Az iPad érkezésével 2010-ben gyakorlatilag újraalkotott szegmens néhány röpke év alatt a teljes érettség szakaszába lépett. Legalábbis az IDC adatai erre engednek következtetni, kiváltképpen a fejlett amerikai és európai régiókban.
Nyugaton már mindenkinek van
A neves piackutató cég a PC-k után a táblagépek esetében is korrigálni kényszerül, hiszen alaposan túlbecsülte a tabletek iránt megmutatkozó idei keresletet. Legfrissebb előrejelzésükben már csak 6,5 százalékos növekedési ütemet látnak reálisnak, szemben a néhány hónappal ezelőtt prognosztizált 12,1 százalékkal. A most kiadott jelentés szerint Észak-Amerika és Nyugat-Európa annyira "jóllakott" már a termékből, hogy idén semmiféle növekedést nem produkál a piac. Miközben 2013-ban még 25 százalékot hízott az eladott mennyiség, az elkövetkező évek maximum néhány százalékos bővülést tartogathatnak.
A fejlődő régiókban ugyan idén is 12 százalékos lesz a bővülés, de ez is messze elmarad a tavaly realizált 88 százalékos robbanásszerű ütemtől. A világ többi részén az elkövetkező néhány esztendőben szintén fokozatosan csillapodik a tabletek iránti étvágy és 2018-ra már csak 5 százalékos bővülést látnak reálisnak az IDC elemzői.
Árverseny helyett
Szállítói oldalról nézve a beszűkülő kereslet jelentette nehézségeket némileg ellensúlyozhatja, hogy az átlagos eladási ár mindeközben szintén stabilizálódik. Szakértők szerint ez néhány éven belül valahol 313 dollár környékén állapodhat meg.
Az idei átlagárak 334 dollár körül fognak alakulni, de az eltérő gazdasági környezetet jól mutatja, hogy Észak-Amerikában és Nyugat-Európában ez a mutató 373 dollár lehet, míg a világ többi részén 302 dolláros átlagos eladási árral kalkulálnak. Igaz, ez a szűk 25 százalékos különbség sehol sincs az okostelefonoknál megmutatkozó régiós differenciától. Utóbbiaknál körülbelül 60 százalékkal drágábban megy el egy átlagos készülék a fejlett országokban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak