Az Európai Unió tagállamainak hamarosan egységesen kell szabályozniuk a kritikus szolgáltatások kibervédelmét.

A napokban fogadták el az Európai Unió belső piacért és a fogyasztóvédelemért felelős bizottságának tagjai azt a tervezetet, amely a kritikus –  energetikai, közlekedési, pénzintézeti, egészségügyi és digitális – szolgáltatásokat nyújtó vállalatok kibervédelmi intézkedéseit szabályozná EU-s szinten. A tervezetre azonban még az Európai Parlamentnek és a Miniszterek Tanácsának is rá kell bólintania – áll brüsszeli közleményben.

Az első összeurópai szabályozás a kiberbiztonságra

Az új direktíva (Network and Information Security Directive – NIS) összeurópai szinten kívánja szabályozni a hálózati és információs rendszerek biztonságát. Jelenleg ugyanis a 28 tagállamban meglehetősen eltérő a szabályozás, jószerivel a 28 tagállam 28-féleképpen értelmezi kiberbiztonságot. A direktíva szerint a létfontosságú szolgáltatói körbe tartozó vállalatoknak pedig a jövőben minden komolyabb biztonsági incidens jelenteniük kellene majd a helyi hatóságoknak.

Az unió által különösen kényes szolgáltatásoknak számít egyebek mellett az online bankolás, az áramszolgáltatás, a repülőtéri irányító rendszerek, amelyeket különféle emberi hibák, technikai malőrök, valamint rosszindulatú támadások is veszélyeztetnek. Az ilyen eseményekből becslések szerint évi 260-340 milliárd eurós kár keletkezik az Unión belül.

A tervezet a tagállami feladatok közé sorolja az érintett szolgáltatói kör listájának összeállítását a direktívában előírt kritériumok alapján. Ilyen kritérium például az, hogy az adott szolgáltatás mennyire kritikus a társadalom és a gazdaság szempontjából, működése mennyire alapul hálózati és információs rendszereken, és egy esetleges kibertámadás milyen hatást gyakorolhat magára a szolgáltatásra, illetve a közbiztonságra.

Néhány digitális szolgáltatónak – ide tartoznak többek között az online piactereket működtető vállalkozások, a keresőmotorok vagy a felhőszolgáltatók is –, meg kell erősíteniük az infrastruktúrájuk biztonságát, és a nagyobb incidenseket nekik is jelenteniük kell a helyi hatóságoknak még akkor is, ha nem EU-s vállalkozásról van szó (Amazon, eBay, Google stb.). A kritikus ágazatokban tevékenykedő mikro- és kisvállalkozásokra nem vonatkoznának ezek az előírások.

Kulcskérdés a tagállamok közötti együttműködés

Ahhoz, hogy az Unióban meg lehessen teremteni a biztonság magas szintjét, és fel lehessen építeni a tagországok közötti bizalmat, a tervezet szerint fel kell állítani egy stratégiai együttműködési csoportot, amely támogatja az információcserét, és segít a tagországok kiberbiztonsági kapacitásainak a kiépítésében. Minden egyes tagországnak rendelkeznie kell elfogadott nemzeti NIS stratégiával is.

Az új szabályokkal összefüggő feladatok közé tartozik még, hogy a tagállamok mindegyikében fel kell állítani egy, a kibertámadásokra szakszerű választ adó szakértői csapatot, az úgynevezett Computer Security Incident Response Teamet (CSIRT). Ez a szakértői csapat kezelné az aktuális incidenseket, a velük járó kockázatokat, megvitatná az aktuális eseménnyel kapcsolatos határon átnyúló biztonsági kérdéseket, és koordinálná a megfelelő válaszlépéseket.

Az Unió hálózati és információbiztonsági ügynöksége, az ENISA (The European Network and Information Security Agency) ugyancsak kulcsszerepet játszik majd a direktívák érvényre juttatásában, de a szervezetre mindenekelőtt a tagországok közti együttműködésben számítanának.

Következő lépésként ún. jogász-nyelvészek ellenőrzik a NIS tervezetet (ők gondoskodnak arról, hogy az új jogszabályok minden európai nyelven ugyanazt jelentsék), mielőtt az a Miniszterek Tanácsa, illetve a Parlament elé kerül. Azt követően hozzák nyilvánosságra az EU hivatalos lapjában, amitől számított 20 nap múlva lép érvénybe. A tagországoknak a nyilvánosságra hozatal után 21 hónapjuk van arra, hogy a direktívát beillesszék a helyi törvények közé, és még további hat hónapjuk, hogy összeállítsák a törvény hatálya alá eső, kritikus szolgáltatásokat végző vállalatok listáját.

Magyarország jól áll, de a listázásnak még csak az elején járunk

Hogyan áll Magyarország a várható feladatok teljesítésével? – erről kérdeztük Krasznay Csaba kiberbiztonsági szakértőt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem adjunktusát.

Krasznay Csaba, kiberbiztonsági szakértő, adjunktus,
Nemzeti Közszolgálati Egyetem

"Fontos előrelépés, hogy egy újabb bizottság hagyta jóvá a tervezetet, ami egyébként már évek óta ott van az Európai Bizottság előtt. Az elfogadás azért húzódik ilyen sokáig, mert a direktíva tartalma eléggé sérti az egyes tagállamok érdekeit. Olyan követelményeket támaszt, amelyek az egyes piaci szereplők számára nem annyira könnyen teljesíthetőnek tűnnek. Kényes téma a tagországok közötti információmegosztás, az incidensek bejelentési kötelezettsége" – emeli ki a szakértő, aki egyébként fontosnak tartja, hogy legyen összeurópai előírás erre a területre.

"Magyarország az unión belül az elsők között halad a kiberbiztonság szabályozásában, legalábbis ami a szabályozási és intézmény rendszer felállítását illeti – hangsúlyozta Krasznay. Például már 2013 óta létezik a lokalizált magyar NIS Nemzeti Kiberbiztonsági Stratégia néven, de az ugyancsak 2013-as információbiztonsági törvény is többé-kevésbé lefedi a direktíva által érintett területeket.

Ami az intézményrendszer kialakítását illeti, 2015. október elsején állt fel a Nemzeti Kibervédelmi Intézet, amelynek a feladata a nemzetközi együttműködés, és ennek a szervezetnek a keretében működik a kormányzati eseménykezelő központ, a GovCERT.
Az információs rendszereket érő incidensek kezelésével rajta kívül még legalább két szervezet foglalkozik, az egyik a hazai katasztrófavédelmen belül működő Létfontosságú Rendszerek és Létesítmények Informatikai Biztonsági Eseménykezelő Központ (LRLIBEK). Ott van továbbá az internetszolgáltatók esetében eljáró és a szóban forgó szolgáltatói kör tanácsa által működtetett Hun-CERT is.

A direktívával összefüggő további feladattal, vagyis az érintett szervezetek listázásával kapcsolatban még nagyon az elején járunk, de a törvényi felhatalmazás már megszületett. "A katasztrófavédelemre vonatkozó 2012-es törvény ugyanis a létfontosságú rendszerelemek mellett előírja a létfontosságú rendszerelemek azonosítását, amelyre hivatkozva az információbiztonsági törvény a kritikus elektronikus információs infrastruktúrák listázását is megköveteli" – mondja Krasznay Csaba.

A szakértő szerint amiben még komoly feladatunk van, az a gyakorlatba való átültetés, az olajozott működtetés kialakítása. Mint mondta, "a legkényesebb kérdés a kötelező információmegosztás, mi a minimális szint, ami még kell az adott incidens kezeléséhez, illetve mi a maximális megosztás, ami még nem sérti a tagállami érdekeket."

Biztonság

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.