Egy ideje már terítéken van a keresőóriás visszatérése a kommunista párt által szigorú szabályok között tartott kínai piacra. Most a Reuters szólaltatott meg a témára rálátó, de természetesen nevük elhallgatását kérő forrásokat. Ebből kiderült, valamikor 2016 tavaszán nyithat meg a helyi igényekre szabott, hivatalos alkalmazás-áruház.
Visszatérés Kínába
A lap információi szerint valamikor a helyi újév és nyár között indulhat el a Google Play szolgáltatása Kínában. Ehhez egyébként szakértők szerint nem feltétlenül szükséges a kommunista párt aktív jóváhagyása, "mindössze" elég megfelelni az ottani jogszabályoknak a letölthető tartalmak témáit, illetve az adatkezelési gyakorlatot illetően. Utóbbi az egyszerűbb eset, hiszen csak biztosítani kell, hogy helyi adatközpontokban tárolódjanak a felhasználói információk. Az öncenzúra már más kérdés, hiszen pont emiatt vonult ki 2010-ben a cég szinte teljesen a távol-keleti országból.
A visszatérést viszont megkönnyíti, hogy amióta a vállalat Alphabet néven szervezte át magát, hivatalosan is a pragmatikusabb álláspontot képviselő Sundar Pichai kezébe került a lecsupaszított Google irányítása. A másik könnyítést maga a szolgáltatás jelenti. Az alkalmazásbolt sokkal egyszerűbben kezelhető, és nem is okozhat annyi konfliktust, mint mondjuk a cég emblematikus terméke, a kereső.
Az androidos telefonokat, táblagépeket használó kínaiaik eddig csak helyi, a Google-től független app store-okból szerezhették be az alkalmazásaikat. Nyilvánvalóan a Play kínai változata, ha tavasszal tényleg elindul, akkor sem lesz olyan, mint a világ más részein elérhető szolgáltatás. A pártnak kényes tartalmak kiválogatásán kívül ez a fizetési rendszerben is megmutatkozik, hiszen a Google saját dedikált megoldása nem működik a Nagy Falon belül. Éppen ezért az Alipay és a WeChat Payment segítségével lehet majd a tranzakciókat lebonyolítani.
Betennék az ajtóba a lábukat
Az alkalmazásbolt elindítása minden bizonnyal csak egy jelentős, de nem végső lépést jelentene a kínai újranyitásban, amely egyébként csendben már 2012-ben elkezdődött. A rendkívüli méretű kínai piacban ugyanis roppant lehetőségek rejlenek, még úgy is, hogy a mesterségesen kreált környezet megkerülhetetlen és erős helyi szereplőket termelt ki a Google számára olyan fontos területeken, mint például a keresés és a videós tartalom.
Kína rengeteg különlegességet és leküzdendő akadályt jelent egyben, így ennek megfelelően a nyugati cégek csak óvatosan és akár komoly áldozatok árán tudnak valamiféle jelenlétet kiharcolni az egyre kövérebb tortaként csábító országban. A Google számára sem az a kérdés, hogy más szolgáltatásaival ott akar-e lenni, hanem hogy mindezt miként és mikor tudja megtenni.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak