A technológiai fejlődés a vállalatvezetésen is nyomot hagy. Tavaly már ezer Chief Data Officer dolgozott, három éven belül pedig szinte minden nagyvállalatnál megjelennek.

A különböző hárombetűs vezetői pozíciók közül talán az egyik legfiatalabb a CDO, azaz a vállalati adatfőnök munkakör. Bár ilyen titulussal már a kétezres évek elején rendelkezett néhány kiváltságos, számuk csak most, a technológiai eszköztár kiszélesedésével párhuzamosan kezd robbanásszerűen nőni.

400, 1000, rengeteg

A Gartner témába vágó friss elemzése szerint tavaly már nagyjából ezer Chief Data Officer dolgozott, miközben 2014-ben még csak mindössze négyszáz körüli táborról beszélhettünk. Az amerikai kutatócég szerint ez a trend csak erősödhet az előttünk álló néhány évben, hiszen úgy vélik, 2019-re már a nagyvállalatok 90 százalékánál létezni fog ez a beosztás. 

A CDO-k elszaporodását két fő tényező fűti. Egyrészt a cégen belül, illetve a falakon kívül keletkező adatok begyűjtésére, kezelésére, elemzésére kifejlesztett megoldások egyre szofisztikáltabbak, olcsóbbak, gyorsabbak lesznek, ami mind több területen teszi bevethetővé az adatelemzés, adatbányászat képességeit. Másrészt a szervezeteknél is felismerik, hogy a beszerezhető információk gondos szelektálása és felhasználása elemi fontosságú az üzleti célok elérésében, ezért mindenképpen szükség van egy olyan pozícióra, amelyik ezt a kritikussá váló területet irányítja.

Bukásra ítélve?

Amennyire gyorsan szaporodnak a CDO-titulussal ellátott névjegykártyák, annyira nehéz lesz sikereket elérni egy-egy ilyen újonnan megnyílt vezetői székben. A Gartner úgy látja, az elkövetkező években a frissen kinevezett adatfőnökök fele nem tud majd megfelelni a velük szemben támasztott követelményeknek. A szokatlanul borús jövendölés mögötti logika az, hogy mind a vállalat, mind maga a posztot betöltő személy számára újdonság lesz ez a terület. Azaz a tanulópénzt a szervezetnek és a CDO-nak is meg kell fizetnie.

Az első időkben bizonyosan nehézségekbe fog ütközni olyan mérőszámokkal előállni, amelyek a CDO csapatának munkáját megbízhatóan össze tudják kapcsolni az üzleti területen megmutatkozó előnyökkel, legyen szó eladásnövekedésről, költségcsökkentésről, vagy éppen az ügyfélkiszolgálás színvonalának emelkedéséről.

Szintén nem lesz egyszerű a bőség zavarával megküzdeni, hiszen a jelen CDO-inak számos nyilvános és privát forrásból van lehetőségük adatok, információk begyűjtésére. A nehézség viszont abban áll, hogy fel kell ismerni, mely adatcsoportok elemzése, becsatornázása tud üzleti értéket teremteni, és melyeket érdemes kihagyni a vizsgálódásból.

Politikai játszma

A poszttal kapcsolatos magas elvárások és a limitált tapasztalat miatt a CDO-knak valószínűleg nagyon komolyan meg kell küzdeniük a projektjeikhez szükséges erőforrások és támogatás megszerzéséért. Ebben leginkább az segíthet, ha sikerül a vállalat más vezetőinek, különböző osztályainak a bizalmát elnyerni. A kapcsolatépítés és a politikai manőverezés így az első időkben lényegében a legfontosabb erénye lehet egy jó CDO-nak.

Ami a már dolgozó adatfőnököket illeti, ők megerősítik a fentieket, hiszen terveik általában nagyon magas fokú ellenállást váltanak ki. A változások önmagukban ellenállást generálnak, de a beszámolók szerint ez különösen heves az IT részlegek esetében, amelyek igyekeznek megvédeni az adatok, információk tárolásában, kezelésében eddig meglévő "hatalmukat". Ennek megfelelően a CDO számára kulcsfontosságú az informatikai vezető, azaz a CIO megnyerése. Utóbbi támogatásával sokkal könnyebben átvihetők majd a céges folyamatokat megváltoztató elgondolások.

Közösség & HR

Sokáig akar élni? Akkor van egy rossz és egy jó hírünk

A legjobb évszázadban élünk ahhoz, hogy a lehető legtovább élhessünk egészségesen. Ehhez viszont nem elég csupán bízni a modern orvostudományban, tenni is kell érte. Szerencsére a viselhető elektronika ebben óriási segítséget tud nyújtani.
 
Rengeteg a szenzor és a mérési információ, melyek összegzése és értelmezése megoldandó feladatként tornyosul az adatközpontot üzemeltetők fölé.
Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.