A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csütörtökön jelentette be, hogy vizsgálatot indított az Egyesült Államokban bejegyzett, kínai tulajdonú szolgáltatóval szemben, melynek idehaza is jelentős, gyerekeket is magában foglaló felhasználói köre van. A GVH valószínűsíti, hogy a vállalkozás nem jóhiszeműen és az elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja felhasználóit az online platform működéséről, így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról.
A GVH szerint jogsértés gyanúját veti fel az is, hogy a TikTok magyar nyelven nem tette hozzáférhetővé a magyarországi, magyar nyelvű kereskedelmi kommunikációival megcélzott fogyasztók számára a platform működésének és a szolgáltatások igénybevételének legfontosabb feltételeire vonatkozó tájékoztatásokat. A Versenyhivatal szerint az is kétséges, hogy a TikTok megfelelően moderálja-e a gyerek- és fiatalkorúak reklámoknak való kitettségét a videómegosztó közösségi hálózatban
Ahogy a közlemény is felhívja rá a figyelmet, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette, mivel a versenyfelügyeleti eljárás a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Ennek lefolytatására három hónap áll a GVH rendelkezésére, amit a hatóság indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal hosszabbíthat meg.
Mindeközben
A TikTokot üzemeltető kínai ByteDance-nek persze nagyobb problémái is vannak a magyar versenyhivatal vizsgálódásánál, mivel javában zajlik az a politikai és jogi huzavona, ami a TikTok alkalmazás kitiltásáról vagy részleges eladásáról szól az Egyesült Államokban. Bár Donald Trump elvileg már rábólintott a ByteDance és az Orcale által felvázolt együttműködési tervre, a konkrét szerződéshez a feleknek még fontos dolgokban kell dűlőre jutniuk egymással, ráadásul a megállapodást a kínai kormányzatnak is jóvá kellene hagynia.
Szeptember végén egy amerikai bíróság már felfüggesztette a TikTok alkalmazás letöltésének tilalmáról szóló rendeletet, ami kipaterolta volna a kínai szolgáltató letöltéseit az Apple és a Google alkalmazásáruházaiból. Bár ezt a döntést az amerikai kormányzat egy tegnapi beadvánnyal megtámadta a fellebbviteli bíróságon, a Reuters legfrissebb összeállításaiból kiderül, hogy a közösségi alkalmazás népszerűsége nem csak töretlen az USA-ban, de a hirdetők is egyre jobban rákapnak.
A hírügynökség szerint ennek oka a TikTok sokat emlegetett MI-alapú ajánlási rendszere, ami az alkalmazás lényegét adja, és amit a kínaiak ennek megfelelően nem hajlandók kiadni a kezükből. A Procter & Gamble, a Danone, a Samsung és más jelentős hirdetők a beszámoló alapján sokkal hatékonyabbnak tartják a Facebooknál vagy az Instagramnál, ahogy az egyes kampányvideók virálissá válnak a TikTok platformján, a világjárvány nyomán kialakult helyzet pedig még több felhasználót terelt a közösségi alkalmazásba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak