A Tesla 2003-ban kezdte meg működését, és a társaság 2010 júniusa óta van jelen a tőzsdén. A vállalat részvényeit a kibocsátáskor 17 dollár körül lehetett jegyezni, ma pedig 610 dollárt érnek, sőt az árfolyam nemrég már a 650 dollár fölé is benézett. A papírok értéke így a tíz év alatt majdnem negyvenszeresére nőtt, arról nem is beszélve, hogy az első években jóval az IPO során kialakult ár alatt is hozzá lehetett jutni a cég részvényeihez.
Ezzel a Tesla gyakorlatilag a semmiből vált a világ legértékesebb autógyártójává, miután piaci kapitalizációja idén nyáron elhagyta az addig vezető Toyotát. A növekedés azonban nem fulladt ki, a december 8-9-i új árfolyamcsúcs pedig már azt jelentette, hogy a 616 milliárd dolláros vállalat a teljes globális piaci szegmens értékének harmadát adta. Bár a Tesla pillanatnyilag "csak" alig 580 milliárd dollárt ér, az arányokon ez sem változtat sokat.
Teljesen elszabadultak a dolgok
A dolog nem csak a hatalmas számok miatt érdekes, és nem is csak azért, mert a tíz éve alakított társaság így faképnél hagyta az 1903 óta működő Fordot vagy a gyökereit a XIX. század végére visszavezető Mercedes-Benz márkát. A leginkább látványos a Tesla utóbbi évben mutatott fejlődése: az elmúlt 12 hónapban a vállalat részvényárfolyama csaknem megtízszereződött, miközben más mutatói közel sem emelkedtek ehhez hasonló mértékben.
A Tesla a teljes 2019-es évben 367 ezer autót szállított le, 2020-ra pedig a becslések 550 ezres nagyságrendet valószínűsítenek. Ez nyilván látványos fejlődés, de összehasonlításképpen érdemes figyelembe venni, hogy a Toyota egyedül 2020 októberében, vagyis egyetlen hónap alatt 927 ezer darab autót adott el.
Az eladások volumenének hatalmas különbségei az egyes cégek és cégcsoportok bevételeinek arányában is visszaköszönnek. A Tesla 2020-as forgalma a piaci prognózisok alapján 28 milliárd amerikai dollár körül lesz majd, ami természetesen nagyon nagy összeg – kivéve, ha összevetjük mondjuk a Volkswagen csoport tavalyi 299 milliárdjával vagy a Toyota 291 milliárdjával. És itt két olyan vállalatról beszélünk, amelynek összesített piaci kapitalizációja sem éri el a Tesla értékelésének felét.
Ennek így nem sok értelme van
Legalábbis akkor, ha nem veszünk figyelembe más szempontokat. Ahogy a már idézett Datamentary oldalán nemrég közölt elemzés is rámutat, a befektetők a hagyományos autógyártókat autógyártóként kezelik, míg a Teslát egy félelmetes lehetőségekkel rendelkező technológiai vállalatként – ebben az összefüggésben nem is igazán érdemes arról beszélni, hogy a Tesla értékelése hogyan viszonyul a többi autógyártóéhoz.
Bár az elektromobilitás közel sem a Tesla kiváltsága, a hatalmas növekedés előtt álló piacon az amerikai vállalat folyamatos lépéselőnyben van mindenkivel szemben – még akkor is, ha az akkumulátor-technológia esetében például nem mindenki szerint vezetnek utcahosszal, és ez volna az egyik legfontosabb tényező, amelynek révén drágábban adhatják el saját modelljeiket a versenytársak hasonló gyártmányainál.
Ugyanez nem mondható el az önvezetésről, ahol a versenytársak saját bevallásuk szerint is komoly lemaradásban vannak a Teslával szemben. A cég eddig is rengeteg adatot gyűjtött be és dolgozott fel az akkumulátorok viselkedésétől kezdve a sofőrök vezetési stílusáig, ezeket elemezve pedig pedig sorban tervezi az újabb és jobb szoftveres algoritmusokat. Ehhez járulnak hozzá a Teslák vertikális integrációt biztosító hardverei is: míg a többiek már meglévő járműplatformokba próbálják szoftveresen integrálni és nagy üggyel-bajjal frissítgetni a különböző új készségeket, addig nem versenyezhetnek a Tesla alalpjaitól átfogó működésre tervezett, könnyen frissíthető jármű-operációs rendszerével.
Ráadásul az is valószínű, hogy a Tesla kritikusainak jövőre már eggyel kevesebb adu lesz a kezében, mivel a Tesla a 2020-as évet minden bizonnyal vastag profittal zárja majd, ez pedig olyasmi lesz, amit korábban nem tartottak lehetségesnek. Bár a vállalat formailag már az előző évet is 10 millió dolláros nyereséggel zárta, ezt a kötvénykibocsátások vagy kvótaértékesítések mellett nehéz lett volna komolyan venni – az idén viszont úgy fest, hogy 1,25 milliárd dollár körüli nyereséget jegyezhetnek, ami egy teljesen más szintet jelent. Más kérdés, hogy ez még messze nem az a szint, amikor a Tesla-lufit hivatalosan is golyóállónak minősíthetjük.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak