Szinte már felesleges is leírni, hogy a Facebook aktuális negyedéves eredménye ismét erős növekedést és rekordszámokat hozott. Így volt ez legutóbb is, és valószínűleg ez lesz a szaldója a most zajló, utolsó idei periódusnak is. Ám annak ellenére, hogy a Zuckerberg-birodalom az előzetes elemzői várakozásokat is túlteljesítette bevétel, profit és minden egyéb szempontjából, a részvényárak zuhanni kezdtek. Ennek hátterében valószínűleg az eredményekkel együtt bejelentett jövő évi agresszív bevásárlási politika áll, amely a befektetők tetszését egyelőre nem nyerte el.
Sokkal jobban élnek, mint négy éve
Az idei harmadik negyedévben több mint 3,2 milliárd dollár folyt be a kasszába. A forgalom így éves szinten közel 60 százalékot nőtt. A GAAP szerint számított nettó profit 425-ről 806 millióra, azaz majdnem kétszeresére hízott egyetlen év alatt. A mobil felületeken szinte már elsöprő a Facebook ereje. A cég reklámbevételeinek kétharmada jött az érintőképernyőkről. Egyes becslések szerint a globális mobilhirdetési piac akár 20 százaléka is a Facebooké lehet idén. Amúgy a globális reklámpiacon sem állnak rosszul, ott az eMarketer számai szerint idén 8 százalékos tortaszelet jöhet össze.
A Facebook-bevételek alakulása (millió USD)
Ami a felhasználói számokat illeti, ott is maradt még némi tér a bővülésre, de értelemszerűen egyre nehezebb az 1 milliárdnál is nagyobb bázist megfejelni. Jelenleg 1,35 milliárd havi aktív felhasználót tart nyilván a közösségi oldal, ami azért kimutatható bővülés a 2013-as hasonló időszakban elért 1,19 milliárdhoz képest. A mobil uralmát itt is megfigyelhetjük, hiszen a havi aktív közönség 83 százaléka okostelefon, táblagépen (is) használja a Facebookot.
Sokat is akarnak költeni
Hiába azonban a lehengerlő adatsor, az amerikai idő szerint tegnap késő délután közzétett eredmények erős, 8 százalékos árzuhanást váltottak ki a zárást követő kereskedésben. Ennek egyik oka a cégvezetés által a negyedik negyedévre prognosztizált 40-47 százalékos éves szintű növekedés. És mivel ez lényegesen kevesebb, mint a mostani 60 százalékos bővülés, a telhetetlennek tűnő befektetők "bepánikolhattak".
Szintén nem tehetett jót a labilisabb idegzetű részvényeseknek az, hogy Zuckerbergék vázolták a középtávú terveket, melyekben erős költekezéssel igyekeznek megteremteni az eddig sem éppen szolid bevételnövekedés további alapját. Ráadásul nem csak az egyszeri (nagy)bevásárlásnak tekinthető akvizíciók eszik meg a profitot, de a cég költségei is elég szépen híznak. Az idén eltelt kilenc hónapban harmadával volt több a kiadás, mint egy évvel ezelőtt. Kutatás-fejlesztésre például csak a most zárt periódusban másfélszer annyi ment el, mint 2013 hasonló időszakában.
A befektetői aggodalmakat azonban az elemzők többsége nem osztja. A szakértői nyilatkozatok szinte egybehangzóan pozitívnak értékelik az eddig megtett és most bejelentett lépéseket. Értékelésük szerint a Facebook most ágyaz meg a hosszú távú sikerességének, ami lehet, hogy rövid távon kevesebb profitot jelent, de később kamatostul térül majd meg.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak