Semmi és rengeteg minden történt egyszerre az okostelefonok világpiacán. Az IDC legfrissebb jelentése szerint 2016 első negyedévében összességében szinte kimutathatatlan, 0,2 százalékos éves növekedésnek megfelelő növekedést könyvelhettek el a gyártók az eladott darabszám tekintetében.
Dinamikus egyensúlyban
Míg egy évvel ezelőtt 334,4 millió készülék talált gazdára januártól március végéig, most 334,9 millió mobilt értékesítettek globálisan. Az amerikai piackutatónál ez volt a legkisebb növekedési ráta, amit valaha mértek az eddig folyamatosan rakétázó szegmensben. Az inkább stagnálásnak tekinthető eredmény mögött a legnagyobbak, de különösen az Apple gyengélkedése, illetve az eddig kevésbé ismert kínai gyártók látványos előretörése egyaránt megfigyelhető.
Ahogy a táblázatból is látszik, az éllovas Samsung egy nagyon enyhe visszaeséssel megúszta, ezze biztosan tartja vezető pozícióját. Ugyanez már nem mondható el a cupertinói vetélytársról. Az iPhone-ok iránt mutatkozó gyenge kereslet nem csak az elveszített piacrészesedésben, de a héten közzétett üzleti negyedév rendkívül rossz számaiban is megmutatkozott.
Új kínai trió
A két nagy mögötti további három helyezést eddig is kizárólag kínai gyártók foglalták el, ám a szereplők kétharmada hirtelen kicserélődőtt. A Huawei közel 60 százalékos eladásnövekedést produkálva "belátható távolságra" került az Apple-höz képest. Még érdekesebb a másik két név, hiszen sem az Oppo, sem a Vivo nem szerepelt még ilyen előkelő helyen. A két, egyaránt 2011-ben indult cég a szintén kínai, de tekintélyesebb múltú Lenovót, illetve a friss trónkövetelőknél alig egy évvel idősebb Xiaomit váltotta.
Az Oppo és a Vivo neve talán sokak számára idegenül hangzik, hiszen eddig jobbára a hazai piacukon voltak aktívak. Ez különösen a Vivóra igaz. Utóbbi csak 2014-ben kezdett kísérletezni Indiában és Dél-Kelet-Ázsiában. Tavaly eladásaik alig tizede származott külföldről. Az Oppo ehhez képest maga a globalizáció, hiszen már egy évvel az indulás után megkezdte a nemzetközi értékesítést. Termékeiket lapunk is évek óta figyelemmel kíséri. A régebbi és aktívabb térségi jelenlét az eladásokon is meglátszik: az Oppo telefonok ötöde külföldre megy.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak