A technológiai fejlődés a vállalatvezetésen is nyomot hagy. Tavaly már ezer Chief Data Officer dolgozott, három éven belül pedig szinte minden nagyvállalatnál megjelennek.

A különböző hárombetűs vezetői pozíciók közül talán az egyik legfiatalabb a CDO, azaz a vállalati adatfőnök munkakör. Bár ilyen titulussal már a kétezres évek elején rendelkezett néhány kiváltságos, számuk csak most, a technológiai eszköztár kiszélesedésével párhuzamosan kezd robbanásszerűen nőni.

400, 1000, rengeteg

A Gartner témába vágó friss elemzése szerint tavaly már nagyjából ezer Chief Data Officer dolgozott, miközben 2014-ben még csak mindössze négyszáz körüli táborról beszélhettünk. Az amerikai kutatócég szerint ez a trend csak erősödhet az előttünk álló néhány évben, hiszen úgy vélik, 2019-re már a nagyvállalatok 90 százalékánál létezni fog ez a beosztás. 

A CDO-k elszaporodását két fő tényező fűti. Egyrészt a cégen belül, illetve a falakon kívül keletkező adatok begyűjtésére, kezelésére, elemzésére kifejlesztett megoldások egyre szofisztikáltabbak, olcsóbbak, gyorsabbak lesznek, ami mind több területen teszi bevethetővé az adatelemzés, adatbányászat képességeit. Másrészt a szervezeteknél is felismerik, hogy a beszerezhető információk gondos szelektálása és felhasználása elemi fontosságú az üzleti célok elérésében, ezért mindenképpen szükség van egy olyan pozícióra, amelyik ezt a kritikussá váló területet irányítja.

Bukásra ítélve?

Amennyire gyorsan szaporodnak a CDO-titulussal ellátott névjegykártyák, annyira nehéz lesz sikereket elérni egy-egy ilyen újonnan megnyílt vezetői székben. A Gartner úgy látja, az elkövetkező években a frissen kinevezett adatfőnökök fele nem tud majd megfelelni a velük szemben támasztott követelményeknek. A szokatlanul borús jövendölés mögötti logika az, hogy mind a vállalat, mind maga a posztot betöltő személy számára újdonság lesz ez a terület. Azaz a tanulópénzt a szervezetnek és a CDO-nak is meg kell fizetnie.

Az első időkben bizonyosan nehézségekbe fog ütközni olyan mérőszámokkal előállni, amelyek a CDO csapatának munkáját megbízhatóan össze tudják kapcsolni az üzleti területen megmutatkozó előnyökkel, legyen szó eladásnövekedésről, költségcsökkentésről, vagy éppen az ügyfélkiszolgálás színvonalának emelkedéséről.

Szintén nem lesz egyszerű a bőség zavarával megküzdeni, hiszen a jelen CDO-inak számos nyilvános és privát forrásból van lehetőségük adatok, információk begyűjtésére. A nehézség viszont abban áll, hogy fel kell ismerni, mely adatcsoportok elemzése, becsatornázása tud üzleti értéket teremteni, és melyeket érdemes kihagyni a vizsgálódásból.

Politikai játszma

A poszttal kapcsolatos magas elvárások és a limitált tapasztalat miatt a CDO-knak valószínűleg nagyon komolyan meg kell küzdeniük a projektjeikhez szükséges erőforrások és támogatás megszerzéséért. Ebben leginkább az segíthet, ha sikerül a vállalat más vezetőinek, különböző osztályainak a bizalmát elnyerni. A kapcsolatépítés és a politikai manőverezés így az első időkben lényegében a legfontosabb erénye lehet egy jó CDO-nak.

Ami a már dolgozó adatfőnököket illeti, ők megerősítik a fentieket, hiszen terveik általában nagyon magas fokú ellenállást váltanak ki. A változások önmagukban ellenállást generálnak, de a beszámolók szerint ez különösen heves az IT részlegek esetében, amelyek igyekeznek megvédeni az adatok, információk tárolásában, kezelésében eddig meglévő "hatalmukat". Ennek megfelelően a CDO számára kulcsfontosságú az informatikai vezető, azaz a CIO megnyerése. Utóbbi támogatásával sokkal könnyebben átvihetők majd a céges folyamatokat megváltoztató elgondolások.

Közösség & HR

Bosszút áll az okostelefon, ha nem foglalkozunk vele

Egy amerikai kutatás szerint az okostelefon nem csak hasznos és szórakoztató társ, de kikapcsolt vagy zsebre tett állapotban elhülyít és ostoba döntésekre kényszerít.
 
Hirdetés

Okos városok felé nyit az ALEF, a Libelium kizárólagos disztribútora lett

Portfólióját az okos város projektek irányába szélesíti az ALEF csoport, amely a közelmúltban disztribúciós megállapodást kötött a témában az élenjárók közé sorolt spanyol Libelium céggel.

Egy hackertámadás kezdete és felfedezése ritkán esik egybe. A kettő között eltelt napok, hetek, hónapok időszaka az, amikor a támadók észrevétlenül garázdálkodhatnak a rendszerben. Lehet és kell is csökkenteni ezt az időt.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

Hirdetés

A leghatékonyabb védelem a zsarolóvírusokkal szemben

Már a sérülékenység ismertté válása utáni egy-két órát követően megnyugodhatnak azok, akik a Cisco preventív eszközeivel védik hálózataikat a legújabb fenyegetésekkel szemben.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.