyság, csökkenthető a költségszint és felszabadul máshol befektethető munkaidő is.

Cloud & big data

Vért, verítéket és könnyeket ígér az év

A Gartner szerint a tavalyi súlyos mínuszok után túl sok jó idén sem vár a személyi infokommunikációs piac legfontosabb termékeire.
 
Az 5G-vel indul be igazán a precíziós mezőgazdaság forradalma. Ebben nagy az egyetértés a mezőgazdasági és a távközlési szakemberek között.

a melléklet támogatója a Yettel

Létezik egy ortodox irányzat, mely szerint a jelszavak legyenek minél hosszabbak és összetettebbek, valamint cseréljük azokat minél gyakrabban. Valóban ettől lesznek a rendszereink biztonságosabbak? Pfeiffer Szilárd (Balasys) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.