Évente több százmilliárd dollárt költünk házi kedvenceinkre. Ez már elég szép összeg ahhoz, hogy a technológiai ipar is rárepüljön. Nyakunkon a pet tech sok-sok értelmetlen fejlesztéssel.

A pandémia alatt robbanásszerűen terjedt a háziállat-tartás. 2021-ben már minden ötödik amerikai háztartásban élt valamilyen házi kedvencként tartott kisállat, állítja az állatkínzás ellen küzdő amerikai civil szervezet, az ASPCA (American Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Csakhogy a világjárványnak vége, a cégek pedig igyekeznek visszaterelni dolgozóikat az irodákba. Azok a házi kedvencek pedig, akiket eddig gazdijuk napi 24 órában kényeztetett, egyszerre csak egyedül találják magukat a négy fal között.

Még eladósodni is hajlandóak a kedvencükért

Ez sok háziállatot érint, mert a munkaerőpiacon most legaktívabb korosztály, az Y generáció (kb. a 25-45 éves korosztály) a házi kedvenc tartásában is jeleskedik. A generáció tagjai kitolták a családalapítást, és sokan közülük valamilyen háziállattal pótolják a gyereket. (Egy 2019-es adat szerint az USA lakosságának 25 százaléka tartozik ehhez a generációhoz, ám övék az amerikai házi kedvencek 35 százaléka.) Erre a jelenségre egyes pet tech cégek azzal reagáltak, hogy elkezdték állatszülőknek hívni a gazdákat.

De mi lesz a kedvencekkel, ha a gazdi ismét beleveti magát az irodai munkába, meló után pedig a haverokkal egy sör mellett vezeti le a munkahelyi feszkót?

A kisállattartók igényeinek kiszolgálása (a kutya- és macskaeledeltől a papagájkalitkán át a gyógyszerekig) biztos üzlet. Az USA-ban például évek óta gyorsabban bővül ez a szegmens, mint a teljes fogyasztói piac, és utóbbival ellentétben a recessziós időszakokban sem zuhant be, sőt! Egyes adatok szerint nehéz helyzetben még növelik is kiadásaikat az állattartók. A piac méretét 2023-ban a különböző piackutatók kb. 250-320 milliárd dollár közöttire becsülik, és gyors bővülését jósolják.

Hiába drágultak meg az utóbbi időben az állattartás költségei (állateledel, állatorvos, biztosítások, kutyasétáltatás stb.), a gazdik hűségesek, és erőn felül is megpróbálják minden jóval ellátni kedvencüket. A Financial Times szerint már megjelent a "háziállat-eladósodás" jelensége is.

Megoldás: digitalizáljuk a kutya-/macskatartást!

Több technológiai cég látta meg az új helyzetben a piaci rést: digitalizálással kell csökkenteni a költségeket, vagy ha az nem is jön össze, legalább növelni a gazdik szabadságát olyan eszközökkel, melyekért hajlandók újabb költségekbe verni magukat. Láthatólag kialakulóban van egy új startup-kategória: a fintech (pénzügy), az edtech (oktatás), a medtech (egészségügy) és társai után it a pet tech, azaz a kedvtelésből tartott háziállatok ellátását technológiai eszközökkel támogató cégek köre. (Mindjárt adunk is egy tippet érdekődőknek: ma Londonban állítólag 25 fontot kérnek egy kutyasétáltatásért. Vajon meg lehetne oldani ezt távolból, neten keresztül – olcsóbban?)

Vannak egészen elképesztő, irracionális, ekképpen sikerre ítélt kezdeményezések, mint a Nathan Maleh nevű amerikai vállalkozóé. Pose Pets nevű cége napszemüvegeket gyárt kutyáknak. Van John Lennon-os meg Elvis Presley-s kis- és nagykutyáknak egyaránt. (Címlapképünkön egy kutyamodell látható a Navigator szemüvegmodellben.)

Ami a szorosan vett pet techet illeti, ott most olyan cégek nyomulnak, mint a 2019-ben indult Petlibro, amely önmeghatározása szerint a házi kedvencek és gazdijuk összefonódó életéhez tervez olyan termékeket, melyek még szorosabbá teszik az állat és az ember közti köteléket. És akkor fordítsuk le ezt a valóság nyelvére: automata étel- és vízadagolókat gyártanak, melyek használata és töltöttségi állapota mobil appról követhető nyomon. Így az sem gond, ha a gazdi napokig rá sem néz a "barátjára", hiszen az adagoló menetrendszerűen kiköpi a szükséges enni-innivalót. Ha több állatról kell gondoskodni, vannak olyan adagolók, melyek RFID segítségével azonosítják, ki jogosult tányérkájukból enni és inni. A cég hamarosan elindítja azt az előfizetéses (évi 130 dollár) szolgáltatását is, amely az elfogyasztott ételről-italról különböző kimutatásokat készít, a változásokat pedig jelzi a gazdának.

Lehet kapni 5G-n kommunikáló megfigyelőt 180 dollárért, amely figyeli az autóban a hőmérsékletet és páratartalmat, ha a kutyánkat kényszerűségből ott kellene hagyni. A kütyü valós időben riaszt, ha a körülmények veszélyesre fordulnának.

Ennél valamivel komolyabb a CES-díjas Minitailz "kutyafitbit" nyakörv, ami csak 99 dollár – igaz, az évi 250 dollárba kerülő szolgáltatás nélkül nem sokat ér. Az okosnyakörv folyamatosan monitorozza az állat alvását, légzését és szívműködését.

Hasonlóképpen egészségügyi monitoringban utazik a londoni Moggie: 149 fontos, nyakörvre szerelhető eszköze a macskák betegségeit a tünetek megjelenése előtt képes jelezni csupán az állatok viselkedése alapján (hogyan alszanak, játszanak stb.). A nyakörvre helyezett adatgyűjtő adatait mesterséges intelligencia értékeli ki.

Az egész szcénára (de talán az egész informatikai iparra) nagyon jellemző, amit a Moggie alapító-vezetője, Ali Ganjavian mondott a Financial Timesnak cége magasztos céljáról: "A Moggie több, mint egy tracker; ez egy eszköz a macskák és embertársaik közötti mélyebb kötelékek megteremtéséhez."

(Illusztráció: Pose Pets)

Konzumer tech

Elképesztő pénz ment el a Call of Duty részeinek fejlesztésére

A kiadók általában titkolják, mennyit áldoztak egy videójáték fejlesztésére, ám egy per kapcsán most konkrét, igen magas számok láttak napvilágot az Activision híres franchise-áról.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.