Bár tegnap volt némi bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy milyen döntés született a MWC-t (Mobile World Congress) szervező GSMA válságtanácskozásán, a nap végére világossá vált, hogy idén nem sereglik Barcelonába a mobil szektor apraja és nagyja.
A helyzet tarthatatlanná vált
Az esemény lefújása tulajdonképpen a héten már egyáltalán nem hatott meglepetésként. A Kínában kirobbant és a világ egyre több országában felbukkanó koronavírus jelentette kockázatokat ugyanis az idő előrehaladtával egyre több cég ítélte annyira magasnak, hogy inkább lemondták a szereplést.
A múlt hétig lemondók között olyan nagy neveket találunk mint például a rendezvény egyik legnagyobb (potenciális) kiállítója, az Ericsson, de említhető az LG, az Nvidia, vagy a Sony is. Aztán az elmúlt pár napban ez a lista egyre gyorsuló ütemben bővült. Intel, Vivo, MediaTek, Nokia, Facebook, Sprint és AT&T - hogy csak egy párat emeljünk ki a legfrissebb kiugrók közül.
A Barcelonában 2006-tól évente megtartott seregszemlét így, azaz sereg hiányában, meglehetősen értelmetlen lett volna idén erőltetni. Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg a "civil" érdeklődők létszáma sem most ugrott volna rekord magasságokba. A GSMA által kiadott sajtóközlemény szerint a koronavírus okozta kockázatok és járulékos problémák miatt ellehetetlenült a rendezés, de jövőre természetesen mindenkit várnak a szokásos helyen és időpontban.
Ki fizeti a révészt?
Az MWC bedőlése azonban egy sor további kérdést felvet. Az egyik leginkább a szervezőket érinti, ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a lefoglalt megjelenések árát nem akarják visszaszerezni tőlük a részvételüket lemondó vállalatok. Sőt egyelőre az sem világos, hogy azokkal a támogatókkal mit kezd a GSMA, amelyek a hivatalos lefújásig nem jelezték visszalépésüket.
Vannak azonban a globális mobilpiacra sokkal komolyabban ható következményei is az MWC elmaradásának. Hagyományosan ugyanis a legtöbb gyártó erre az időpontra tervezi az aktuális legnagyobb bejelentéseit. Barcelona funkcionált "bölcsőként" egy sor termék piacra dobásánál.
Az új helyzetben a szektor szereplőinek saját hatáskörben kell eldönteniük, hogy miként írják át a minden bizonnyal több hónappal ezelőtt lefektetett, gondosan mérlegelt menetrendeket. Az elkövetkező hetek, hónapok így minden bizonnyal sok rögtönzéssel és nem kevés bizonytalansággal telnek a cégeknél. Az érdeklődő fogyasztóknak pedig jobban kell majd figyelniük, ha a piaci újdonságokkal kapcsolatban képben szeretnének lenni, hiszen ezek az információk most időben és térben is sokkal elszórtabban érkeznek majd.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak