Az EB tavaly fontos lépést tett a bíróságon a 2017-ben kiszabott, 2,4 milliárd eurós büntetés behajtása felé, de a Google szerint így is problémák vannak a jogi egyértelműséggel.

Az Európai Bizottság még 2017 júniusában szabott ki az előzetes várakozásoknál sokkal magasabb, 2,4 milliárd eurós büntetést a Google-re az uniós versenyszabályok megsértésére, ezen belül is a vállalat keresőpiaci dominanciájával való visszaélésére hivatkozva. A bírság akkor új rekordot jelentett, bár a Google azóta megkapta az EU történetének eddigi legmagasabb összegű, 4,3 eurós büntetését is, amiért tisztességtelenül használta ki erőfölényét az androidos okostelefonok és tabletek vonatkozásában.

A döntést a Google annnak rendje-módja szerint meg is támadta az Európai Unió Bíróságán, az EB pedig fontos győzelmet aratott az amerikai techóriások megregulázásáért indított hadjáratában, amikor a bíróság tavaly novemberben elutasította a Google fellebbezését. A meccsnek azonban még nincs vége: a keresőóriás most arra kéri az EU legfelsőbb igazságszolgáltatási szervét, hogy törölje el a vonatkozó döntést, miután a cég észrevétele szerint bizonyos kérdéseket "jogi szempontból egyértelművé kell tenni".

A dolognak az ad különös jelentőséget, hogy amikor a bírák megerősítették az EU álláspontját a Google saját vásárlási szolgáltatásainak előnyben részesítéséről a vállalat versenytársaival szemben, akkor lényegében zöld utat adott ahhoz, hogy más technológiai cégek (platformszolgáltatók) ellen is szaporodni kezdjenek az ehhez hasonló panaszok. Különösen, hogy a bírság mellett a Google-t arra is kötelezték, hogy módosítson a vásárlási keresési eredmények megjelentetésén, lehetőséget adva a riváisoknak is a legértékesebb találati helyek megszerzésére.

Az Unió nem enged a negyvennyolcból

A kisebb keresőszolgálatások képviselői persze arra is panaszkodnak, hogy az EU soha nem kényszerített olyan szabályokat a Google-re, amelyek nekik is segítenének növelni a látogatottságukat. Az uniós tisztségviselők viszont azt is egyértelművé tették, hogy ők csak a fair piaci verseny feltételeit igyekeznek megteremteni, de azt már nem érzik feladatuknak, hogy mások nevében ők nyomják le a Google-t. Az Unió trösztellenes szabályozásért is felelős alelnöke, Margrethe Vestager ténykedése nyomán egyébként már 8 milliárd eurónál is több büntetést osztottak ki a Google-Alphabetnek.

Emellett jelenleg is zajlanak olyan vizsgálatok, amelyek azt tárnák fel, hogy a társaság milyen gyakorlatokkal tartja markában a digitális hirdetési piacot. A Google most azt közölte, hogy döntését alapos megfontolás után hozta meg, de a fellebbezéstől függetlenül tovább keresi a jogorvoslat lehetőségeit, és ezután is konstruktívan együttműködik majd az Európai Bizottsággal. Érdemes megjegyezni, hogy egy ideje már az Egyesült Államokban is központi kérdéssé vált a big tech szabályozása, és az ottani közzétételi követelmények miatt azt is tudni lehet, hogy a Google tavaly az előző évinél 27 százalékkal többet költött lobbitevékenységére.

Vestager novemberben úgy fogalmazott, hogy a szabályozó hatóságok a verseny helyreállítsára törekednek a vásárlásokkal kapcsolatos hirdetések területén, arra ösztökélve a Google-t, hogy engedjen megfelelő teret a kisebb szereplőknek is, akiktől elvileg a Google vásárlási hirdetési találatai között megjelenő ajánlatok 75 százaléka származik. Az EU törvényhozásában tavaly év végén született róla megállapodás, hogy a nagy technológiai vállalatokat milyen kritériumok alapján célozzák meg a digitális gazdaság versenyellenes gyakorlatait korlátozó intézkedések részeként.

Piaci hírek

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.