Az IDC előrejelzése szerint lesz, ahol a hiteldöntések több mint felét már az idén is valamilyen fintech technológia támogatja majd.

Ismét a kockázatkezelés áll a globális pénzügyi szolgáltatók technológiai befektetéseinek fókuszában, különös tekintettel a hitelkockázatok megállapítására, amit általában a pénzügy válságok kiindulópontjának tartanak. Az érintett szervezeteknek a jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy állni tudják a sarat a lassú gazdasági növekedés vagy a pénzügyi jellegű bűncselekmnyek szaporodásának közepette, így befektetéseik is jelentős részben a hitelminősítő rendszerek, az eszköz-foráás menedzsment vagy a stressztesztek területén valósulnak meg.

Az IDC nemrég közölt előrejelzése alapján ebben az évben a kölcsönügyletekre irányul minden figyelem, amlyek nem csak a bankok növekedésének és nyereségességének indikátoraként jelennek meg, de a világjárvány nyomán tapasztalható gazdasági nehézségek is hangsúlyosabbá tették a "jó hitelek" kihelyezésének képességét a megváltozott körülmények között. Ez 2021-ben a piackutató szerint abban is megnyilvánul majd, hogy látványosan megugrik a bankok és biztosítók aktivitása a fintech megoldásokat nyújtó intézményekkel való együttműködésekben.

Ahogy a Juniper Research tavaly novemberi kutatása is megállapította, az évtized közepéig akár tizenháromszorosára növekedhet az MI platfromok közreműködésével kihelyezett, fedezet nélküli hitelek értéke világszerte. A pénzintézetek amúgy is igyekeznek kihasználni ezeket a technológiai lehetőségeket a hitelezési üzletágak működésének átalakításában és áramvonalasításában, a folyamat pedig az új helyzetben méginkább felgyorsult: a hitelezők az MI-modellektől remélnek eredményeket például a rossz hitelek leírásának és a hiteltörlesztések felfüggesztésének hatásaival szemben.

Az IDC szerint a kölcsönügyletek ökoszisztémája radikális változások előtt áll, amennyiben a teljes értéklánc ellenőrzése helyett a piaci szereplők az értéklánc egyes elemeiben törekednek magas fokú specializációra, a nagy bankok pedig olyan képességeket próbálnak felépíteni, amelyek révén összefoghatják és hatékony együttműködésre bírhatják a különféle komponenseket. A 2020-as év tapasztalatait követően a digitális tranzakciók kezelésében is megnőtt a tapasztalatuk és a magabiztosságuk, miközben a cloud megoldások, a virtualizált infrastruktúra vagy a valós idejű fizetési rendszerek területén olyan fejlesztéseket eszközöltek, amelyek az ügyfelek és saját munkatársaik szempontjából is hatékonyan támogatják a digitális csatornák egre nagyobb arányú felhasználását.

Mindenhol az MI jön szembe

Mindennek alapján rohamosan növekszik az olyan hiteldöntések aránya, amelyeket valamilyen fintech technológia támogat, megerősítve a hagyományos kereskedelmi bankok és a fintech szolgáltatók együttműködését: ez az arány az ázsiai-csendes-óceáni térségben már 2021 közepére meghaladhatja az 50 százalékot. 2024-re hasonló rátával kezdeményezhetik majd az ilyen digitális platformokon a később bankfiókokban vagy a bankok saját rendszerein végrehajtott műveleteket.

Addigra a fogyasztói vagy kisvállalkozói hitelek legalább 75 százalékát is mesterséges intelligenciára épülő, automatizált folyamatok eredményeként helyezik ki, amit a Juniper Research a lakossági szerződések tekintetében az összes ügyelt 66 százalékára becsült. Az MI itt olyan szolgáltatásokkal együtt biztosíthatja az ügyfelek pénzügyi helyzetének és kockázatainak hatékony felmérését, mint amilyen a nyílt bankolás (open banking), amikor a pénzügyi intézmények az ügyfelek engedélyével külső szolgáltatóknak is hozzáférést biztosítanak azok számlatranzakciós adataihoz.

Miközben a hitelezők a technológiával támogatott új üzleti modellektől várják a megoldást a világjárvány és a kedvezőtlen gazdasági környezet hatásaival szemben, az állami szabályozók is egyre nagyobb figyelmet fordítanak erre szegmensre. A külső platformok és a mikrokölcsönök erőltetett ütemű bevonása ugyanis a központi bankok aggályai szerint maga után vonhatja a hiteltörlesztések felfüggesztésének szaporodását és általában az eszközök minőségének romlását is. Erre példa a kínai szabályozás változása, amelyben már olyan tervek szerepelnek, mint az online platformok hitelezéssel kapcsolatos adatainak kötelező becsatornázása a nemzeti szinen illetékes állami hitelügynökségekhez, és azok a lépések, amelyek lehetetlenné tennék a tulajdonképpeni pénzügyi szolgáltatók technológiai cégként való meghatározását, kivonva azokat a sokkal szigorúbb szabályok és felügyeleti rendszerek alól.

Piaci hírek

Jól halad az Atlassian a felhős átállással

A termékek Server változatának kivezetésével kevesebb ügyfelet veszítettek, mint amennyivel a menedzsment eredetileg számolt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.