Borúlátóvá tette a webáruházak üzemeltetőit a lassuló növekedés és a romló kilátások – derül ki a GKID és az Árukereső.hu rendszeresen elvégzett kutatássorozatának legfrissebb jelentéséből. Ugyan az idei első félévre kimutatott bruttó 570 milliárdos forgalom 14,5 százalékos éves növekedést jelent, ez így is 2016 óta a leggyengébb dinamikának minősül a szegmensben. További probléma, hogy a tendencia még kedvezőtlenebb képet rajzol az év egészére.
Miközben a koronavírus egyértelmű nyertessé tette az online boltokat, a járvány lecsengésével és a gazdasági, geopolitikai problémák felerősödésével már ez az eddig évek óta "nyerésben lévő" szektor sem tud megbirkózni. Mindez különösen megmutatkozik az idei első két negyedév számaiban. A március végéig tartó időszakban ugyanis még 23,7 százalékos volt a forgalom bővülése, ám ez a második negyedévre alig 7 százalékra lassult. Ez utóbbi adat a hazai online szektor valaha volt leggyengébb növekedést mutató második negyedéve.
(Forrás: Online Kiskereskedelmi Index 2022/II.)
A forgalom mellett a tranzakciószám növekedésének is csökkent a dinamikája. Az első félévben a webáruházakban összesen 36,5 millió belföldi rendelést adtak le a magyar vásárlók, amely mindössze 11,9 százalékkal haladja meg 2021 azonos időszakának szintjét.
A fentiek tükrében a GKID szakértői legfeljebb 8-10 százalékos forgalomnövekedést várnak az év egészére a hazai online kiskereskedelemben, a tranzakciók esetében pedig a stagnálás sem zárható ki a rekordokat hozó 2021-es évhez képest.
Rohamosan romló hangulat
A jelentés szerint 2022 márciusától egyre erőteljesebben érvényesül a vásárlásokban a romló gazdasági kilátások hatása. Az ukrá háború kirobbanása, az energiaárak emelkedése, a gyenge forint és az infláció felpörgése a kilátások fokozatos átalakulásához vezetett. Az év hátralévő szakasza kapcsán a tovább romló infláció, valamint a rezsiárak jelentős növekedése miatt nem sok jóra számítanak a kereskedők. Ráadásul az energiaárak emelkedése miatt saját kiadásaik is jelentősen nőnek majd az őszi / téli hónapokban, miközben a vásárlóerő várhatóan tovább csökken majd.
Mindezt valamennyire ellensúlyozhatja, hogy az árérzékenyebbé váló fogyasztók az internetes kínálat böngészésével igyekeznek majd a lehető legjobb ajánlatokat megtalálni. Az üzemanyagárak emelkedése pedig szintén inkább "otthon tarthatja" a vásárlókat.
(Forrás: Online Kiskereskedelmi Index 2022/II.)
A kutatásban megkeresett webáruházak 53 százaléka a gondok ellenére növekvő árbevételről számolt be az év első 6 hónapjában. Ötödük esetében viszont már megmutatkozott a stagnálás, miközben minden negyedik e-kereskedő esetében nominális csökkenés volt megfigyelhető.
A kutatás részeként a GKID és az Árukereső.hu azt is felmérte, melyek a legnehezebben megélt gazdasági hatások. A kereskedők mind a jelenlegi működésre vonatkozó, mind az év hátralevő részében megjelenő tényezők tekintetében az inflációt, a beszerzési árak növekedését, valamint az árfolyam romlását emelték ki. Míg az első félév vonatkozásában az infláció szerepelt az 1-től 5-ig tartó skála első helyén 4,4-es értékkel, addig a második félévre nézve már a folyamatosan emelkedő beszerzési árak jelentik a legnagyobb fenyegetést a működésre (4,55). A fenti faktorokon túl az üzemanyagárak, valamint a gáz- és áramszámlák végösszegének növekedése, valamint az infláció miatti vásárlóerőcsökkenés korlátozhatja leginkább az online kiskereskedők növekedési potenciálját az év második félévében.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak