A Tesla részvényárfolyama néhány nappal ezelőtt új csúcsot állított be, ami azt jelentette, hogy az amerikai cég adta az összes autógyártó teljes értékének harmadát.

A Tesla 2003-ban kezdte meg működését, és a társaság 2010 júniusa óta van jelen a tőzsdén. A vállalat részvényeit a kibocsátáskor 17 dollár körül lehetett jegyezni, ma pedig 610 dollárt érnek, sőt az árfolyam nemrég már a 650 dollár fölé is benézett. A papírok értéke így a tíz év alatt majdnem negyvenszeresére nőtt, arról nem is beszélve, hogy az első években jóval az IPO során kialakult ár alatt is hozzá lehetett jutni a cég részvényeihez.

Ezzel a Tesla gyakorlatilag a semmiből vált a világ legértékesebb autógyártójává, miután piaci kapitalizációja idén nyáron elhagyta az addig vezető Toyotát. A növekedés azonban nem fulladt ki, a december 8-9-i új árfolyamcsúcs pedig már azt jelentette, hogy a 616 milliárd dolláros vállalat a teljes globális piaci szegmens értékének harmadát adta. Bár a Tesla pillanatnyilag "csak" alig 580 milliárd dollárt ér, az arányokon ez sem változtat sokat.

Teljesen elszabadultak a dolgok

A dolog nem csak a hatalmas számok miatt érdekes, és nem is csak azért, mert a tíz éve alakított társaság így faképnél hagyta az 1903 óta működő Fordot vagy a gyökereit a XIX. század végére visszavezető Mercedes-Benz márkát. A leginkább látványos a Tesla utóbbi évben mutatott fejlődése: az elmúlt 12 hónapban a vállalat részvényárfolyama csaknem megtízszereződött, miközben más mutatói közel sem emelkedtek ehhez hasonló mértékben.

A Tesla a teljes 2019-es évben 367 ezer autót szállított le, 2020-ra pedig a becslések 550 ezres nagyságrendet valószínűsítenek. Ez nyilván látványos fejlődés, de összehasonlításképpen érdemes figyelembe venni, hogy a Toyota egyedül 2020 októberében, vagyis egyetlen hónap alatt 927 ezer darab autót adott el. 

Az eladások volumenének hatalmas különbségei az egyes cégek és cégcsoportok bevételeinek arányában is visszaköszönnek. A Tesla 2020-as forgalma a piaci prognózisok alapján 28 milliárd amerikai dollár körül lesz majd, ami természetesen nagyon nagy összeg – kivéve, ha összevetjük mondjuk a Volkswagen csoport tavalyi 299 milliárdjával vagy a Toyota 291 milliárdjával. És itt két olyan vállalatról beszélünk, amelynek összesített piaci kapitalizációja sem éri el a Tesla értékelésének felét.

Ennek így nem sok értelme van

Legalábbis akkor, ha nem veszünk figyelembe más szempontokat. Ahogy a már idézett Datamentary oldalán nemrég közölt elemzés is rámutat, a befektetők a hagyományos autógyártókat autógyártóként kezelik, míg a Teslát egy félelmetes lehetőségekkel rendelkező technológiai vállalatként – ebben az összefüggésben nem is igazán érdemes arról beszélni, hogy a Tesla értékelése hogyan viszonyul a többi autógyártóéhoz.

Bár az elektromobilitás közel sem a Tesla kiváltsága, a hatalmas növekedés előtt álló piacon az amerikai vállalat folyamatos lépéselőnyben van mindenkivel szemben – még akkor is, ha az akkumulátor-technológia esetében például nem mindenki szerint vezetnek utcahosszal, és ez volna az egyik legfontosabb tényező, amelynek révén drágábban adhatják el saját modelljeiket a versenytársak hasonló gyártmányainál.

Ugyanez nem mondható el az önvezetésről, ahol a versenytársak saját bevallásuk szerint is komoly lemaradásban vannak a Teslával szemben. A cég eddig is rengeteg adatot gyűjtött be és dolgozott fel az akkumulátorok viselkedésétől kezdve a sofőrök vezetési stílusáig, ezeket elemezve pedig pedig sorban tervezi az újabb és jobb szoftveres algoritmusokat. Ehhez járulnak hozzá a Teslák vertikális integrációt biztosító hardverei is: míg a többiek már meglévő járműplatformokba próbálják szoftveresen integrálni és nagy üggyel-bajjal frissítgetni a különböző új készségeket, addig nem versenyezhetnek a Tesla alalpjaitól átfogó működésre tervezett, könnyen frissíthető jármű-operációs rendszerével.

Ráadásul az is valószínű, hogy a Tesla kritikusainak jövőre már eggyel kevesebb adu lesz a kezében, mivel a Tesla a 2020-as évet minden bizonnyal vastag profittal zárja majd, ez pedig olyasmi lesz, amit korábban nem tartottak lehetségesnek. Bár a vállalat formailag már az előző évet is 10 millió dolláros nyereséggel zárta, ezt a kötvénykibocsátások vagy kvótaértékesítések mellett nehéz lett volna komolyan venni – az idén viszont úgy fest, hogy 1,25 milliárd dollár körüli nyereséget jegyezhetnek, ami egy teljesen más szintet jelent. Más kérdés, hogy ez még messze nem az a szint, amikor a Tesla-lufit hivatalosan is golyóállónak minősíthetjük.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.