A Facebook anyavállalata, a Meta Platforms bevételei a tavalyihoz képest 4 százalékkal estek vissza a szeptember 30-án lezárt harmadik negyedévben, miután az április-júniusi időszakban már leállt a társaság növekedése, és a szinte kizárólag a hirdetések értékesítésére épülő forgalma legelső ízben, 0,9 százalékkal csökkent az előző év megfelelő időszakához viszonyítva. Sokkal jobb a negyedik negyedévben sem lesz a helyzet, amelyre vonatkozóan a Meta 30-32,5 milliárd dollár közötti bevétellel számol, minden bizonnyal elmaradva az elemzők 32,2 milliárd dolláros várakozásától.
A vállalat azt is közölte, hogy a 2023-as pénzügyi évben 96–101 milliárd dollárnyi kiadást tervez, ami jelentősen meghaladja a 2022-es 85–87 milliárd dolláros összes költségét. Emellett azt is előrevetítette, hogy a metaverzumos beruházásokért felelős Reality Labs működési vesztesége jövőre még tovább növekedhet, miután a harmadik negyedévben már 3,67 milliárd dollárt égetett el, szemben az egy évvel korábbi 2,63 milliárddal. Az egység bevétele ehhez képest 285 millió dollár volt, ami 49 százalékos éves csökkenésnek felel meg. Bár a Meta egészében továbbra is bőven nyereséges, profitja a tavalyi összeg kevesebb mint felére olvadt.
Mindezek alapján nem csoda, hogy a társaság részvényeinek árfolyama több mint 18 százalékkal gyengült a zárás utáni tőzsdei kereskedésben, így az év eleji értéküknek mostanra a nagyobbik részét elvesztették. A Meta piaci kapitalizációja 350 milliárd dollár alár süllyedt, ami természetesen így is borzalmasan nagy érték, de látványosan elmarad a két évvel ezelőtti 1000 milliárdos szinttől. A kiábrándító kilátások több súlyos probléma összességéből adódnak, melyek között ott van a lassuló globális gazdaság, a TikTokkal folytatott verseny, az Apple adatvédelmi változtatása, a szabályozás bizonytalanságai, és persze a metaverzumba öntött rengeteg pénz is.
Innentől az oké is nagyon kevés lesz
Ez utóbbi a befektetőknél is egyre súlyosabban veri ki a biztosítékot: néhány napja az egyik fontos részvényes már nyílt levélben figyelmeztetett rá, hogy a cég felpuffadt és elvesztette a fókuszát, miközben a metaverum bizonytalan jövőbe való beruházás még a Szilícium-völgyben megszokotthoz képest is túlságosan nagy és ijesztő. Szerinte még az sem teljesen világos, hogy pontosan mit kell érteni az új koncepció alatt – ez talán nem lenne akkora probléma, ha évente 1-2 milliárd dollárt fektetnének a fejlesztésekbe, az évi 10-15 milliárd viszont már a befektetők bizalmának megrendülésével jár.
A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg ezzel kapcsolatban évtizedes megtérülésről beszél, így nem meglepő, hogy a mostani eredmények bejelentésekor is megkapta a kérdést, hogy miért tartja kifizetődőnek a szerencsejátékot. A vállalat vezetői azonban szokás szerint megvédték a költséges és egyelőre eredmény nélküli fejlesztéseket, mondván, hogy a kiadások nagy része továbbra is az alaptevékenységre (MI--szerverek, adatközpontok stb.) irányul, ezen felül továbbra is meg vannak róla győződve, hogy a türelmes befektetők idővel megtalálják majd a számításukat a metaverzumban.
Szóba került még a TikTok-riválisnak szánt Reels is, ami állítólag a Facebook és az Instagram platformokon is egyre jobban teljesít. Bár az ebből származó bevételeket éves szinten már 3 milliárd dollárra saccolják, az a kijelentés meredeknek tűnik, hogy jól láthatóan nyerésre álnak a TikTok ellen – még akkor is, ha a várakozásoknak megfelelő növekedési számokat közöltek a Facebook zászlóshajó alkalmazásáról. A Reuters által idézett elemző arra számít, hogy a mostani problémák 2023-ban is a céggel maradnak: mivel a Meta bevételei úgy csökkennek, hogy költségei eközben jelentősen szaporodnak, a felhasználói bázis szerény növekedésének vagy a megjelenítések számának lobogtatása nem fogja megnyugtatni a befektetőket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak