Az elmúlt évek leggyengébb növekedését produkált a hazai e-kereskedelem. A hangulat a szektor szereplőinél ennek megfelelően nyomott.

Borúlátóvá tette a webáruházak üzemeltetőit a lassuló növekedés és a romló kilátások – derül ki a GKID és az Árukereső.hu rendszeresen elvégzett kutatássorozatának legfrissebb jelentéséből. Ugyan az idei első félévre kimutatott bruttó 570 milliárdos forgalom 14,5 százalékos éves növekedést jelent, ez így is 2016 óta a leggyengébb dinamikának minősül a szegmensben. További probléma, hogy a tendencia még kedvezőtlenebb képet rajzol az év egészére.

Miközben a koronavírus egyértelmű nyertessé tette az online boltokat, a járvány lecsengésével és a gazdasági, geopolitikai problémák felerősödésével már ez az eddig évek óta "nyerésben lévő" szektor sem tud megbirkózni. Mindez különösen megmutatkozik az idei első két negyedév számaiban. A március végéig tartó időszakban ugyanis még 23,7 százalékos volt a forgalom bővülése, ám ez a második negyedévre alig 7 százalékra lassult. Ez utóbbi adat a hazai online szektor valaha volt leggyengébb növekedést mutató második negyedéve.

 

(Forrás: Online Kiskereskedelmi Index 2022/II.)

 

A forgalom mellett a tranzakciószám növekedésének is csökkent a dinamikája. Az első félévben a webáruházakban összesen 36,5 millió belföldi rendelést adtak le a magyar vásárlók, amely mindössze 11,9 százalékkal haladja meg 2021 azonos időszakának szintjét.

A fentiek tükrében a GKID szakértői legfeljebb 8-10 százalékos forgalomnövekedést várnak az év egészére a hazai online kiskereskedelemben, a tranzakciók esetében pedig a stagnálás sem zárható ki a rekordokat hozó 2021-es évhez képest.

Rohamosan romló hangulat

A jelentés szerint 2022 márciusától egyre erőteljesebben érvényesül a vásárlásokban a romló gazdasági kilátások hatása. Az ukrá háború kirobbanása, az energiaárak emelkedése, a gyenge forint és az infláció felpörgése a kilátások fokozatos átalakulásához vezetett. Az év hátralévő szakasza kapcsán a tovább romló infláció, valamint a rezsiárak jelentős növekedése miatt nem sok jóra számítanak a kereskedők. Ráadásul az energiaárak emelkedése miatt saját kiadásaik is jelentősen nőnek majd az őszi / téli hónapokban, miközben a vásárlóerő várhatóan tovább csökken majd.

Mindezt valamennyire ellensúlyozhatja, hogy az árérzékenyebbé váló fogyasztók az internetes kínálat böngészésével igyekeznek majd a lehető legjobb ajánlatokat megtalálni. Az üzemanyagárak emelkedése pedig szintén inkább "otthon tarthatja" a vásárlókat.

 

(Forrás: Online Kiskereskedelmi Index 2022/II.)

 

A kutatásban megkeresett webáruházak 53 százaléka a gondok ellenére növekvő árbevételről számolt be az év első 6 hónapjában. Ötödük esetében viszont már megmutatkozott a stagnálás, miközben minden negyedik e-kereskedő esetében nominális csökkenés volt megfigyelhető.

A kutatás részeként a GKID és az Árukereső.hu azt is felmérte, melyek a legnehezebben megélt gazdasági hatások. A kereskedők mind a jelenlegi működésre vonatkozó, mind az év hátralevő részében megjelenő tényezők tekintetében az inflációt, a beszerzési árak növekedését, valamint az árfolyam romlását emelték ki. Míg az első félév vonatkozásában az infláció szerepelt az 1-től 5-ig tartó skála első helyén 4,4-es értékkel, addig a második félévre nézve már a folyamatosan emelkedő beszerzési árak jelentik a legnagyobb fenyegetést a működésre (4,55). A fenti faktorokon túl az üzemanyagárak, valamint a gáz- és áramszámlák végösszegének növekedése, valamint az infláció miatti vásárlóerőcsökkenés korlátozhatja leginkább az online kiskereskedők növekedési potenciálját az év második félévében.

Konzumer tech

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.