A Google igyekszik odatenni magát a koronavírus elleni küzdelemben. A cég egy részletes tájékoztató oldal összerakása mellett például adományoz és adományokat is gyűjt a járvány hatásainak mérséklésére, a vírus terjedésének mihamarabbi megállítására. Legutóbb viszont olyasmivel rukkoltak elő, ami igazán profilukba vág: begyűjtött személyes adatokból kreáltak területekre bontott elemzést.
Covidity Report
A COVID-19 Community Mobility Reportnak nevezett jelentések azokra az androidos eszközökre épülnek, amelyeknél a felhasználó engedélyezte a Google-nek a helyadatok folyamatos rögzítését. Ezekből a cég az egyes helyek különböző funkciói szerinti bontásban képes trendgörbéket felrajzolni. Jelen esetben azt vizsgálták, hogy a január 3-tól február 5-ig tartó időszak átlagához képest miként alakult az azt követő napok forgalma az adott helyszíneken. Természetesen az aggregált végeredmény semmilyen módon nem alkalmas arra, hogy bárkit egyedileg beazonosítsanak.
A jelenleg 131 ország adatait tartalmazó jelentéscsokor a kormányzatok és egészségügyi szervezetek mellett a lakosság tájékoztatására is alkalmas. A kirajzolódó görbék alapján például akár egyén szintjén is juthatunk olyan döntésre, hogy érdemes lenne komolyabban venni a korlátozásokat, illetve az egyéb, megelőzést célzó felhívásokat.
Sétálgatunk, sétálgatunk?
A riportok között megtaláljuk a hazai adatsorokat, amelyekből természetesen kitűnik, mikortól léptek életbe itthon a vírus terjedését lassítani hivatott intézkedések, mint amilyen például az iskolák bezárása, vagy éppen a mozik korlátozása volt. Országos szinten így állunk jelenleg:
A plázák, éttermek, kávézók, mozik, múzeumok és egyéb hasonló intézmények látogatottsága pár hét alatt a harmadára zuhant. Az élelmiszerboltok vásárlóforgalma értelemszerűen ennél valamivel kisebb mértékben csökkent, de még így is jelentős a visszaesés. (A grafikon közepefelé látható "árok" egyébként március 15-én van, amikor általában zárva tartottak az üzletek.) A parkok, szabadidős tevékenységre alkalamas helyszínek forgalma viszont a kezdeti csökkenést követően mostanra majdhogynem elérte az év eleji normál ügymenet szintjét, ami nem túl hízelgő adat a magyar lakosságra nézve.
Az utolsó három görbéből szépen kiolvasható a tömegközlekedési eszközök hanyagolása, illetve az is, hogy honfitársaink közül sokan nem mentek munkába az elmúlt néhány hét alatt. A Google reprezentatívnak egyáltalán nem tekinthető adatai alapján nagyjából minden harmadik dolgozó tud vagy kényszerül otthon maradni.
Bár megyékre lebontva is közöl adatokat a cég, ezeket a rendelkezésre álló kisebb adatbázis miatt érdemes némi fenntartással nézegetni. A különböző típusok szerrinti görbék jó része egyébként nagyjából hasonlóan alakul hazánk kisebb régióiban, ám a parkok és egyéb szabadtéri rekreációs helyszínek látogatottságában markáns különbségek mutatkoznak. Ebből a szempontból Pest megye tűnik a leginkább renitensnek. A keresőóriás szerint ugyanis több mint másfélszer annyian látogattak el ilyen helyekre a megyében, mint tették azt január folyamán. (Ebben az emelkedésben természetesen közrejátszik az időjárás javulása is, de ennek ellenére nem túl bíztató az, hogy ilyen sokan indultak útnak járvány idején.)
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak