Megszakad egy évek óta tartó kapcsolat, mivel a Firefox bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg szerződését a keresőcéggel. A Google 2004 óta volt a böngésző alapértelmezett keresőmotorja, a következő öt évben azonban ezt a szerepet a Yahoo veszi át az Egyesült Államokban.
A választás továbbra is szabad
A Firefox hivatalos bejelentésében többször is egyértelművé teszi, hogy a kezdetektől fogva megadták a választás lehetőségét a netezőknek, azaz az alapértelmezett beállításokat mindig is meg lehetett változtatni, sőt, egyedi keresőmotorokat is lehetett hozzá lehetett adni a böngészőben. Ez a rendszer a jövőben sem fog változni, az azonban igen, hogy ha egy amerikai a Firefoxban keres, azt mostantól alapból a Yahoo fogja kiszolgálni.
A változás decemberi bevezetésével egy időben a Yahoo Search egy új, letisztult formában jelenik meg majd a felhasználók előtt. A Yahoo alapértelmezett keresővé válásával a Firefox továbbra is biztosítja a személyes adatok gyűjtését megakadályozó „Ne kövessenek” funkciót, ahogy a privát böngészés és ez előzmények egyszerű eltávolítása is ott lesz a lehetőségek között. Aki nem szeretné a Yahoo-re bízni kereséseit, az visszaállíthatja a Google-t, vagy olyan motorokat adhat hozzá, mint a Bing, az Amazon, a Twitter, vagy a Wikipedia.
A Firefox nem csak az Egyesült Államokban változtat, mivel Oroszország, illetve Kína területén is módosul a böngészőben elérhető alapértelmezett kereső „személye”. Mindkét országban a legerősebb helyi szolgáltatók veszik át ezt a szerepet, ami az oroszoknál a Yandex, Kínában pedig a Baidu. Mellettük a szokásos alternatívák mellett ott vannak a helyi erők, mint például az OZON.ru, a Price.ru, a Mail.ru, vagy a Youdao és a Taobao.
Minden más országban a Google marad az alapértelmezett kereső, az azonban árulkodó, hogy a Firefox nem újította meg a Google-el kötött, a világ összes többi piacára szóló megállapodását. Jelenleg a Firefox kínálja az összes böngésző közül a legtöbb keresőmotor alternatívát (egészen pontosan 61-et), ami 88 nyelven érhető el a felhasználók számára.
Szoros verseny minden fronton
A Firefox lépése az USA-ban a legérdekesebb, mivel az ország legkedveltebb keresője magasan a Google, még ha nem is akkora előnnyel, mint az európai országokban. A Yahoo még csak nem is a második, hanem a Bing mögött a harmadik a maga 7,5 százalékos részesedésével. Az orosz, illetve kínai esetben már sokkal jobban összeáll a kép, mivel előbbiben a Yandex közvetlenül ott van a Google mögött (40% kontra 50,7%), utóbbiban pedig a Baidu toronymagasan vezeti a piacot 55,7 százalékkal (Google: 6,63%).
Az említett országokat érdemes a böngészők szempontjából is megvizsgálni. Kínában a Firefox a negyedik 4,83 százalékkal (első a Chrome 42%), Oroszországban szintén a Google böngészője vezet (42,2%), de a második helyen már a Firefox tanyázik (19,51%), végül az USA-ban a Chrome (36%) és az Internet Explorer (34,7%) küzd az első és másik helyér, amit a Firefox (16,32%) a harmadikról figyel. Hazánkban a Chrome vezet (43%), közvetlenül mögötte ott van a Firefox 40,2 százalékkal, keresésben azonban a Google az egyeduralkodó 97 százalékkal.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak