A nagyvállalatoknál egyre fontosabb szerepet kap a CDO pozíciója, amely már nem csak üzleti hasznot termel, de a céges kultúra, az életkori vagy nemi diverzitás tekintetében is új értékeket hordoz.

A chief data officer (CDO – kb. vállalati adatfőnök) titulus elvileg már az ezredforduló óta létezik, de az ilyen munkakört betöltő vezetők száma csak a technológiai eszköztár utóbbi években tapasztalható fejlődésével növekszik látható mértékben. Az adatok és az adatelemzés a digitális transzformációnak is alapvető eleme, amelynek ma már tényleges üzleti vonatkozásai vannak – ezt támasztja alá a Gartner nemrég közölt felmérése is, amelyet az idei harmadik negyedévben 287 CDO bevonásával készítettek.

A piackutató megállapítása szerint a CDO funkciója néhány éven belül a nagyvállalatok háromnegyedénél ugyanolyan üzleti kritikus pozícióvá változik, mint amilyen maga az IT, a HR vagy a pénzügy. A válaszadók többsége ebben az évben először nyilatkozott úgy, hogy közvetlenül a felsővezetőknek (CEO, CFO, COO) jelent, feladatkörük pedig világszerte egyre szélesebbé válik.

Egyre önállóbbak egyre több feladattal

Míg korábban a CDO-k az adatok kezeléséről, az adatok minőségéről vagy a szabályozói megfelelésről gondoskodtak, ma már üzleti értéket kell teremteniük, és részt kell venniük a vállalati kultúra átalakításában. Míg tavaly az adatfőnök feladatait ellátó vezetők felének, addig idén már 57 százalékának formálisan is CDO lett a beosztása, sőt a tavalyi 23 százalék után ebben az évben már 47 százalék nyilatkozott úgy, hogy ezzel összefüggésben saját szervezeti egységet irányít.

A pozíció jelentőségének növekedése a hozzá rendelt büdzsé emelkedésében is megnyilvánul, ami éves összehasonlításban 23 százalékot jelent. Ezen belül a kifejezetten magas költségvetés fölött rendelkezők aránya is nőtt: a felmérésben résztvevő nagyvállalati vezetők 15 százaléka több mint 20 millió dolláros éves keretből gazdálkodik. Az új szervezeti egységek erősödése a létszámban is megmutatkozik, hiszen a CDO-k tavaly még átlagosan 38 embert irányítottak, míg az idén 54 beosztottjuk van direkt vagy indirekt módon.

A megkérdezettek harmada szerint a munkájuk eredményességét jelző három legfontosabb faktor között ott van a bevételnövekedés, ami azt jelenti, hogy a kockázatkezeléssel szemben egyre fokozódik az értéknövelés jelentősége. Ez utóbbi már majdnem a CDO-k munkaidejének felét hatátozza meg, alig kevesebbet, mint a kockázatkezelés és a hatékonyságnövelés együttesen.

A CDO-k a nagyvállalatok adat- és adatelemzési stratégiáját is egyre inkább saját maguk határozzák meg, szemben a korábbi, adatkezelésre fókuszáló feladatokkal: tavaly a válaszadók 64 százaléka, idén viszont már 86 százaléka számolt be erről a felelősségi körről. Ez megerősíti, hogy egyre nagyobb jelentőséget kap az adatok digitális üzleti kontextusban való feldolgozása és értelmezése, sőt a CDO-k már a digitális átalakuás, az adattudomány vagy akár az etika területén is szerepet kapnak.

A szervezeti kultúrát is megújítják

Érdekesség, hogy a Gartner szerint 2021-re az adatfőnök beosztásban lesz a leginkább kiegyenlített a nemek aránya az összes technológiai jellegű felsővezetői pozíció közül. Jelenleg a CDO-k 19 százaléka, az évi egymilliárd dollárnál magasabb bevételt jegyző cégeknél pedig 25 százaléka nő, szemben mondjuk a vezérigazgatók 13 százalékos arányával. Tízből három megkérdezett ráadásul 40 év alatti volt, ami szintén a CDO beosztás kiemelkedő diverzitására utal.

A felmérés másik érdekes része, hogy az adatfőnökök hogyan határozzák meg a szervezeteken belül felbukkanó kihívásokat. A változások keresztülvitelének legnagyobb akadályát a többség kulturális kérdésnek tartja. Ezen kívül problémát jelent annak a közös nyelvnek vagy szervezeti szabályozásnak a hiánya, amely javítana a meglévő adatok rossz olvashatóságán. Ez hatással van az adatok megosztására és áramlására is, illetve megnehezíti, hogy artikulálni lehessen az elemzések eredményét és üzleti hasznát.

A piackutató CDO-felméréséről legutóbb 2016 elején számoltunk be, akkori összeállításunk itt olvasható.

Közösség & HR

Kiderült, melyik a legmegbízhatóbb PC-márka

Az IDC Trust Index elnevezésű kutatása a vállalati ügyfelek véleményét tükrözi a piacon elérhető márkákról.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.