Még az Egyesült Államok történetének legaktívabb twitterező elnökjelöltje sem tudta kimozdítani a közösségi hálózatot a holtponról. Donald Trumpnak ugyan láthatóan bejöttek a szorgosan küldözgetett, néha meglehetősen vaskos rövid üzenetek, ebből a Twitter semmit nem tudott profitálni.
Ugyanott vannak, ahol voltak
A cég jövőbeli lehetőségeinek kulcsa a felhasználói bázis bővítésében rejlik, ám pont ez a terület, ahol egy jó ideje gyakorlatilag megrekedt a fejlődés. A 2016-ot záró jelentés szerint a legalább havonta aktív felhasználói tábor 319 milliós, ami egy teljes év alatt is csak 4 százalékos növekedést jelent. Ez pedig nagyon kevés ahhoz, hogy a Twitter befektetői megnyugodhassanak.
Ami a bevételeket illeti, a tavalyi utolsó negyedévben csak 717 millió dollár jött össze, ami alig 1 százalékkal jobb, mint az egy évvel korábbi adat, ráadásul alatta marad az előzetes piaci várakozásoknak is. Hogy a helyzet még sötétebb legyen, ezzel párhuzamosan a költségek szintén felfelé kúsztak, így továbbra sem látni, mikor ünnepelheti meg a vállalkozás az első olyan negyedévét, amelyiknél nem pirossal van szedve a nettó eredmény sor. Az ünnepi negyedévben ezúttal 167 millió dollárnyi mínuszt sikerült összehozni, a teljes évet pedig közel 457 milliónyi veszteséggel zárták.
A jelentés persze igyekszik a pozitívumokra koncentrálni. Ilyen például a naponta aktív felhasználók táborának növekedése, illetve az, hogy az egyszeri tételektől megtisztított eredmény már pozitív tartományban van, és évről évre hízik. A befektetőket azonban nem lehetett levenni a lábukról ezekkel a kozmetikázásra alkalmas adatokkal: a részvényárfolyam a közzétételt követően több mint 12 százalékot zuhant.
A remény hal meg utoljára
A vezetés az ígéretek szerint idén olyan szolgáltatások bevezetésén lesz a hangsúly, amelyek a közösségi hálózat különlegességére építve erősíthetik a cég pozícióját. Ezzel párhuzamosan a hirdetési rendszer egyszerűsítésével, átstrukturálásával próbálnak hosszú távon fenntartható, profitábilis pályára állni.
A probléma azonban az, hogy a jelekből ítélve nem sok esélye van a látványos fejlődésre a Disney által tavaly majdnem megvett vállalatnak. A felhasználói bázis növekedése folyamatosan csökken, és ma már szinte elhanyagolható mértékű. Friss, nagy méretű tömeget viszont nem fog tudni bevonzani a twitteres vezetők által is elismerten körülményes rendszer. Nagyobb közönség megnyeréséhez egy teljesen újragondolt, egyszerűsített kezelőfelülettel, mechanizmussal lenne esély, ám egy ilyen gyökeres változtatás pont a mostani, nem túl népes, de megbízható kemény magot akasztaná ki.
Bevételi oldalon szintén reménytelenül le van maradva a Twitter. Náluk egy felhasználóra a tavalyi utolsó negyedévben 2,25 dollár forgalom jutott, miközben a több mint 1,8 milliárd ember használta Facebook ugyanezen mutatója 7,16 dollár lett legutóbb. Ennek fényében már nem annyira meglepő, hogy a 2013 végén tőzsdére lépett Twitter az elmúlt három év során összesen több mint 1,5 milliárd dollárt égetett el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak