A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) csütörtökön jelentette be, hogy itthon is bevezette a 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó Advanced Mobile Location (AML) kiegészítő funkciót, amit az Egységes Segélyhívórendszer üzemeltetőjeként a helyi mobil operátorok életmentést támogató technológiáján keresztül biztosít. Az AML-nek köszönhetően egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítják az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) által fenntartott Hívásfogadó Központokba.
A NISZ közleménye felidézi, hogy a 112-es segélyhívószámot egységes európai segélyhívószámként 2013-ban vezették be Magyarországon, ami ingyenesen hívható vezetékes és mobiltelefonról is az Európai Unió területén. A szolgáltató a HELP112 II. fejlesztési projektben való részvételével az EENA-val (European Emergency Number Association) és hat további résztvevő országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve készítette elő a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.
Ezek megvalósítása után vezette be idehaza is az AML funkciót, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában. A hívások fogadására az ORFK korábban már két országos Hívásfogadó Központot hozott létre Miskolcon és Szombathelyen. A segélyhívásokat itt szakképzett operátorok fogadják, akik közvetlenül koordinálják a segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket, bevonják a mentők, a katasztrófavédelem vagy a rendőrség készenléti egységeit.
Maga a felhasználás is biztonságos
A közlemény kiemeli, hogy a segélykérés helyszínének gyors meghatározása a segítségnyújtás legnagyobb kihívása. Ebben a tekintetben a korábbi, bizonyos esetekben több mint 10 kilométeres szóráshoz képest az AML segítségével sokkal pontosabban, akár 5 méteres eltéréssel lehetbeazonosítani a segélyhívás helyszínét, amennyiben a hívást iOS vagy Android rendszerű okostelefonokról indítják. Az AML funkció a Hívásfogadó Központoknak értékes időt spórol meg azzal, hogy már közvetlenül, a hívás indításakor továbbítja a hívás helyszínének koordinátáit.
Az iPhone-t és az androidos okostelefont használóknak ehhez semmilyen alkalmazást nem kell telepíteniük, mivel az eszközök automatikusan, a 112-es segélyhívószám hívásával egy időben aktiválják a funkciót, és a helyszínadatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítják. Ehhez mindössze az Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0) vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.
Az Apple és a Google a közlemény szerint úgy tervezte meg a funkció támogatását, hogy az kizárólag a 112 hívásakor kapcsoljon be, a lokációs adatok pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték. Az AML bevezetésénél az ORFK és a NISZ is nagy hangsúlyt fektetett az adatok biztonságos továbbításra, így a funkció által továbbított helymeghatározási adatokat a Hívásfogadó Központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak