Szimulált Twitter-környezetben, saját személyiséggel rendelkező chatbotok segítségével már sikerült igazolni, hogy az MI megfelelő alkalmazása jó hatással lehet a felhasználók viselkedésére is.

Jó ideje téma a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetősége a közösségi médiában elharapózott, mérgezőnek és megosztónak bizonyuló aktivitás mérséklésére. Ahogy egy közelmúltban megjelent tanulmányból is kiderül, a hálózatokon megosztott tartalmakat megjelenítő algoritmusok érdemben csökkenthetik a pártszimpátia szerinti konfliktusokat, és pozitívabb interakciókat eredményezhetnek: az Amszterdami Egyetemen egy közösségimédia-szimulációban a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) segítségével próbálták értékelni az alternatív megoldásokat, és meglepő eredményekre jutottak.

A Petter Törnberg professzora által vezetett csapat 500 chatbotot programozott egyedi politikai és demográfiai profilok szerint, a robotoknak pedig azt a feladatot adták, hogy híreket olvassanak, és azokról posztoljanak is egy virtuális Twitter-környezetben. A ChatGPT 3.5 példányaival imitált populációt egy 2020. júliusi napon engedték szabadon, vagyis a robotok az akkor megjelent híreket dolgozták fel, köztük a COVID-19 járványról vagy a Black Lives Matter tiltakozásokról szóló anyagokkal, hogy aztán a közösségi hálózatokon megszokott eszközökkel essenek neki a hírek címsorait idéző bejegyzéseknek.

Nem csak hergeléssel erősíthető a bevonódás

A kutatók a leírás alapján három különböző kísérleti Twitter-modellt hoztak létre. A visszhangkamra csak a hasonló nézetű botok bejegyzéseit jelenítette meg, a felfedező modellben az elköteleződést helyezték előtérbe a hiedelmekkel szemben, a harmadikban pedig azokat a bejegyzéseket emelték ki, amelyeket a szembenálló véleménycsoportok kedveltek, hogy fokozzák az egyes oldalak közti interakciót. A szimulációkban 6 órán keresztül követték nyomon a chatbotokat, és arra jutottak, hogy a harmadik modellben nemcsak látványosan jobban ment a kommunikáció, de kevesebb volt a mérgező kölcsönhatás is.

A tanulmány alapján ha az emberek olyan témákban lépnek egymással kapcsolatba, amelyekben az általuk elfogadott vélemények képviselői fele részben más politikai nézeteket vallanak, akkor az mérhetően csökkenti a megosztottságot, mivel nem aktiválódik az egyes felhasználók pártos identitása. Ebből pedig az következik, hogy a közösségi média ajánlási algoritmusait akár úgy is meg lehetne tervezni, hogy a különféle csoportok közötti ellentétek felszítása nélkül is ösztönözze az elköteleződést – kérdés persze, hogy a fejlett MI-chatbotok mennyire hűen képesek utánozni az emberek online viselkedését.

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.