Az eredeti induló árnál jóval olcsóbban támadja le hazai piacát a Samsung az eddigi legnagyobb fiaskójának bizonyult Galaxy Note 7-eseivel. Persze nem az eredeti – robbanós akkujú – készülékeket dobja piacra, hanem reparált példányokat. Az értékesítést a héten kezdik meg, egyelőre csak Dél-Koreában.
Rajongóknak szánják
A 400 ezer darab felújított készüléket egy ügyes marketingfogással dobják piacra. A neve ugyanis Galaxy Note 7 Fan Edition, végül is bizonyos szempontból legendás készülékről van szó. Ára 610 dollár lesz, ami mintegy 30 százalékkal alacsonyabb, mint az eredeti készülékek ára volt induláskor. A piacra kerülő telefonok egy része a visszahívott és felújított Note 7-es lesz, de a gyártás leállítása után megmaradt alkatrészekből raknak össze vadonatújakat is.
Mint azt korábban megírtuk, a Fan Editiont csupán két ponton módosította a Samsung. Egyrészt olyan, kisebb kapacitású akkukat használ, melyek megfelelnek a Samsung szigorított akkumulátor-biztonsági előírásainak, másrészt a készülékek megkapják a Bixby nevű mesterséges intelligencia technológiát is.
A kisebb akkunak van még egy pozitív hozadéka: a készülék is könnyebb lett.
Nagy veszteségeket enyhít
Amikor a Samsung a Note 7-esek visszahívására, majd a gyártás leállítására kényszerült, még egyes elemzők úgy számoltak, hogy akár a 17 milliárd dollárt is elérheti a kár mértéke. A Credit Suisse elemzői ezt abból számolták ki, hogy ha minden rendben ment volna, a Samsung akár 19 millió Note 7-est is el tudott volna adni.
Amikor tavaly októberben leállították a gyártást, már mintegy 4 millió készülék jött le a gyártósorokról. A visszahívás költsége meghaladta az 1,4 milliárd dollárt. Összességében a fiaskó rendesen odavágott a vállalat profitjának. De azt érdemes megjegyezni, hogy a mobil üzletág tavaly így is csak 3 százalékot zsugorodott, amiben az okostelefon-piac globális telítettsége is szerepet játszhatott.
Ennél valószínűleg nagyobb volt a reputációs veszteség, amit nehéz forintosítani, ám hatása rendszerint elhúzódik. A Harris Poll éves US Reputation Quotient Reportja, amely a száz legnépszerűbb vállalat és márka rangsorát közli az Egyesült Államokban, 2015-ben a 7. helyre sorolta a Samsungot, míg tavaly már csak a 49-ikre.
Egy tavaly októberben – tehát a gyártás leállításával nagyjából egy időben – végzett felmérés is alátámasztotta a prezstízsveszteséget. A válaszadók közel 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nem kér többet a Samsung telefonjaiból, és nem csak a Note-okból.
Jól jött a tavaly beindított felújítási program
Bár a héten Dél-Koreában indul a készülékek értékesítése, a Samsung már azt is elárulta, hogy ez csak az első lépés. Úgy tűnik, a Note 7-esek is bekerülnek abba a korábban meghirdetett felújítási programba, amelynek keretében a fejlődő piacokat látná el fejlettebb okostelefonokkal a vállalat.
A tavalyi döntés logikus volt, mivel a felújítandó készülékeket egy ún. upgrade program keretében gyűjtenék be. Az upgrade programba belépők tagjai évente cserélhetik a készüléküket bizonyos feltételek mellett úgy, hogy a korábbi készüléket leadják. A leadott készülékeket programot ugyanis úgy képzelik, hogy azokat a készülékeket fogják felújítani és értékesíteni, melyeket a Dél-Koreában és az USA-ban meghirdetett upgrade programhoz csatlakozók adnak le egy év után. Így a Samsung a fejlett piacokon felgyorsíthatja a készülékcserét, a fejlődő piacokon pedig meg tudja erősíteni a pozícióit az olcsóbb eszközök szegmenségben.
A felújított Fan Edition egyelőre csak Dél-Koreában lesz kapható, de a vállalat tervezi, hogy más piacokon is megjelenik vele, elsősorban a fejlődő országokban. A Reuters értesülései szerint az USA-ban és Indiában nem árusítják a korszerűsített készülékeket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak