A közelmúltban interjút készítettünk Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkárral, aki lapunknak arról beszélt, hogy az oktatási módszerekkel kapcsolatos problémákat kezeléséhez már az egyetemi időszakban nagy szerepe lehet a gazdasági-társadalmi háttérnek, azaz a duális képzésnek.
Az államtitkár azonban felhívta a figyelmet, hogy a duális képzés nem azonos a gyakornoki rendszerrel. "Attól még, hogy a vállalat és az egyetem egymástól függetlenül képezi valamire a hallgatót, nem lesz duális a képzés. Attól számít annak, hogy a szokásos féléves egyetemi tudásszerzéshez mindig kapcsolódik egy gyakorlati félév is, ahol a vállalat az előző félévi elméleti ismeretekhez hozzáadja a maga gyakorlati tudás részét" – mondta a Bitportnak.
Ez lényegében megegyezik azzal az elképzeléssel, amiről az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) jó ideje beszél, amikor a korszerű tudással bíró munkaerő hiányáról esik szó az iparágban.
Azt, hogy az oktatási kormányzat magáévá tette az elképzelést, nem csak az államtitkár nyilatkozatai jelzik. A Nemzeti Munkaügyi Hivatal idén elindította a Duális Szakképzés portált, amely tanulóknak, szülőknek és a piaci szereplőknek is igyekszik elmagyarázni és népszerűsíteni az oktatási formát.
A Prortfoli.hu oldalán azonban Horn Dániel oktatásgazdász írásában új megvilágításba is helyezi a duális képzést. Horn állítása az, hogy jelenleg sokkal hatásosabb lenne a tanulók alapképességeinek növelésére fordítani az erőforrásokat, mint a duális képzések fejlesztését erőltetni.
Munkavállalónak és munkaadónak is előnyös – elvileg
Mi szól a duális képzés mellett? Horn több olyan felmérést is idéz, melyek alapján egyértelműnek tűnhet, hogy azok az országok, melyekben duális képzési formákat alkalmaznak (pl. Németország, Ausztria, Svájc), sokkal hatékonyabban reagált a 2008-as válság után a munkaerő-piaci feszültségekre: a fiatalok körében sokkal kevésbé nőtt a munkanélküliség aránya, mint azokban az országokban, melyekben nem alkalmazzák ezt a képzési formát.
A duális képzésben az oktatási intézmény (szakiskola, egyetem stb.) és az ipar szereplői megosztják egymás között a képzés terhét. Például fél év iskolai elméleti képzéshez valamelyik cégnél eltöltött fél évnyi gyakorlati képzés társul. A gyakorlati képzés során egy előre meghatározott tematika alapján a tanulót ugyanúgy hivatalos órák keretében oktatják, mint az iskolában. A tanulónak az iskolai és a vállalati képzésben szerzett tudásról is vizsgákon kell számot adnia.
A vállalatnál a tanuló nem végez effektív munkát, de tevékenysége kötődik a vállalat folyamataihoz, napi feladatai megoldásához pedig fel tudja használni a vállalat munkatársainak szaktudását.
Horn elismeri, hogy ez logikailag le is vezethető, hiszen a duális képzés segíti az iskolából a munkaerőpiacra történő átmenetet. Ez jó a tanulónak, mert naprakész, piacképes tudásra tehet szert, és hamarabb, zökkenőmentesen lép be a munkaerőpiacra, végső soron javítja a munkaerőpicai pozícióit. Ugyanakkor jó a vállalatnak, mert csökkenti az új, kezdő alkalmazott felvételének, csökkenti a betanítására fordított költségeket.
Ott működik, ahol van hagyománya
Csakhogy Horn arra is felhívja a figyelmet, hogy azok a tanulmányok, melyek kimutatták, hogy a duális képzést működtető országokban jobbak a fiatalok munkaerőpiaci pozíció, azt is megfogalmazzák, hogy jelenleg még nem nagyon létezik olyan tanulmány, amely a két tényező szoros összefüggését is meggyőzően bizonyítaná. Lehetnek ugyanis olyan változók – mondják a kutatók –, melyek a két tényező egymásra hatását alapvetően módosíthatja. Azaz a duális képzés adaptálása egyáltalán nem garancia arra, hogy az oktatáspolitika – és persze a munkaerőt felvevő ipar – elvárásai beteljesednek.
Horn a következő okokat sorolja fel, miért lehet sikertelen a duális képzési forma Magyarországon (is).
1. A duális képzésben fellépő viszonyok (tanuló – iskola – vállalat) olyan bonyolult, hogy kényszerítő eszközökkel (aza csak törvényekkel) nehezen – értsd: egyáltalán nem – szabályozható.
2. Nehezen ellenőrizhető, hogy a vállalat valóban használható tudást ad-e, vagy csak alibi tevékenységet folytat („nem nevelek szakembert a konkurenciának”).
3. A magyar vállalatok körében kicsi az elköteleződés a képzési, továbbképzési tevékenység iránt. Horn ennek alátámasztására a Corvinus Egyetem Versenyképesség Kutató Központjának 2013-as felmérését hozza, mely szerint a vállalatoknál az ez irányú költés a személyi kiadások alig több mint két százaléka volt.
Akkor vessük el?
Bár Horn Dániel gondolatmenetének középpontjában a középfokú szakképzés áll, okfejtése jól illeszkedik a felsőfokú képzésre is. Jól látható, hogy a duális képzésbe Magyarországon hatékonyan bekapcsolódó vállalatok (Audi, Mercedes) olyan kulturális közegből jöttek, ahol a duális képzési formáknak nagyon régi hagyománya van. Mind a középfokú, mind pedig a felsőfokú szakképzés körül kialakult a megfelelő vállalati – és tanulói – kultúra. A folyamatban részt vevő felek mindegyikének hosszú távú tapasztalata abban, hogy mit nyer ezzel az együttműködéssel.
Bár ez a tapasztalat Magyarországon egyelőre hiányzik, épp az ebbe bekapcsolódó multinacionális cégek sikerei, a munkaerő megrostálásában, azaz a legjobb szakemberek megszerzésében elért sikerei valószínűleg a többi piaci szereplőt is elég gyorsan rászorítják arra, hogy kiövessék a példájukat, és – Horn szavaival élve – ne csak "potyautazzanak".
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak