Végleg leszámolna az órapörgető autónepperekkel a BMW és Ford. Blockchain alapú születési anyakönyvi kivonatot akarnak adni minden autójukhoz, amelyben a gyártól a bontóig rögzítenék az autó életének minden mozzanatát. A két vállalat arra számít, hogy ezzel drasztikusan vissza tudja szorítani az autókkal történő csalást (például a kilométeróra pörgetését, ami egy időben nálunk össznemzeti sport volt).
A két gyártó közös kezdeményezését a rendszer fejlesztője, a Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI) jelentette be. A terv szerint egy olyan elektronikus "szervizkönyvet" kap minden autó, amely meghamisíthatatlan módon rögzíti majd az autóval kapcsolatos összes eseményt: a kötelező szervizt, az alkatrészcserét, a baleseti károk javítását éppúgy, mint például a kilométeróra állását vagy a tulajdonosváltást.
A MOBI közleménye szerint a tavaly kidolgozott ún. Vehicle Identity I (VID I) szabványt fejlesztik tovább. A VID II szabvány az azonosító adatok tárolásának blockchainen történő megvalósítása, melynek a legfőbb előnye a közlemény szerint, hogy megbízhatóan és határon átívelő módon lehet visszakövetni az autók előéletét. A szabvány új verziója lényegében kapocsként is szolgálhat az egyes nemzeti járműnyilvántartási rendszerek között.
Ha a megoldást bevezetik, annak az egész autóiparra hatása lehet. Például felpezsdülhet a használt autók piaca. Egy másodkézből vásárolt járműről nehéz reális képet kapni. Még az adott típust kívül-belül ismerő és értő autószerelő sem garancia arra, hogy fény derül a jármű rejtett hibáira. Az új azonosító rendszerrel ezek a kockázatok ha nem is tűnnek el teljes mértékben, jelentősen csökkennek. Emellett távlatilag nagy segítséget jelenthet a biztosítóknak is, hiszen ha általánossá válik egy ilyen azonosító rendszer, az autókat sokkal nehezebb lesz ellopni.
A MOBI azonban további használati eseteket is ki fog dolgozni. Erről egyelőre annyit árultak el, hogy a blockchaines megoldás szerepet kaphat a járműfinanszírozásban és az autonóm járművek egymás közötti adatcseréjében vagy az autómegosztó szolgáltatások üzemeltetésében is. A megoldás alapjait kidolgozó munkacsoport vezetője a MOBI-n belül a Ford és a BMW, de részt vesz a közös munkában az Amazon (AWS), az Accenture, a Bosch, a Car IQ, a Honda és az IBM is.
Nem ez az első ilyen kezdeményezés
A blockchain alkalmazásában egyre több autógyártó lát fantáziát. A Volkswagen és a Ford például a technológia segítségével igazolják, hogy az autóik akkujában lévő kobaltot etikus körülmények között bányászták. A Daimler Trucks North America (DTNA) pedig egy amerikai startup, a nevadai Filament technológiájára építve kísérletezik használatával az alkatrészgyártásban. Blokklánccal szeretnék nyomon követni az új és felújított alkatrészeket. A DTNA ettől például a hatékonysága javulását várja.
A MOBI és a Filament megoldása esetében is az adat a rendszer kulcsa. Az amerikai startup olyan rendszereken dolgozik, melyek egyesítik az IoT, a blockchain és az edge computing lehetőségeit. A központi kérdés azonban mindig az adat megbízhatósága és integrálhatósága. A Nevadai Egyetemen például egy olyan adatintegritási szabványon dolgoznak, amely az autonóm járművek és a közúti infrastruktúra közötti kommunikációt biztosíthatja.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak