Nem volt újdonság, hiszen évek óta írnak róla híroldalakon, szaklapokban, hogy a Google Chrome inkognitó módban is pontosan leköveti, hogy merre járunk a neten. Azt ugyanis nem is ígérte, hogy nem teszi.
Csupán annyit ígér, hogy a Chrome nem menti
– a böngészési előzményeket,
– a cookie-kat és a webhelyadatokat,
– az űrlapokon megadott adatokat,
Tevékenységünk pedig nem a Google számára lesz láthatatlan, hanem csak
– a meglátogatott webhelyeknek
– a munkaadónknak vagy iskolánknak
– és az internetszolgáltatónknak.
Aztán mostanra az is kiderült, hogy még ez sem igaz, mert például a pornóoldalak nagyon is tudták követni, hogy ki merre kalandozik, és egész szép kis profilokat tudtak összerakni a felhasználóik szexuális preferenciáiról. Egy a közelmúltban publikált tanulmány szerint azonban nem csak felhasználták, hanem 93 százalékuk el is adta az adatokat harmadik félnek. És nem csak a felnőtt iparágban mozgolódó cégeknek, hanem olyan vállalatoknak is, mint az Oracle, a Facebook vagy a Cloudflare.
A Google most úgy döntött (azt nem tudni, hogy a tanulmány hatására-e, meglehet az egybeesés puszta véletlen), hogy eltávolít a böngészőből egy olyan módszert, amivel a webhelyek azonosíthatják a látogatóikat. A változás a böngésző július végén megjelenő 76-os kiadásától lesz éles.
Bezárnak egy kiskaput
A cél eléréséhez mindössze annyi kellett, hogy módosították a FileSystem API viselkedését. Ez az API inkognitó módban le van tiltva, hogy az így megnyitott webhely ne követhesse a felhasználót. A webhelyek azonban megnézhetik a FileSystem API elérhetőségét, és ha hibaüzenetet kapnak, akkor azt úgy azonosítják, hogy a felhasználó inkognitó módban van, és más felhasználói élményt nyújthatnak.
A Google elismeri, hogy az ellenőrzés letiltásával nem csak a felnőtt tartalmak szolgáltatóit hozzák nehezebb helyzetbe, hanem sok más olyan oldalt is, amely például időszakonként bizonyos mennyiségű tartalmat tesz hozzáférhetővé minden felhasználónak. Ugyanis ezek az oldalak is ezt a módszert használták arra, hogy számontartsák: a felhasználó kifutott-e a szabadon hozzáférhető keretéből.
Számukra a Google azt javasolja, hogy csökkentés azoknak a tartalmaknak a mennyiségét, amihez a felhasználó regisztráció/bejelentkezés/előfizetés nélkül hozzájut, vagy vezessenek be ingyenes regisztrációt. A Google elismeri, hogy az a gyors váltás negatívan hathat egyes tartalomszolgáltatókra, de az, hogy az inkognitó módban is lehet követni felhasználókat, nem egyeztethető össze a szolgáltatás nagyon is helyeselhető céljával.
A Google ezzel párhuzamosan egyébként azt is bejelentette, hogy hibakereső programjában izmosan megemeli mind a Chrome, mind a ChromeOS sebezhetőségeiért fizetett jutalmakat.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak