Ha már koppintasz valamit, az legalább jó legyen! Legalábbis ez a filozófia látszik eluralkodni a Facebooknál. A Zuckerberg-birodalom legfrissebb "újítása" a Twitteren kiválóan működő trending topics - mondjuk úgy - facebookosítása.
Ami a Twitternél működik....
A mikroblogszolgáltató hosszú évek óta nagyot profitál ebből a kis dobozból, amelyben a csiripekben éppen abban az időszakban leggyakrabban előforduló témákat emeli ki. Ez ösztönzően hat a felhasználókra, hogy egy-egy ilyen felkapott témához maguk is hozzászóljanak, megnyilvánuljanak. Nem véletlen, hogy habár a Twitter aktív felhasználói számban nem vetekedhet a Facebookkal, mégis különös fontosságú eseményeknél (elnökválasztás, olimpia, katasztrófák, politikai forradalmak, vagy éppen az Oscar-gála) a 140 karakteres üzenetekkel operáló közösségi hálózat képes maga alá gyűrni aktivitásban, látogatószámban a nagyobb riválist. Nem volt véletlen például, hogy tavaly Barack Obama (PR-csapata) elsőként a twitteres csatornáján kommentálta újraválasztását. De a legutóbbi nyári olimpiakor is a Twitter kapta a virtuális aranyérmet, már ami az internetes lekövetést illeti.
...az kell a Facebooknak is
Az egy-egy témában született bejegyzések, információk összegyűjtését segítő hashtageket ugyan nem a Twitter találta fel, de a rendszer tavaly nyári facebookos bevezetése legjobb esetben is csak követő magatartásnak tekinthető. A felkapott témák kiemelése egy újabb, szintén nehezen tagadható koppintás, amelyet egyébként már fél éve tesztel a Facebook. A tegnap este útjára bocsátott, és bizonyos felhasználóknál már most élesedett új Trending doboz a bejegyzés szerint sokat fog segíteni az embereknek abban, hogy az egyre nagyobb információs óceánból kihalásszák az éppen aktuális érdekességeket. És persze nem mellesleg a Facebook abban is reménykedik, hogy ezzel sikerül a felületén tartania a felhasználókat mondjuk a hamarosan következő NFL-döntő idején is.
Lesz itt minden: események, celebek, filmsorozatok...
Az új információs doboz a felület jobb felső sarkában kap helyet és annyiban tér el a Twitter megoldásától, hogy nem csak a témát, de néhány szóban annak kifejtését is tartalmazza. Erre rákattintva pedig nem csak a nagyvilágban népszerű bejegyzések gyűjtését kapjuk meg, hanem az ismerőseink témához köthető megnyilvánulásait. A személyre szabott élményt nem csak ez, de az is próbálja biztosítani, hogy maguk a kiemelt trendi témák is eltérőek lesznek. A perszonalizációhoz szükséges információkat a Facebook közleménye szerint a felhasználó preferenciái, kedvelt oldalai adják, de nagyon valószínű, hogy például a földrajzi elhelyezkedés is egy befolyásoló tényező lesz.
Ha cikkünk olvasójánál még nem látszik a Trending doboza, ne essen kétségbe, hiszen mint minden új fejlesztés, ez is szakaszosan, nagyobb hullámokban érkezik majd meg a milliárdnyi felhasználóhóz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak