A világ legnagyobb közösségi hálózata alig néhány nap múlva fogja ünnepelni 10. születésnapját. Mark Zuckerberg 2004. február 4-én "lőtte fel" egyetemi szobájából a kezdetben Thefacebook néven futó oldalt. Az amúgy kellően ambíciózus alapító valószínűleg legvadabb álmaiban sem gondolta akkoriban, hogy tíz év múlva egy közel 8 milliárdos éves forgalmat elérő, 150 milliárd dollárra értékelt tőzsdei vállalat élén kell beszámolnia a legfrissebb üzleti eredményekről.
Elsöprő lendület
Szebb születésnapi ajándékot nem is nagyon remélhetett a cég annál, mint amit a tavalyi utolsó negyedév és amúgy az egész 2013-as esztendő számai mutatnak. Röviden fogalmazva: elsöprő siker minden fronton.
A táblázatra rápillantva egyből látszik, miért is lehet remek hangulat most a Facebooknál. A negyedéves és a teljes évre vonatkozó eredmények nemhogy két számjegyű, de kivétel nélkül 50 százaléknál magasabb éves növekedést mutatnak. Ami ennél is fontosabb, hogy a tavalyi utolsó negyedév immár zsinórban a harmadik olyan periódus volt, amikor a cégnek sikerült meghaladnia az előzetes szakértői konszenzust. Most a 2013/Q4-re várt 2,34 milliárd helyett 2,59 jött össze. Üzemi eredmény szintjén az 1,15 milliárdra sikerült 1,46-tal válaszolni, míg az előre megálmodott 684 milliós nettó profit végül 780-ra kerekedett ki.
2013: a mobilizálás éve
A rettentő jó számoknál is fontosabb a Facebooknak, hogy a mobil platformon egyre erőteljesebben legyen jelen mind használat, mind bevételek szempontjából. Mindkét téma kedvezően alakult, hiszen a most zárt negyedév volt a cég történetében az első, amikor a mobilról származó pénzek meghaladták a hagyományos desktopos reklámok forgalmát. A Facebook összbevételének 53 százaléka származott a mobil szegmensből.
Ami a felhasználói aktivitást illeti, a decemberi adatok szerint napi szinten 757 millióan használják az oldalt, ráadásul közöttük már nagyon magas a mobil felületről (is) aktívak köre. Utóbbiakból 556 milliót számolt össze a Facebook, ami éves szinten közel 50 százalékos emelkedést jelent.
Nem véletlen, hogy Zuckerberg a következőkkel foglalta össze a hálózat elmúlt éveit: "2012-ben mobil termékké alakítottuk az oldalt, 2013-ban pedig az üzletmenetünket változtattuk mobil üzletté". Ami a közeljövőt illeti, a társaság feje új és használatra csábító mobil megoldásokat ígért.
Hol van már a 18 dollár?
A rendkívüli eredmények rendkívül heves reakciót váltottak ki a részvényárfolyam alakulásában. Míg tegnap a rendes kereskedés során (az eredmények közlése előtt) erős lejtőn haladva 3 százalékot vesztett értékéből a papír, addig a zárás után valósággal felrobbant az árfolyam. Előbb jó 12 százalékot erősödve 60 dollár közelébe került amerikai idő szerint tegnap este, majd ma reggel áttörve a kerek árszintet, további emelkedésbe kezdett. Jelenleg 63,5 dollár felett jár a papír, ami a tegnapi záráshoz képest már 19 százalékos növekedést jelent.
A fenti grafikonon, amely a részvény egyéves eredményeit mutatja, jól látszik, milyen lendületbe jött a Facebook az elmúlt hat hónap alatt. Különösen annak fényében, hogy a tőzsdén 2012 tavaszán 38 dolláros áron megjelenő papír alig három hónap múlva a felét se érte, és a 18 dolláros szinten vegetált. Aki akkoriban vásárolta be magát, az viszont nagyon jól döntött.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak