Egy amerikai non-profit szervezet friss kutatásából kiderül, hogy a gyerekeknek és tanároknak szóló, iskolai vagy oktatási célú appok is vidáman küldözgetik ide-oda a felhasználók profilozására alkalmas adatokat.

Az iskolákban is egyre gyakrabban bukkannak fel az oktatási célú mobil applikációk, amelyeket a kényszerű távoktatás során még gyakrabban vettek igénybe az osztálymunka, az önálló tanulás, vagy akár napi teendők szervezése során. Arról viszont nehéz pontos képet alkotni, hogy ezek az appok hogyan és kivel osztják meg a felhasználók (praktikusan a gyerekek) adatait, bár a szükséges óvatosság itt is ugyanúgy indokolt lenne, mint bármely más, adatforgalmat generáló mobilos alkalmazás esetében.

Az Me2B Alliance kedden tette közzé saját kutatásának eredményeit az iskolai mobil alkalmazásokkal kapcsolatban, melyből kiderül, hogy a szóban forgó programok 60 százaléka oszt meg felhasználói adatokat úgynevezett harmadik féllel, vagyis az appok fejlesztőjén és magán a felhasználón kívüli entitásokkal. A technológia felelős működését vizsgáló, non-profit iparági szervezet szakemberei 14 amerikai állam összesen 83 iskolájában vizsgáltak meg 73 oktatási applikációt.

Ezzel közvetett módon több mint félmillió aktív felhasználót (diákokat, tanárokat, családokat) fedtek le, a tesztekből pedig világossá vált, hogy az ilyen alkalmazások átlagosan 10-11 külső félhez csatornázzák be az információt, köztük például a Google-höz (48 százalék) vagy a Facebookhoz is (14 százalék).

Érdemes külön is megemlíteni, hogy az applikáciiók 18 százalékánál különösen magas kockázatú csatornákat is azonosítottak, vagyis olyan harmadik feleket, amelyek működésük szerint a hálózatukban lévő több száz vagy több ezer partnerüknek osztják és értékesítik tovább a megszerzett felhasználói adatokat.

Van, ami veszélyesebb, de semmi sem veszélytelen

A kutatás megállapítja, hogy az androidos appok általában és a magas kockázatú megosztások tekintetében is legalább háromszor jobban érintettek ebben a gyakorlatban, mint ahogy a közoktatásban résztvevők (67 százalék) is valamivel nagyobb kockázatnak vannak kitéve a magániskolák tanulóinál és dolgozóinál (57 százalék).

Az Android és az iOS különböző eredményeiben nagy szerepet tulajdonítanak az Apple új App Tracking Transparency keretrendszerének és az almás eszközök IDFA (Identifier for Advertisers) azonosítójával kapcsolatos változtatásoknak. Bár a tesztek nem vizsgálták a legapróbb részletekbe menően, az Me2B szakemberei szerint a továbbküldött adatok általában alkalmasak a felhasználók egyedi hirdetői profilozására, beleértve a 13 éves vagy annál fiatalabb gyerekeket is.

A jelentés mindezek alapján megállapítja, hogy az iskolai-oktatási applikációk is elfogadhatatlan mennyiségű felhaszálói információt továbbítanak a külső szereplőkhöz, elsősorban a hirdetőkhöz és a kapcsolódó analitikai platformokhoz. Az Me2B szerint a kérdés annál is egyszerűbb, mivel az ilyen minősítéssel futó appoknak egyáltalán nem lenne szabad ilyen típusú csatornákat tartalmazniuk.

A szervezet felhívja rá a figyelmet, hogy a Google-nek különösen sürgős lenne megtenni a megfelelő lépéseket, hogy elkerülje az "adatvédelmi szakadék" végzetes elmélyülését az androidos és az iOS-alapú alkalmazások között. A felhasználóknak ugyanakkor továbbra sem áll rendelkezésére elegendő információ arról, hogy ki kivel és miért osztja meg ezeket az adatokat, a tájékoztatás pedig ebben a tekintetben egyik nagy mobilplatform alkalmazásáruházában sem nevezhető kielégítőnek.

Biztonság

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.