A 112-es Egységes Segélyhívórendszerben bevezették az AML funkciót, ami a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában segíti a hívásokat fogadó operátorokat.

A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) csütörtökön jelentette be, hogy itthon is bevezette a 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó Advanced Mobile Location (AML) kiegészítő funkciót, amit az Egységes Segélyhívórendszer üzemeltetőjeként a helyi mobil operátorok életmentést támogató technológiáján keresztül biztosít. Az AML-nek köszönhetően egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítják az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) által fenntartott Hívásfogadó Központokba.

A NISZ közleménye felidézi, hogy a 112-es segélyhívószámot egységes európai segélyhívószámként 2013-ban vezették be Magyarországon, ami ingyenesen hívható vezetékes és mobiltelefonról is az Európai Unió területén. A szolgáltató a HELP112 II. fejlesztési projektben való részvételével az EENA-val (European Emergency Number Association) és hat további résztvevő országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve készítette elő a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.

Ezek megvalósítása után vezette be idehaza is az AML funkciót, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában. A hívások fogadására az ORFK korábban már két országos Hívásfogadó Központot hozott létre Miskolcon és Szombathelyen. A segélyhívásokat itt szakképzett operátorok fogadják, akik közvetlenül koordinálják a segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket, bevonják a mentők, a katasztrófavédelem vagy a rendőrség készenléti egységeit.

Maga a felhasználás is biztonságos

A közlemény kiemeli, hogy a segélykérés helyszínének gyors meghatározása a segítségnyújtás legnagyobb kihívása. Ebben a tekintetben a korábbi, bizonyos esetekben több mint 10 kilométeres szóráshoz képest az AML segítségével sokkal pontosabban, akár 5 méteres eltéréssel lehetbeazonosítani a segélyhívás helyszínét, amennyiben a hívást iOS vagy Android rendszerű okostelefonokról indítják. Az AML funkció a Hívásfogadó Központoknak értékes időt spórol meg azzal, hogy már közvetlenül, a hívás indításakor továbbítja a hívás helyszínének koordinátáit.

Az iPhone-t és az androidos okostelefont használóknak ehhez semmilyen alkalmazást nem kell telepíteniük, mivel az eszközök automatikusan, a 112-es segélyhívószám hívásával egy időben aktiválják a funkciót, és a helyszínadatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítják. Ehhez mindössze az Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0) vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.

Az Apple és a Google a közlemény szerint úgy tervezte meg a funkció támogatását, hogy az kizárólag a 112 hívásakor kapcsoljon be, a lokációs adatok pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték. Az AML bevezetésénél az ORFK és a NISZ is nagy hangsúlyt fektetett az adatok biztonságos továbbításra, így a funkció által továbbított helymeghatározási adatokat a Hívásfogadó Központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel.

Közösség & HR

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.