Ráadásul a többi bicikliző is kénytelen lenne megosztani velük a kerékpársávot, legalábbis ha befut egy amerikai startup új találmánya.

Egy majdnem pontosan két éve működő startup, a Refraction AI bemutatott egy aránylag olcsón előállítható, alacsony tömegű szállítórobotot, amely alkalmas rá, hogy akár a kerékpársávban vagy a nagy forgalmú utak leállósávjában közlekedjen. A nyilvánosság elé csak nemrégiben kilépett vállalkozást a University of Michigan két munkatársa alapította, akik szerint sikerült megtalálniuk a gazdaságos és biztonságos megoldást az "utolsó kilométer problémájára".

A "last mile problem" tulajdonképpen a házhozszállítást takarja, vagyis az ellátási láncban azt a végső szakaszt, amit a kereskedő és a fogyasztó között át kell hidalni az online megrendelések befutásától a rendelés megadott címen való átvételéig. A Refraction AI saját modelljét ideálisnak tartja az autonóm járművek között a forma és a méret tekintetében is, ami hatékonyabb a hagyományos kiszállítási paradigma bármelyik létező megoldásánál.

A REV-1 nevű robot elég könnyű, ügyes és gyors ahhoz, hogy be lehessen engedni a kerékpársávba, ahhoz viszont nem elég gyors, hogy olyan technikai és biztonsági kihívásokkal kelljen megbirkózniuk, mint a többi, forgalomba engedett önvezető modellnek. Ezen felül nincsenek rá különösebb befolyással azok a szélsőséges időjárási minták sem, amelyek bizonyos régiókban lelassítják vagy teljesen meg is akadályozhatják más autonóm járművek működését.

Az új robotot a gyakorlatban valahogy így kellene elképzelni:
 


A speciális sávokban közlekedő REV-1 ezáltal sokkal hatékonyabban végezné a kiszállításokat, mint azok a robotok, amelyek a gyalogos járdán araszolnak, viszont fajlagosan is nagyságrenddel olcsóbbak, mint az autonóm módon közlekedő áruszállító járművek. A Refraction AI off-the-shelf komponensekből, vagyis készen kapható alkatrészekből összeszerelt robotjának összeépítése ugyanis 5 ezer dollárba kerül, miközben fizikai dimenziói nagyjából megfelelnek egy emberi kerékpárosnak.

Mindez számokban kifejezve azt jelenti, hogy a háromkerekű robot nagyjából 150 centiméter magas, majdnem ugyanilyen hosszú, és körülbelül 75 centi széles. A tömege nem éri el a fél mázsát sem, és alulról 25 km/h sebességgel képes haladni, ami bőven elég hozzá, hogy megfelelően manőverezzen és elfogadható idő alatt szállíthassa ki a megrendeléseket. A tervezők kiemelik a rendkívül rövid fékutat is, ami ugyancsak rugalmasabbá teszi a gépet versenytársainál.

Ez utóbbi azért lényeges, mert egy normál autó- vagy kisteherautó-méretű akár jármű kilencszer hosszabb úton képes állóra félekni magát, mint a REV-1, ami nyilván sokkal biztonságosabbá teszi az alkalmazását. A dizájn és a választott technológiák emellett a lehető legolcsóbb platform összeállítását célozták (HD-LIDAR helyett például kamerákat használnak), így a költségek tekintetében is kompetitív előnyt tulajdonítanak saját terméküknek.

Mindez elméletben jól hangzik, a kommentárok azonban azt is kiemelik, hogy a kerékpársáv használata nem csak technológiai vagy szabályozási kérdés, hiszen a biciklistákkal is el kell fogadtatni, hogy a betévedő gyalogosok vagy a jobb híján a kerékpársávban várakozó futár-teherautók mellett a jövőben robotokkal is meg kellene osztaniuk a területet. A jelenleg 11 főt foglalkoztató startup és befektetői mindenesetre bíznak benne, hogy a robot sikeres lesz, amire különösen a legsűrűbben lakott városrészekben látnak jó esélyt.

Piaci hírek

Hadat üzent az adatporszívózó MI-fejlesztőknek a Cloudflare

A cég alapból kitiltja ügyfelei oldaláról a minél több internetes információt felszippantani akaró MI-botokat. A tartalomgyártó weboldalak üzemeltetői pedig egy új szolgáltatásnak köszönhetően "belépő díjat" szedhetnek a webet pásztázó robotoktól.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.