A két számjegyű növekedést hozó hét bő esztendőnek vége. Innentől kemény lövészárokharc vár a gyártókra.

A Gartner szerint idén és az elkövetkező években is nagyjából 7 százalékot növekedhetnek globálisan az okostelefonos eladások. A fékeveszett növekedés időszakának ezennel vége, ám még ez a szerényebb bővülés is sokkal optimistább képet fest, mint amilyet az idei első negyedév számaiból korábban kiolvashattunk.

Hol van már 2010?!

Az amerikai piackutató historikus adatsora alapján 2010-ben volt a legerősebb a szegmens éves növekedése az eladott darabszám tekintetéen. Az akkori 73 százalékot már a következő években sem lehetett megközelíteni, de egészen tavalyig megmaradt a legalább két számjegyű lendület.

Idén várhatóan másfél milliárd darab okostelefont fognak értékesíteni világszerte, ami körülbelül 7 százalékkal több, mint 2014-ben. A közép távú előrejelzés szerint ez az ütem maradhat fenn 2020-ig, amikorra a piaci torta 1,9 milliárd darabra hízhat. Az iPhone, majd az androidos készülékek megjelenésével fűtött korábbi boomnak azonban egyszer és mindenkorra vége.

Szinte már mindenkinek van

A lassulás több tényezőre vezethető vissza. Egyfelől a fejlettebb piacokon kis túlzással már csak annak nincs okostelefonja, aki soha nem is akar venni. Észak-Amerika, Nyugat-Európa, Japán és az ázsiai, Csendes-óceáni térség kiemelt országai esetében már 90 százalék feletti a penetráció, így nagyon nehéz teljesen új vevőket találni.

Persze eladásokat a régi modellek cseréjéből is lehetne generálni, ám a szállítók ezen a területen is gondokkal küzdenek. A felhasználók egyre tovább ragaszkodnak készülékeikhez, és a legtöbb esetben 2-3 évig, néha még tovább is elvannak korábbi mobiljukkal. Nem segíti az értékesítést az sem, hogy az évente érkező új termékek csak apró technikai paraméterekben tudják felülmúlni elődjeiket, azaz nincs akkora szakadék, tudásbeli különbség az egyes okostelefonos generációk között.

Afrika és India a nyerő

A fentiek miatt a globális csatatéren kiemelt fontosságú helyszínek lettek a gyengébb gazdasági mutatókkal bíró, ám nagy potenciállal rendelkező térségek. Afrika szubszaharai részén például tavaly fordult elő először, hogy több okostelefont adtak el, mint hagyományos mobilt. Ezek az országok jó terepet jelenthetnek azoknak a gyártóknak, amelyek azokra a vásárlókra "lőnek", akiknek még soha nem volt okostelefonjuk.

A másik növekedési aranybányát India jelenti. A világ egyik legnépesebb országában ugyan nem szökik az egekbe az átlagkereset, de a technológiai fejlődés annyira gyors, hogy az internethasználó indiaiak száma immár meghaladta az Egyesült Államok szintjét is. E mögött természetesen jobbára az okostelefonok állnak: Indiában tavaly bő 100 millió készülék fogyott, idén pedig a Gartner becslése szerint a 140 milliót is megközelítheti ez a mennyiség.

Mobilitás

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.